Hade ett gammalt halvstort frysskåp i källaren, som inte varit igång på nåt år och jag satte i sladden.
Det började lukta bränt så jag drog ur sladden och gjorde rent den på baksidan, galler etc eftersom det var väldigt smutsigt.
I med sladden igen - Poff! En eldsslåga slog ur nåt reläaktigt på kompressorn.
Nu börjar jag tänka på att vi inne i huset har en gammal frys, halvstor och kanske 15-20 år gammal som är inbyggd och med dålig luftcirkulation runt om. Ovanpå finns ett vanligt överskåp där luften känns ganska varm.

Finns brandrisk i detta tro?? Borde man byta bara av säkerhetsskull...
 
det skadar ju aldrig att dra ut skåpet och dammsuga slingorna o kompressor
 
Hemmakatten
En dag i vintras kom vi hem o kände en skarp lukt av brinnade elkabel ( i vårt nyrenoverade hus!!). Maken (som är elingenjör , - eller nåt sånt) o sonen ränner runt i souterrängplanet för att hitta "den skyldige" apparaten. 45 minuter senare har inget fel eller brand hittas. Jag ringer brandkåren, som säger till oss att slå av huvudströmmen o utrymma huset!

5 minuter senare kommer brandkåren med stor utryckning, dvs. blåljus, sirener o TRE!! brandbilar + räddningschefens personbil + 2 polisbilar, också de med blåljus o sirener, som väl tänkte spärra av o dirigera om trafik!! 8) 8)

Summa sumarum, det visade sig att det var vår gamla frysbox som brann. Ut med den o allt var bra.

Men, efter prat med brandmännen (riktigt läckra är de :surprised: :-* ;D), så får vi reda på att elbränder är de farligaste, eftersom elkablarna ligger o pyr o sedan flammar upp o övertänder hela huset på nolltid!

Nu har vi en ny frysbox.... Jag är väldigt noga med att dammsuga bakom kyl, frys, tv, tvättmaskin (ligger högt på 10-itopp-listan av maskiner som brinner upp), tv mm.
OCH, alla maskiner som närmar sig 15-års-strecket åker ut!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.