Om man endast anger en summa för "Förbättrande reparationer och underhåll" i deklarationen vid husförsäljning, och inte bifogar någon specifik lista eller kvitton, hur stor chans är det då att det går igenom?

Vi har köpt ett hus för 200 000 och sålt för 450 000 och har renoverat för 60 000.

Om det inte går igenom med förtydligande lista eller kvitton, blir det bara avslag då? Har man då möjlighet att försöka redovisa det i efterhand? Eller är det kört då...
 
Obs, som jag har förstått det så är det endast förbättrande underhåll som är avdragsgillt. Dvs, ställer du in ett kylskåp i ett kök där det inte fanns något tidigare så är det avdragsgillt. Om du däremot byter ut det gamla kylskåpet så är det inte avdragsgillt.
 
Ja, det stämmer.

Men om man sätter gips på väggarna och målar gipset då? Är det avdragsgillt? Om man sätter in en frysbox i källaren? Om man slipar och målar parkettgolv? Om man byter diskho, blandare och bänkskivor? Lägger in parkettgolv istället för plastmatta?

Åter till frågan; om man då e-deklarerar, får man automatiskt ett brev sedan att man ska komplettera med kvitton och fakturor? Eller är det bara de som hamnar inom stickkontrollen som ska skicka in?
 
Jag har skickat in två deklarationer med sådana här förbättringar senaste åren och ingen av gångerna har skatteverket återkommit om att vilja se några kvitton. Lite dåligt statistiskt underlag med en person, så säger väl inte mycket om hur stor "risk" det är att bli manuellt kontrollerad. Det är i alla fall inte alla som måste komplettera.

Angående punkterna så gissar jag så här:
Men om man sätter gips på väggarna och målar gipset då?
- Var väggarna risiga innan så borde det funka

Om man sätter in en frysbox i källaren?
- Borde räknas som grundförbättring och inte förbättrande reparation och underhåll

Om man slipar och målar parkettgolv?
- Om golvet var gammalt när du köpte så borde det vara avdragsgillt. Om det däremot var nytt när du köpte så det inte avdragsgillt, då räknas det som återställande av skick typ.

Om man byter diskho, blandare och bänkskivor?
- Samma här, blev det bättre efter bytet än när du köpte huset så ska det vara avdragsgillt

Lägger in parkettgolv istället för plastmatta?
- Säkert samma här, var mattan ny när du köpte huset så kanske du bara kan dra av den del av kostnaden som gjorde det dyrare än att sätta in liknande matta. Men om mattan var risig redan när du köpte huset så borde väl allt gå att dra av.

Det som "Nyfniken" menar är väl endast punkten grundförbättringar i nedanstående dokument (som jag även fritt tolkat för mina svar ovan :))

http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
 
Om jag fattat Skatteverket rätt så stickprovskontrollerar de mest sådant här. De har rätt avancerade modeller för att vaska fram vart man skall leta. Eftersom vi har en fastighetstaxering i Sverige så har Skatteverket förhållandevis bra koll på fastighetsprisernas utveckling i Sverige ned på områdesnivå. Om ett hus säljs med relativt låg värdeökning sett till området i övrigt, men att man ändå har höga yrkanden på förbättringskostnader, så kan man räkna med ett brev där man vill ha förtydliganden (läs kvitton).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.