Hej på er alla,
Gärna vill har era råd och tips om vad ska vi göra nu, vi vill byta från gas till värmepump helst luft/vatten då kan vi behålla vattenburen system.
Lite info här:
Huset är 80KM boarea + 76Biare båda är uppvärmas med gas
Vi har gas årsförbrukning med 22000KW/H. + vi hyrar gaspannan och vattenb.
då vi betalar bara för gas 33000 Kr per år.

Jag vill gärna veta om jag ska satsa på värmepump luft/vatten kommer jag att minska mina uppvärmningkostnad?
Jättetacksam
 
H
Hej
Samma läge som du. Har gas egen panna, 22000kWh/år men betalar 18000:-. Kan du inte få en annan lev. av din gas?
Jag tittar på en luft/vatten med tank på runt 60000:- vilken är betald efter 6 år.
 
Hej Hokanp,
Vi har bara Göteborg energi som leverantör för gas och vi har inget annat alternativ än gas eller dir El? samt jag betalar för pannan 8000 kr per år samt för gasnät 1500 som gör att det kanske lönsamt att köra med luftvattenpump men vill gärna att nån med erfarenhet att bekräfta det innan jag satsa på det.
 
Jag har tittat på gjordvärme fast vi har inte så mycket mark, samt bergvärme tycker jag är lite för dyrt.

kan nån tipsa på en bra firma i göteborg som säljer värmepumper?
 
H
Har du låg framledningstemperatur så att du kan använda värmepump utan att bygga om hela värmesystemet? Kolla efter någon återförsäljare av Nibe i närheten.
 
holmertz skrev:
Har du låg framledningstemperatur så att du kan använda värmepump utan att bygga om hela värmesystemet? Kolla efter någon återförsäljare av Nibe i närheten.
Jag vet inte riktigt vad jag behöver därför jag leterefter någon som kan hjälpa mig. enligt mina fantasier det jag tänkte ha är ett värmepump luft/vatten som man kan lätt koppla till befintligsystem vattenburen värme element plus vattenberedare mer eller mindre har jag ingen erfarenhetsom helst aldrig bodde i ett hus tidigare.
 
Går det åt 22000 kWh för uppvärmning och varmvatten i ditt hus? Sen tillkommer hushållsel? Och betalar du alltså 33000 i direkt gaskostnad plus 9500:- för hyra av panna och nätkostnad? Om det är rätt uppfattat förstår jag att du tittar på andra lösningar.

Behöver det verkligen gå åt 22000 kWh till värme och vv? Huset är ju inte jättestort, men kanske väldigt dåligt isolerat?

Vad har du för ventilation? Har du funderat på FLVP eller CZ?

Om ditt kWh behov är 22000 per år och du idag betalar 42500 per år så kan du helt klart räkna hem en LV-pump. Om vi räknar med ett elpris på 1,50 per kWh och en kalkylränta på 4% så skulle du få en årskostnad på ca 26500kr med en LVP inräknat att du amorterar av investeringen på 15 år.
 
En L/V bör väl ligga närmare cop 3 i gbh?
Har ju inte så kallt där o om så är fallet så blir kWh kostnaden ca 50 öre om man betalar 1:50/kWh mot 1,93 idag, Det skulle bara krävas drygt 7000 kWh/år för värme/vv

Bör inte vara mycket o fundera på
 
Gurravasa skrev:
Går det åt 22000 kWh för uppvärmning och varmvatten i ditt hus? Sen tillkommer hushållsel? Och betalar du alltså 33000 i direkt gaskostnad plus 9500:- för hyra av panna och nätkostnad? Om det är rätt uppfattat förstår jag att du tittar på andra lösningar.

Behöver det verkligen gå åt 22000 kWh till värme och vv? Huset är ju inte jättestort, men kanske väldigt dåligt isolerat?

Vad har du för ventilation? Har du funderat på FLVP eller CZ?

Du har rätt jag har alltså EL 5650 KW förbrukning för hushållsel.
Jag har Självdragsventilation
 
2an skrev:
En L/V bör väl ligga närmare cop 3 i gbh?
Har ju inte så kallt där o om så är fallet så blir kWh kostnaden ca 50 öre om man betalar 1:50/kWh mot 1,93 idag, Det skulle bara krävas drygt 7000 kWh/år för värme/vv

Bör inte vara mycket o fundera på
Jag håller med.
 
Det med dålig isolering i huset kan man undersöka hur bra eller dålig isoleringen är? och hur? Jätte tacksam
 
Har du ritningar på huset?

Husets ålder, tjocklek på väggar och tak och kvalitet på fönster och dörrar kan du kolla på annars. Och din aktuella förbrukning såklart, 22000 kWh i ett hus med självdrag tyder ju på skral isolering.
 
holmertz skrev:
Har du låg framledningstemperatur så att du kan använda värmepump utan att bygga om hela värmesystemet? Kolla efter någon återförsäljare av Nibe i närheten.
Håller inte med, med IVT luft/vatten så kan den producera 65 grader endast med hjälp av kompressorn.

M
 
H
Glömde att nämna, har samma förbrukning som TS men jag värmer 320 kvm. Kommer att installera en luft/vatten men det lutar nog åt en Heatacc och hans system.
 
Jätte tacksam till er alla som hjälper med idear och lösningar för problemet i mitt hus.
Lite info här om huset.
1 huset är bygged 1934 de har totalt renoverat hela huset i 1998 de har bytt all fönstrar och dörrar till 3- Glas samt de har bytt golvet i hela huset till trä golv med helt nya spon-skivor under golvet.
dagens pannan är instalerat i 2006 den är tysk tillverkat
jag har ingen info om vad är det för tjocklek på isolering i väggarna?
Jag har planerat att måla fasaden nu på sommer undrar om jag ska lägga till lite mer isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.