Har en oljepanna som rullar och går och vattenburen värme.

För nån vecka sen så flög framledningstempen upp till samma som pannan, dvs runt 75 grader.
Normalt ligger den runt 40 grader.

Shunten (tror den heter så) har slagit i bott och rör sig inte alls.

Så konsekvensen är att när cirkulationspumpen är igång så går 75-gradigt vatten till elementen och de blir otroligt varma, vilket även rummen blir då förstås.
Så vi får slå av pumpen, och efter ett halvt dygn börjar det bli kallt inne, och då slår vi på pumpen igen, osv, osv Ohållbar situation, även fast vi har ett visst hopp om att kunna slå av pumpen permanent till sommaren när det är varmt nog :)

Vad kan detta bero på?
Vi har temp-reglage på reglercentralen men shunten rör sig inte en mm även fast jag skruvar ner tempen där
 
Har fått reda på att det antagligen är givaren på reglercentralen som har pajat,
och att man kan skruva bort nån bygel på shunten och ställa in shunten manuellt.

Låter iofs som en bra idé, eftersom pappskallarna som installerade värmesystemet en gång i tiden satte givaren i tvättstugan bredvid pannan (!!!) istället för mitt i huset.

I tvättstugan så går ju pannan, tvättmaskin och torkskåp, och temperaturen i det rummet är ju ofta högre än i resten av huset.

Låter ovanstående som en bra idé? Alltså att man kopplar bort den gamla reglercentralen och sköter shunten manuellt?
 
Bästa för ekonomin i längden är ju en fungerade shuntautomatik med givare på rätt ställe, men att reglera den manuellt fungerar ju men du får skruva på shunten ganska mycket vid varierande yttertemperatur. Går det inte att byta givare och förlänga givarens kabel?

Ännu bättre för dig är nog att byta värmesystem för olja låter väldigt dyrt idag. Går det inte att stoppa i en pelletsbrännare i befintlig panna?
 
Bezt skrev:
Bästa för ekonomin i längden är ju en fungerade shuntautomatik med givare på rätt ställe, men att reglera den manuellt fungerar ju men du får skruva på shunten ganska mycket vid varierande yttertemperatur. Går det inte att byta givare och förlänga givarens kabel?

Ännu bättre för dig är nog att byta värmesystem för olja låter väldigt dyrt idag. Går det inte att stoppa i en pelletsbrännare i befintlig panna?
Byta givare och sätta den mer centralt är ju ett alternativ, men det kräver att man plockar hem nån elektriker.

Ska flytta från huset om ett år så jag byter inte värmesystem, tror inte man får igen de pengarna.
 
Sätt in termostater i radiatorerna, och shunta manuellt.
 
En shuntautomatik med innegivare kostar 1600-2000 spänn, behövs ingen elektriker då man bara sätter stickproppen i väggen och sedan är det en eller två skruvar som håller shuntmotorn.

Att ställa mot att montera termostater, tappa ur vatten och sedan lufta efteråt och ha omaket att måsta shunta manuellt och vad kostar X antal termostater.

Men men, valet är fritt, inte mitt hus.

Protte
 
Man behöver inte tappa vatten för att montera termostater...
 
Tack för alla tips :)

Det visade sig att det var en liten liten skruv som hade lossnat, som håller fast shunten vid shuntmotorn.

Har kopplat från givaren & reglercentralen och monterat bort shuntmotorn.

Sköter shunten manuellt, får väl se hur pyssligt det blir till hösten, men nu har vi ju cirkulationspumpen avslagen ändå för att det är tilräckligt varmt.

Om det blir för jobbigt så monterar jag på shuntmotorn igen och förlänger sladden till givaren och monterar givaren centralt i huset istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.