Har ett hus med krypgrund och källare i olika sektioner, en del är sen gammalt och en del efter tillbyggnad.
Har sen tidigare en Munters HomeDry i den större krypgrunden, men vill ha lite hjälp med var jag ska ta hål för att kunna avfukta samtliga utrymmen: krypgrunderna och källardelarna.

Jag behöver alltså ta hål för att luften ska avfuktas, men sedan blåser den här avfuktaren ut torr varm luft som på nåt vis också ska spridas...

Så min fråga till någon kunnig som kanske till och med kan redigera min bild (?) är var jag tar hål och hur stora. Samt hur också den här varma luften som sprids ska kunna komma ut till samtliga utrymmen, med spirorör.

Eller borde jag ta ut nån Muntersrepresentant som får kika?
 
  • krypgrund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog göra så här - se bild. Rött är nytt spirorör. Blås in luften i rummet "källare". Blått visar hur luften går tillbaka (utan rör - bara gluggar). Om fläkten i avfuktaren är klen kanske man ska sätta dit en hjälpfläkt. Förutsatt att avfuktaren har tillräcklig kapacitet och man får någorlunda snurr på luften tror jag det ger jämn fuktighet i hela källaren. Man får väl skaffa några trådlösa fuktmätare och kontrollera att så är fallet.

Detta förutsätter att grunden är såpass tät att den torra luften verkligen cirkulerar tillbaka och inte pyser ut på vägen.
 
  • krypgrund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag personligen skulle INTE vilja att den luft som finns i krypgrunden blåser in i boende delen pga mögel eller eventuel radon. Om jag hadde som du skulle jag låta HomeDry'en sköta sitt i krypgrunden och sedan köpa en kondens avfuktare att sätta i den "beboda" källardelen om du har fukt problem.

På det sätt som svartöra har ritat kommer du att få avfukta hela huset, samt få in den "dåliga" krypgrunds luften i huset där man INTE vill ha den.

/ Joakim
 
Redigerat:
Jag förutsatte att man normalt inte vistas i källaren och att dörrar och liknande är stängda. Jag uppfattade det som någon slags förrådskällare. Stämmer inte det ska man kanske inte göra exakt som jag ritade. Då är det nog bättre att bara ha krypgrundsrummen i samma luftflöde.
 
svartöra skrev:
Jag förutsatte att man normalt inte vistas i källaren och att dörrar och liknande är stängda. Jag uppfattade det som någon slags förrådskällare. Stämmer inte det ska man kanske inte göra exakt som jag ritade. Då är det nog bättre att bara ha krypgrundsrummen i samma luftflöde.
svartöra har rätt, källardelen är "kall källare". Där står vp, en extra frysbox, lite potatisförråd etc.
Så där vistas man så lite som möjligt, och ingången till källaren är utifrån.
Men Roefv kan ha en poäng ändå med att dra runt radon. Om vi skulle bortse från källardelen just nu, och bara ta krypgrunderna då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.