Funderar starkt på att köpa ..
Isolerelement eller formelement eller u-elemt av http://www.tjallden.se/ .

Så vad ska jag välja ?
1.till huset som står på berg.
2.till garaget som står på ler/jord mark.

3.Medför det några onödiga risker med att göra förarbetet en stund innan gjutningen sker(ca 1mån)?
Jag menar då montering av kantelementen och iläggning av duk/makadam och göra paddningen själv samt förläggning av diverse rör, radon/dränering/avlopp/vatten m.m . Bör man täcka över grunden för regn eller snö ?
 

Sincon U-element s200..Är dessa ok ?
www.sincon.se
Eller vilken typ föreslår ni ?
Ankarbalk ?
Magnus ?
 
Jag byggde med Alba kantbalkar. De innehåller leca som isolerar. För mig fungerade det mycket bra.

Se www.leca.se
 
Jag har använt den typ av element som Dorocell har. De fungerar mycket bra och är enkla att montera. Det finns liknande element av flera olika tillverkare. kolla in www.dorocell.se.

Jag rekommenderar INTE att låta formen stå i flera veckor innan gjutning! Vind, regn, frost, lekande barn och annat kan åstakomma mycket merarbete för dig! Det är ett otroligt vindfång i grundelementen trots att man inte tror det. Sätt formen någr adagar innan gjutningen om du har möjlighet.
 
Vi använde också Alba kantelement. Det gick enormt fort men man måste ha tillgång till traktor som lyfter dem på plats. Köpte dem från Skanska Prefab i Kil (Värmland). Det går åt mindre cement i och med att det är en votfri balk på 6 m. De kapar dem på fabriken så det är bara att lägga ut dem efter ritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.