FLOHK skrev:
Visst är det så, och det håller jag med om, man gillar att "slösa" med yta, och det är ganska snyggt också (med ex allrum). Dock är ju detta just nu trendigt men jag tvivlar på att det kommer vara så i framtiden. Tendenserna går mer och mer tillbaks mot funkis och mindre mot new york loften. I framtiden tror jag att öppna ytor-hus kommer bli svårsålda då man kommer sakna avgränsande rum mm.. men som sagt - vem vet. Detta var ju bra mitt förslag på det skulle kunna användas... tar man bort arbetsrummet/gäst, får man en stor yta mot altanen där man kan ha en öppenspis exempelvis samt att tan finns för kommande att eventuellt bygga ut rummet. =)

Just de extremaste "öppna ytor"husen är redan lite omoderna, det blir så hög ljudvolym när alla är i samma rum. Sedan är det ju många faktorer som ger fördel med att bygga ett mindre hus med öppna ytor, energi, pris mm. Men har man råd så är de ju trevligt med stora hus tycker jag. För egen del som gillar att laga mat så vill jag inte göra detta i vardagsrummet, men för den som använder köket till att öppna kartonger med hämtmat och ev. lite frukost så funkar det ju bra.d^_^b
 
Fabrikör Stava skrev:
Givetvis är groventre en bra yta om man har ex. småbarn eller hund. Men man skall vara medveten om att det tar mer yta i anspråk. Och ser man över tiden som ett hus skall leva är det diskutabelt om det är en smart lösning.
Dessutom kan man med smart planlösning få en bra yta intill en enkelentre.
Eller så har man en tonårsdotter som tillbringar mycket tid i stallet. Då blir det en massa fler år av husets livslängd då groventrén används. Eller så får det pensionerade paret barnbarn som tillbringar tid i huset, då får groventrén ytterligare några års användning.

Lera och smuts hör inte bara till hundägare och småbarnsföräldrar. Jag tror att väldigt få männskor avstår från att köpa ett hus med groventré. Däremot finns det en hel del husköpare som kommer att avstå från att köpa ett hus utan groventré.

Dessutom tenderar hus som är byggda för att härbärgera en barnfamilj, att ändå säljas till en ny barnfamilj, när barnen är utflugna, vilket innebär att under större delen av husets livstid kommer groventrén att vara flitigt utnyttjad.
 
halloy skrev:
Eller så har man en tonårsdotter som tillbringar mycket tid i stallet. Då blir det en massa fler år av husets livslängd då groventrén används. Eller så får det pensionerade paret barnbarn som tillbringar tid i huset, då får groventrén ytterligare några års användning.

Lera och smuts hör inte bara till hundägare och småbarnsföräldrar. Jag tror att väldigt få männskor avstår från att köpa ett hus med groventré. Däremot finns det en hel del husköpare som kommer att avstå från att köpa ett hus utan groventré.

Dessutom tenderar hus som är byggda för att härbärgera en barnfamilj, att ändå säljas till en ny barnfamilj, när barnen är utflugna, vilket innebär att under större delen av husets livstid kommer groventrén att vara flitigt utnyttjad.
Håller med dig, det jag vill framföra är att man bör fundera rejält på hur framtiden ser ut och inte bygga ett hus som passar en just för stunden. Om man tror att man skall sälja huset inom ett antal år framåt spelar det också roll.
Det är ju också en kostnadsfråga, det tar mer yta i anspråk och man betalar dyrt för varje kvm. Ökad volym = ökad uppvärminskostnad, underhåll etc.
 
Är det nåt jag saknar i vårt hus så är det tvättstuga/groventré och det saknade jag långt innan jag fick barn. Däremot är jag mycket nöjd med att ha två vardagsrum. Korridorer är i stort sett av ondo, den förvaring man eventuellt har i dem blir ofta knökfull av saker som egentligen inte används, man bara passerar förbi. De kan fungera som ljuddämpare mellan de två vardagsrummen eller mellan "öppen del" och "sovdel" men det räcker med en liten bit, långa korridorer är något som verkilgen stjäl yta helt i onödan.
 
Det går ett spöke genom vår svenska tvättstuga. Och även groventrén är hemsökt! De finns där nämligen till följd av värderingar och levnadsmönster från 1800-talets hemmanstradition.

Alla vet vi hur det såg ut, därute på landet, med vardagens välanvända och präktigt slitna köksingång, skild från den sällan använda "finingången" för "finfrämmat". Och själva ordet "tvättstuga" antyder ursprunget. Man kokade sitt smutsiga byk i särskilda små byggnader med tvättgryta, någonstans mellan hönshuset och köksingången. Ja! Jag ifrågasätter båda dessa företeelser.

Till och med en större kärnfamilj kan mycket väl inrymma tvättmaskin och tumlare/torkskåp i ett eller två av sina vanliga badrum. Och i många hushåll med två entréer är båda två så trånga, bökiga, svårskötta och allmänt missplanerade, att kaos blir följden av normalt bruk. Det är knappt nån idé att ens börja städa. Därför håller man "gästentrén" fri från trafik till vardags för att slippa stå där med skammen när det kommer "främmat"...

:D
 
billy_baver skrev:
Till och med en större kärnfamilj kan mycket väl inrymma tvättmaskin och tumlare/torkskåp i ett eller två av sina vanliga badrum. Och i många hushåll med två entréer är båda två så trånga, bökiga, svårskötta och allmänt missplanerade, att kaos blir följden av normalt bruk. Det är knappt nån idé att ens börja städa. Därför håller man "gästentrén" fri från trafik till vardags för att slippa stå där med skammen när det kommer "främmat"...

:D
Oj, du har visst inte barn. Visst skulle vi kunna ha tvättmaskin och torktumlare i badrummet. Många av våra vänner har valt den lösningen vid ombyggnader. Och den funkar bra; om man är pedant eller har en heltidsanställd städerska. Annars funkar den uselt.

Hemma hos oss ser tvättstugan ofta ut som ett bombnedslag. Där ligger nedkissade byxor, leriga regnkläder hänger på tork, tvättmaskinen går för jämnan men tvättkorgarna är ändå alltid överfulla. På tvättbänken ligger en massa ovikt tvätt och väntar på tid att bli vikta och inplockade i garderober. Det blir dom också, men oftast inte direkt när dom kommit ur torktumlare utan lite då och då, nån gång emellan middagslagande, blöjbyte, rumptorkande och medlande i syskonbråk.

Jag har tre vänner som rationaliserade bort tvättstugan och slog samman tvätt och badrum. Idag, ett par år senare, ångrar sig alla tre familjerna bittert. Så pass bittert att det ena paret, i samband med köksombyggnad, kommer att minska ner köket i förmån för en tvättstuga. Ett annat par gör en utbyggnat med större matplats och en tvättstuga med groventré. Den tredje familjen letar nytt hus. Ingen av dom tycker att lösningen funkar bra när man har barn i förskoleåldern.
 
Naturligtvis har jag barn. De har varit minderåriga, och det var väl då man lärde sig städa, planera och hålla lite ordning ... ;)
 
Okej. Jag trodde aldrig att nån som har barn skulle förespråka ett hus utan tvättstuga och groventré ;-).

Hade ni overallerna torkande över badkaret då? Tyckte ni inte det var ofräscht att ha bajsåkissbyxor i badrummet i väntan på tvätt?

Vi städar varje dag här men grejen med barn är ju att planeringen ofta går åt skogen. Nån kissar på sig och badrumsmattan ska fintvättas medan kläderna ska tvättas i 60 grader. Samtidigt som toagolvet ska tvättas och barnet duschas av så ska tvättmaskinen tömmas för kisstvätten. Och ofta blir det ju minst 2 tvättar per dag med tillhörade torktumling och kläder på torklinan.

Ett kombinerat badrum och tvättstuga känns bara som en bra lösning ifall man lever herrskapsliv a la 1800-talet och har tjänstefolk som snabbt viker undan all tvätt och torkar bort tvättludd och grus från tvätt-och badrums golvet.
 
Groventren är bra när man e så skiten som ja . d^_^b
 
Mikael_L
Jag ser att groventré vs finentré har en vanlig problematik, att endast en används.

I min barndom hade vi en finentré in i jättestor och välkomnande hall. Problemet var bara att den låg på fel ställe, så alla, och jag menar verkligen alla gick in genom groventrén.
Under flera års tid så kan jag nog påstå att det gick en människa genom fin-entrén max en gång per år. :O
Så den jättestora välkomnande hallen blev endast ett väldigt dyrt genomgångsrum.

Groventrén var ju däremot väl genomgången, där gick både finfrämmande och fulfrämmande genom och fick kryssa mellan ren och smutsig tvätt, lyssna på bullrande maskiner och hänga upp sina kläder på en alldeles underdimensionerad klädhängare.

Så småningom blev faktiskt fin-entrén ombyggd och bortrationaliserad. Det blev en, förmodligen nästan helt oanvänd, fin-matsal istället. Detta skedde långt efter jag flyttat hemifrån och ganska nära inpå att huset såldes, så hur bra matsalslösningen blev, vet jag faktiskt inte. Men då köket redan var på nästan 40 kvm så misstänker jag som sagt att en fin-matsal blev ungefär lika avigt.

Nåja, groventre ja ...
Vidare har jag noterat motsatsen också hos andra bekanta. En groventré som ligger så avigt till att den aldrig blir använd.
Vi hade i början ritat in en groventré in i tvättstugan, men nu har vi kommit på att den leder ut mot ett helt ointressant håll för detta, så nu har vi helt enkelt slopat dörren och premierar lite mer bänkyta t.ex.. Men däremot är tvättstugan kvar och skild från badrum, efter mycket velande.
I ett hus behöver man i vilket fall ett teknikutrymme och det är ju inte så kul att dela plats med i ett badrum. Så tvättstuga + teknik får samsas här.
 
Nej, jag har aldrig saknat den trista, ekande opersonliga källartvättstugan från barndomen. Inte heller hembiträdena, annat än av rent personliga skäl. ;)

Ingen dör av att man torkar tvätt och våta ytterkläder över ett badkar. I synnerhet inte om det finns ett eller två badrum till! På så sätt gör ett extra badrum med dubbel funktion alltid mer nytta än separat tvättstuga. Och har man dessutom både tumlare och torkskåp i sådant hygienrum behöver man inte ens dropptorka sin "bävernylon", om uttrycket ursäktas.

Dessutom tycks det mig som att man kan ha en tvättstuga full av finesser och likt förbålt ligger det ett par nylonstrumpor och övar dykning utan snorkel i något handfat när man minst anar det.

En entré blir genast mindre belamrad om den är genomtänkt och enkel med våtrum i direkt anslutning, och gärna alldeles intill köket. Lättstädade vackra ytor utan tjafs. En rejäl och väl ventilerad klädkammare vid entrén gör också susen.

Allt som man skaffar sig bara för att "så-ska-det-bara-vara" kostar oftast mer än det smakar. När man vågar ifrågasätta gamla axiom upptäcker man alltid nya vägar i stort som smått.
 
Alla är olika,
Själv förespråkar jag separat tvättstuga men någon groventre kommer jag inte att rita in p.g.a. jag inte vill ha 2 entreér att städa. Det räcker med 1.

Det jag tycker många missar i tvättstugan är rejält med utrymme för tvättlinor, dvs gamla stilen att torka tvätt. Kanske en av de mer energisparande åtgärder man kan göra jämfört moderna torkmetoder.
 
Mycket tyckande blir det, men det jag snappat upp hittils i tråden är enligt mig och precis min åsikt att en groventré måste ligga i anslutning till däe man kommer till fastigheten. I min uppväxt så hade vi en tvättstuge/groventre runt hörnet. Jag kan nog satsa en rejäl slant på att den inte är använd mer än 10 gånger på 20 år. I vårt hus tänkte jag på detta när vi byggde, groventre nära bilparkering, finentre lite längre ifrån, men ändå nära och naturligt att gå dit.

I frågan tvättstuga eller inte så klart att det går att tvätta i ett extra badrum, men tvättstugan är så mycket mer och speciellt om man som jag bor tillsammans med tusenfotingar så vill jag inte ha dessa skorna i finentren.
 
Så här får det nog bli. :rolleyes:
Det känns bra när jag "går omkring" i sketchup.
Garaget/carport kommer ca 2-3 m från groventren
 
  • hus10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte se groventren, men antar att den är i tvättstugan. Mycket bra bild annars, men rita in garderober i sovrummen, barnens så du ser vilken plats och placering du vill ha. För övrogt så ser det trevligt ut, men för litet för min smak. Koster inte mycket mer för 50 kvm ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.