Hej!

Ska iväg och titta på ett hus i veckan, det är ett 81 m2 stort 1.5 plans med källare.

I beskrivningen står det att det är stomme av trä, sen är fasaden puts, huset är byggt 1937, blir det nåt av detta så kommer vi att byta till träfasad då mina uträkningar säger att det är billigare än att renovera putsen då jag inte kan göra det själv.

Hur brukar det se ut under putsen på ett hus från 1937, är det träfasad under rent av kanske?

Sen är det enda badrumme/toalettt i källaren, men det ska inte vara några större problem att dra upp ett avloppsrör och vatten tycker jag.


Vad är viktigast att kolla på visningen nu i veckan?

Kan slänga upp bilder om någon är intresserad.

Har jag postat i fel forum ber jag om ursäkt!

Tacksam för svar!
 
Jag skulle leta fuktskador ffa i källaren och i bärande delar som takstolar etc så man vet om det ens är möjligt att göra hus av det igen.
Ett renoveringsobjekt från -37 lär ju kräva såväl nytt tak som ny dränering, dagvatten, V/A osv osv men ska man bo där under tiden så behöver det vara i tillräckligt gott skick för att löpande renovera. Annars blir det en dyr tomt bara.
 
taket ser faktiskt inte jätte dåligt ut, men visst, fasad och tak är isåfall prio 1, jag har räknat att taket, om det inte är dålig stomme, bör landa på va 30 tusen med papp pannor och läkt, är jag helt fel ute?

Riva puts och sätta stående panel plus isolering har jag räknat till 50 tusen, ca 120-130m2 vägg yta kan det stämma?

Kommer inte lämna bort något arbete.
 
då min bror är elektriker ser jag inte el som något stort problem, VA är inte heller något som jag känner mig rädd för.


huset ligger på 350 i utgångspris, verkar inte vara så många intresserade så som jag fattat det.
 
jkarlberg skrev:
taket ser faktiskt inte jätte dåligt ut, men visst, fasad och tak är isåfall prio 1, jag har räknat att taket, om det inte är dålig stomme, bör landa på va 30 tusen med papp pannor och läkt, är jag helt fel ute?

Riva puts och sätta stående panel plus isolering har jag räknat till 50 tusen, ca 120-130m2 vägg yta kan det stämma?

Kommer inte lämna bort något arbete.
Tycker spontant det kanske verkar vara i minsta laget. Glöm inte ta med ev. tippavgifter. Lägg också till de obilgatoriska 50% i kalkylen för div. överaskningar.... :D.

Kika också på hur stammar och övrig VVS ser ut. Kan vara dax att byta hela klabbet...
 
tack för svaren!*

nån som vet hur det är byggt under putsen denna tid 1937?
 
jkarlberg skrev:
tack för svaren!*

nån som vet hur det är byggt under putsen denna tid 1937?
Från den tiden kan det både vara timmer och plank.
Du ser lättast vilket genom att mäta väggens tjocklek vid ett fönster.
Timmerväggar är grövre. Ofta runt 15 - 20 cm.
Plank kanske 8 - 12 cm.
Ibland kan man se att det är en timmervägg på insidan, de är ibland inte helt jämna. Utanpå brukar man ha jämnat ut med putsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.