Hej!

Jag har sett på bilder från 20/30-talet att mitt hus har haft ett mönster på taket. Teglet på andra raden utifrån är mörkare och bildar en slags fris runt hela taket. Detta ser väldigt fint ut och jag funderar nu inför kommande takomläggning om detta är möjligt att utföra igen? Hur är det gjort? Är det någon som känner till detta sätt att lägga teglet på och hur man kan få en annan färg/nyans på dessa pannor?
 
Det är inte så att det är ett kalbrukstätat tegeltak? Detta gjordes för att det inte fanns något undertak. Det som är mörkt som en kant runt är otätat tegel.
 
Rättar mig själv. Det som syns som en kant runt är tätat utifrån och är alltså vitt av kalkbruket. Resten av taket är tätat innefrån och har då den mörkare kulören.
 
Det kanske var en annan färg på leran eller olika hårt bränt?
 
Det finns ju glaserat tegel som skulle kunna ha använts i olika färger för att uppnå effekten också.
 
Längs E18 mellan Stockholm och Norrtälje fanns åtminstone tidigare ett hus där takpannor i en avvikande färg skapade texten COCOSBOLLAR. Hela grejen är väl att få tag på takpannor i olika nyans.

Erik
 
Så vackert huset var, hur ser det ut nu?
 
Vi kan nog i varje fall stryka min kalkbruksteori... :) Ett så pass "nytt" hus lär ha haft ett undertak i varje fall. Tycker pannorna ser för matt ut för att vara glaserade så antagligen har man sorterat ut de hårdast brända pannorna och använt dessa för att uppnå denna effekt.
 
strumpa skrev:
Vi kan nog i varje fall stryka min kalkbruksteori... :) Ett så pass "nytt" hus lär ha haft ett undertak i varje fall. Tycker pannorna ser för matt ut för att vara glaserade så antagligen har man sorterat ut de hårdast brända pannorna och använt dessa för att uppnå denna effekt.
Mycket talar för att det är originalpannorna som ligger kvar på taket idag 90 år senare. Inga spår av några mönster finns kvar. Inga stämplar eller annat som identifierar dem finns heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.