Hej!
Jag har en lackad furutrapp som jag kommer göra trären och därför ytbehandla för att få den mörkare på stegen (resten vitmåla).

Hur gör jag, det finns så många olika metoder!
Vad finns det för fördelar och nackdelar med att mörkbetsa, vaxa och olja?

Vilken efterbehandling krävs vid de olika metoderna?

Vilken är enklast att få ut ett jämnt resultat?

Mvh
Camilla
 
om du betsar så behöver du lägga en golvlack ovanpå som skyddar, det vanligaste är att använda en oljebets och därefter klarlacka med en vattenburen golvlack. den oljebaserade betsen flyter ut bäst (till skillnad från andra betser) och blir jämnast resultat.

lackat golv underhålls med polish eller vanlig skurning.

hårdvaxolja är en otroligt enkelt produkt men i regel betydligt dyrare. först så applicerar du en till två lager med en färgad hårdvaxolja, och därefter två färglösa lager (påminner om betsningssystemet). Det finns underhållskit för hårdvaxoljade golv som man kan använda för att fräscha upp slitna ytor.

hårdvaxolja ger ett mer oljat utseende men är inte lika hållbart som lack. jag tycker dock att det ger en snyggare yta och inte lika plastig som lack.

att olja blir snyggt men är den metoden som kräver mest underhåll och arbete. först så kan man tex luta golvet (vilket gör att trä:et tar åt sig pigmenten i oljan bättre) och sedan applicera en olja. det finns både pigmenterad olja och lut men jag skulle rekommendera att pigmentera golvet med lut och sen lägga färglös olja ovanpå. fördelen med oljat golv är att det är lätt att bättra mot eventuella skador men däremot så får man olja om trappen med ett par års mellanrum. underhåll sker med vatten med en kapsyl träsåpa i, använd inte fettlösande såpa då det torkar ut golvet.

för snyggast resultat kör hårdvaxolja, märket osmo är grymt att arbeta med!

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.