Hej

Undrar vad är en rimlig kostnad för att schakta o gjuta plattan ?

Ska grävas ner till berg, fast punkt ca 1 meter.. och plattan är ca 100 kvm ??

Bor i Göteborg..

Har fått olika priser, allt från 280 000 kr upp till 350 000 kr ...

Känner ni någon ni kan rekommendera kanske ??

Önskar svar så snabbt som möjligt, då det endast är markarbeten vi inte har en entreprenör... och det är tänkt att börja med markarbetet så fort vi hittar en ...

Mvh Sofia
 
Jag skall int svara direkt på din fråga, men hur stor är sannolikheten att en riktigt bra grävare stter och rullar tummarna och väntar på ett jobb ?
Minn erfarenhet är (tyvärr) att bra hantverkare har långa väntelistor....
 
Vi är lite sent ute, men det var tänkt att han som ska hjälpa oss bygga skulle fixa en schaktare, men det kunde han tydligen inte och då blev det som det blev... men man kan väl alltid hoppas.. bara man vet vilka man ska fråga och om priset är rimligt ....

Jag har stött på många hinder men har man hoppet kvar så löser det sig oftast ändå :D
 
Sofia_swe skrev:
Hej

Undrar vad är en rimlig kostnad för att schakta o gjuta plattan ?

Ska grävas ner till berg, fast punkt ca 1 meter.. och plattan är ca 100 kvm ??

Bor i Göteborg..

Har fått olika priser, allt från 280 000 kr upp till 350 000 kr ...

Känner ni någon ni kan rekommendera kanske ??

Önskar svar så snabbt som möjligt, då det endast är markarbeten vi inte har en entreprenör... och det är tänkt att börja med markarbetet så fort vi hittar en ...

Mvh Sofia

Låter billigt om även plattan ingår i ditt pris.
Har själv en liknande situation där vi skall gräva bort ca 0,5m och sedan fylla upp den med lite mer, dvs tomten skall upp ca 1 meter över nuvarande nivå. Lite sprängning blev det också med det drog iväg till 350000 bara för detta. Då ingår inte grundsättning som nog kostar några 100000 till

//JaGus
 
Ja, Jagus plattan ingår.
Men man tycker att det är väldigt mycket pengar , men det kostar tydligen så. Väntar på svar från en annan grundare i dagarna, det ska bli intressant.. de ska försöka pressa på priset så mycket som möjligt. Får se vart det slutar... Hur långt har ni kommit med husbyggandet ???
 
Göran.W
Är inte en stor post bortforsling av jorden?
Grävde precis damm samt sänkte 36kvm 20cm totalt blev det 26kubik massor.
La leran i en hörna och toppa sen med mat jord så det blev en kulle som jag satte lite buskar i toppen så där blir ett litet kryp in och sen sådde jag gräs.
Till vintern blir det en pulka backe till barnen.
Resten av matgjorden användes till att jämna ut trädgården.
Total kostnad 4500kr.
Går det att ta tillvara massorna lär där vara mycket pengar att tjäna.
Nu kräver det bygglov om man höjer marken med mer än 50cm tror jag det är om man inte bor på landet som jag där ingen bryr sig.
 
Hemmakatten
Sofia, ingår bortforsling av massorna i priset du fått? Hos oss gjorde det inte, men vi kunde ta hand om massorna på vår tomt. Däremot fick vi bekosta bortforsling av sprängsten. Vi sprängde bara lite, men det blev enorma mängder och ganska många lastbilslass.

Vad gäller rimlighet i priser, så tycker jag allmänt när man läser här på byggahus-forumet att många uppger ett, för mig, mycket lågt pris för en platta. Ingen jag känner har lyckats bygga till dessa låga priser. Det är möjligt att dessa personer har bra kontakter och därför fått ett bättre pris. Men de flesta har inte dessa kontakter och får därför betala mer.

Risken du tar nu, är att alla dessa du fått offert från, redan hunnit bli uppbokade och att ert bygge inte kan startas nu utan först senare i höst, eller tom inte förrän nästa år. Jag skulle raskt se till att skriva kontrakt med någon av dessa du fått offert från för att säkerställa att bygget kommer igång.
 
Redigerat:
Göran.W
Ska det vara till lägsta möjliga kostnad det schaktast och massorna forslas bort stavas lösningen "bonde".
Dom brukar vara pigga på att tjäna extra pengar och brukar kunna lägga massorna på egen mark så man slipper tipp avgiften som är en stor post.
Här där jag bor finns det massor med grävare som har lite eller inget att göra som inte vill något annat än gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.