Hej!

Läst en del om bärlager men inte förstått om man skall ha med nollfraktionen eller inte och vad det spelar för roll?

Tycker mig inse att om man väljer 8-16 istället för 0-18 så borde bärlagret dränera bättre och därmed vara mindre fryskänsligt, eller tänker jag fel?

Om man väljer utan nollfraktion måste man ha markduk mellan bärlager och stenmjöl/flis för att inte det skall försvinna ner i bärlagret?

Andra tips/råd om hur man gör en stenlagd gång efter konstens alla regler mottages tacksamt!

Tack på förhand!

Andreas
 
0-18 bärlager för att det blir en homogen "klump" av allt som inte rör på sig, det blir s.a.s mer stumt. 8-16 "rullar" lite mer och är svårare att jämna av sedan lär sättsanden/stenmjölet rinna ner mellan precis som du redan räknat ut.
Dränering är inte ett problem i bärlager, kör markduk bärlager sättsand/stenmjöl. ev markisolering i botten om du vill ha en jämnare uppfrysning och inte "buckla till" plattsättningen.
 
Ok, tack då förstår jag :)

Är 0-18 optimalt eller går det lika bra/bättre med någon annan storlek?

Sedan undrar jag om man behöver göra på något speciellt sätt i kanten av gången (någon form av djupare kantsten, betonggjutning el dyl) eller om det räcker att gå ut tex 10 cm med bärlagret utanför stenläggningen?
 
Vad är det du tänker göra?
Storleken beror väl lite på vilket djup som ska fyllas, normalt brukar man väl gräva ur ca 30 cm om man isolerar 6cm och bärlager ca15 + stenmjöl ca 3 + plattor eller hur man nu vill göra lite beroende på slutmålet. Garage uppfart kanske man gräver ur ca 50cm och börjar med 0-40 + finjustering med 0-18 innan resten
 
Det jag tänker göra är alltså en stenlagd gångväg från garageuppfarten till trappan upp till ytterdörren. Längden kommer bli ca 15 m i form av ett utdraget S (rakt på mitten och en sväng i början och en i slutet). Sten är ännu inte helt bestämt men lutar åt någon billig trumlad betongsten.

Tackar för infon om bärlagret, känns relativt klart nu!

Frågan som återstår om någon vet är alltså hur man gör i kanten av gången för att den med åren inte skall sätta sig/glida iväg? Behöver man göra något speciellt eller räcker det med att gå ut en bit med bärlagret som stöd?

(Det är alltså ingen garageuppfart utan en gångväg, så något tyngre än en överlastad skottkärra kommer inte förekomma ;))
 
Vad det gäller kanten skulle jag bara gräva ca 20cm bredare än plattsättningen, isolera ända ut fylla upp bärlager från isoleringskanten och lite snett mot "plattkanten" och se till att själva bärlagerytan är ca 10 cm utanför plattorna på båda sidor. Ingen exakt vetenskap men bärlager är rätt stumt och har du en annan fyllning mot bärlagret som stöttar så "jäser" det inte ut, dessutom är det sällan man går på kanten av en plattsättning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.