Byte av staket!
Jag bor i villa, har en fyrkantig tomt med 2 sidor angränsande mot 2 grannar (och 2 sidor mot allmänningar). Staketet i dag är väldigt skranglingt och ruttet och håller på att förfalla helt. Jag har pratat med en granne och han säger att "det är inte hans huvudvärk" - för staketet är mitt!! - fast det står på tomtgränsen. Vad jag var/är ute efter är att jag och mina grannar delar på kostnaderna och arbetet för de angränsande sidorna, men det verkar inte mina grannar tycka.
Fråga: - finns det några regler för sådant här?
Staketet står direkt på tomtgränsen!.
(De 2 delar som angränsar till allmäningen står givetvis jag för)

Kjelle
 
Om vi förutsätter att din granne inte bryr sig om där finns något staket så tycker jag att han inte behöver vara med och betala det. Om han däremot tycker att det ska vara staket, men tycker att du ska stå för hela kostnaden är det en annan femma.
Du kan ju prova att ta bort det gamla staketet helt och hållet.
 
Om det är samma staket som står på 4 sidor runt din tomt och grannarna bara har det på sidan som är mot dig så skulle jag nog anse att det är ditt staket och att du är ansvarig för det. Att det står på tomtgränsen tycker inte jag har med saken att göra. Snarare att det borde stå på din tomt eftersom att det är ditt och inte på gränsen.

Tror överlag att man ska vara försiktig med att ställa saker på gränsen utan att det bästa är att ställa det på sin egen tomt just för att slippa såna här frågeställningar.
 
Även om det skulle vara så att staketet en gång i tiden har byggts gemensamt, och grannen inte bryr sig om det idag. Så tror jag inte att du formellt kan kräva att grannen medverkar i underhållet.
 
Tack för alla bra tips!. Men till saken är att jag är osäker på vem som äger staket-bitarna mot grannarna. Jag har bott i huset i 11 år men ägaren före (avliden nu) som byggde huset -63, har TROLIGTVIS även byggt staketet. Den grannen som "inte bryr sig" är också 2:a (eller 3:e) ägare i sitt hus.
 
Jag rev det gamla staketet på min tomt, samma förutsättningar som TS.
Vi har hund, det har inte mina grannar.
För mig var det självklart, jag funderade inte ens på att fråga grannarna om de ville vara med att betala.

Poängen tycker jag är den/de som har nytta/tycker att det ska vara staket ordnar också med det.
 
kjellerling skrev:
Tack för alla bra tips!. Men till saken är att jag är osäker på vem som äger staket-bitarna mot grannarna. Jag har bott i huset i 11 år men ägaren före (avliden nu) som byggde huset -63, har TROLIGTVIS även byggt staketet. Den grannen som "inte bryr sig" är också 2:a (eller 3:e) ägare i sitt hus.
Som jag skrev tidigare så om du har likadant staket runt hela din tomt men grannarna bara har den typen av staket mot dig och annat staket/häck/inget staket på de övriga sidorna så får nog staketet betraktas som ditt. Och om du vill göra ett nytt så bör nog det placeras lite innanför tomtgränsen för att slippa sådana här funderingar.
 
Förr i tiden brukade man bygga staket så att stolparna som bär står på ägarens sida av staketet.
 
Göran.W
Jag tycker personligen att båda ska stå för det om båda har nytta av det.
Vill han inte vara med att betala får du helt enkelt stå för det själv.
Prova ta bort det och se reaktionen från grannen.
Vill han då du ska sätta upp ett staket så får han helt enkelt vara med att betal annars blir det inget.
 
Orkar man ens bråka om sånna småsaker med grannar? Sätt upp ett nytt staket och sen är det färdigt.
 
När jag hade hus så var ena sidan "mitt" och den andra var grannens staket. Respektive långsida mot cykelbanan var också resp. husägarens, bra och tydligt om vem som ansvarade för vad.
Men jag ville gärna ha staket istället för en ful och risig häck, frågadee grannen om det var ok att jag tog bort även hans häck och stod för kostnaden och underhåll av staketet, inga prblem för honom.
Bra an¨såg jag, då fick jag välja vad jag ville, sedan satte jag det direkt innanför tomtgräns, för att undvika eventuella framtida problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.