Hej!

Vi har helt nyligen gjort om vårt badrum. På det hela taget är vi mycket nöjda och tycker att vi har haft ett bra samarbete med hantverkarna hela tiden. En grej funderar jag dock över, och det är golvklinkern.

Vi har valt en helt vanlig klinker, 10 * 10 cm. När jag nu tittar (väldigt noga) på golvet så tycker jag dock att plattorna sitter ojämnt. Det ser snyggt ut, men det är nivåskillnader mellan plattorna (ibland ett par mm). Jag förstår att man måste få till fallet, men jag tycker att det här är mer än så. När jag tittar på andra badrumsgolv (vilket jag gjort med förnyat intresse de senaste dagarna...) så tycker jag inte att skillnaden är lika stor som i vårt badrum, där de olika plattorna sitter lite "vingligt" i förhållande till varandra.

Min fråga: Hur perfekt resultat kan man förvänta sig när det kommer till golvklinkern, och vad tycker ni att jag ska säga till hantverkarna? Vilken typ av åtgärd är motiverad? (Jag har inte betalt slutfakturan än, men den ska betalas idag, så tacksam för snabba svar)
 
Hittad detta

"Fogsprång, d.v.s. nivåskillnad mellan plattor i en fog, kan uppstå på grund av naturlig, tillverkningsbetingad avvikelse från planhet hos plattorna. Vid det hantverksmässiga monteringsarbetet kan även vissa nivåskillnader uppstå.

Den svenska byggkeramiska branschen tillämpar följanda maximalt tillåtna fogsprång.
Anges även i AMA hus:08 tabell MBE/1.
För plattor med största kantmått 100 mm: 0,7 mm
För plattor med största kantmått 150 mm: 1,0 mm
Plattor med största kantmått över 150 mm enligt formeln:(längd+bredd)/1000+1 mm
Största tillåtna fogsprång 2,0 mm (lägre uträknat värde gäller som största tillåtna.)

S.k. rustika plattor (”Naturlig” enligt standard SS-EN 14411) och mosaik levererad/monterad på nät eller sammanhållen på annat sätt omfattas ej.

Fogsprång ska mätas med bladmätt och linjal eller med graderad mätkil och linjal. Mätklocka kan också användas."
Källa:
http://www.nordland.se/pdf/Branschregler_web_2010.pdfhttp://www.nordland.se/pdf/Branschregler_web_2010.pdf
 
Redigerat:
Tack för det! Då är det ju alldeles uppenbart att fogsprången är alltför stora. Men vad är en rimlig åtgärd, går det att åtgärda på ett smidigt sätt?
 
Att lossa och lägga om plattor kan vara vanskligt i ett våtrum, speciellt om det är rollat tätskikt.
 
Ja det finns ju vissa som hävdar att detta går och visst det händer att kunder kanske lyckats med detta och vi som försäkringsbolag inte kan bevisa att kakelplattor bytts.

OM det däremot finns något som för oss kan peka på att man någon gång bytt kakelplattor så är de flesta svenska försäkringsbolags syn efter att vi har diskuterat med alla oss kända branschleverantörer att det inte finns några garantier för att fuktspärren är enligt monteringsanvisningar och uppfyller samma standard som sattes vid testerna. Alltså praxis är att om vi misstänker ett sådant förfarande nekar vi skada och försäkringstagaren får själv överklaga och då ligger bevisbördan på denne att visa på att skada skett av annan anledning eller att fuktspärren lades intakt och har ej rubbats sedan dess.

Därför rekommenderar jag aldrig att försöka byta plattor såvida man inte är medveten om att framtida ansvar kan ligga på en själv vid vattenskada. Jag kanske hade gjort det i mitt egna badrum och räknat med att jag själv gör om det ifall det blir en skada MEN jag kan inte rekommendera det rent generellt utan man får göra en egen bedömning

MVH Lorant
 
Nivåskillnader på plattor beror väl också på hur mycket fix plattsättaren har lagt under plattan?

Går man däremot med vattenpass runt ett badrum och en plattsättare med kanske 10 års erfarenhet som har kaklat, så finns det fel. Fogar som inte stämmer och massa annat. Går sällan att få det mer än perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.