Funderar på att inreda vårt hobbyrum i källaren på vår 30-talskåk. Men är lite osäker...
Det är inte dränerat, putsen har släppt på nåt ställe och en mindre fuktig fläck syns på väggen när det regnat ordentligt. Detta märkte jag i helgen och satte en gammal hängränna så regnvattnet leds ut ca 2 meter ut i gräsmattan istället.

Är det över huvudtaget lämpligt att inreda under dessa förrutsättningarna? Det jag hade tänkt var att lägga klinkers på golvet, fixa väggarna och måla med särskild färg för källarväggar. Inga direkta möbler planeras att ställas mot ytterväggarna utan garderober och dylikt hamnar mot innervägg.

Måste jag dränera först? Resten av källaren är torr, men det finns inget annat utrymme att göra om till rum...
 
Ställ dit en avfuktare också så blir det nog bra! Blir lite dyrt att värma upp på vintern men det har du säkert förstått :)
 
Resten av kåken har inte heller nån isolering och detta utrymmet värms redan upp lite grand så jag tror inte det blir så farligt på den punkten. :-D

Är det något särskilt jag ska tänka på?
Kan man lägga golvvärme i en källare? Har hört både och...
 
I en källare i en 30-talskåk (har jag med) så har du sannolikt inte takhöjd för att isolera golvet invändigt. Därför skulle jag säga att antingen gör man allt inkl dränering och bila upp golv för att isolera, eller så skippar man golvvärmen.
 
Så, man måste isoleragolvet för att sätta in golvvärme? Nja... Det har du nog rätt platsen i finns till...
 
En annan tanke... Finns det några bestämmelser för vart ett "boenderum" ligger i förhållande till pannrum? Vet att det måste ha en viss takhöjd och att fönster måste finnas, en finns fler regler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.