Hejsan

Jag har precis köpt ett par Noro Ice C duschdörrar och undrar lite över bästa sättet att montera de bärande listerna om man har utvändig rördragning, som på exempel-bilden nedan.

Jag ser 2 alternativ
  1. Skära ut "utifrån", dvs lämna baksidan av listen intakt.
    Detta kräver dock att man lossar vattenrören för att kunna sätta listan på plats och sen placera rören i det urgröpta partiet i listen.
  2. Skära från baksidan på listen så att man lätt kan placerade den över rören.
    Detta är lite enklare, men jag är orolig att det försämrar hållfastheten i konstruktionen.
  3. Skära av listen helt, så att det blir 2 partier - ett under rören och ett över
    Kanske inte ens ett alternativ... :blushing:

Sen en sak till när jag ändå håller på :)
Tyvärr så finns det inga balkar att fästa listerna i utan jag kör med gipsexpanders (14-32mm, 5D), vilket bör räcka gott och väl. Min enda oro är att jag kommer komma igenom skyddsplasten bakom isoleringen - är det något att oroa sig för? Eftersom det är badrum så kommer jag fylla hålet med gott om silikon innan jag sätter i expanderpluggarna.
Väggen består av kakel -> Gips -> spånskiva, sen kommer skyddsplasten och isolering mm.


Någon som har några bra tips? :)

Mvh
Mikael

noro_bild.jpg
 
Redigerat:
Du oroar dig för diffusionsspärren men inte för tätskiktet... Hhmm...

Skippa tanken med gipsexpanders om du har spånskivan bakom.

Borra bara genom kakelplattan och fyll sedan med silicon innan du skruvar fast skenorna i väggen...du har ju spånet att skruva i...
Dessutom kan du ju lägga en sträng silicon längs med skenorna på baksidan av dem.

Borrar du genom spånskivan också och tänker sätta expanders så är det inte funktionellt att fylla med silicon då den bara rinner in i väggen så det hade jag aldrig gjort.

Hål för rörgenomföringarna kan du väl borra genom profilen i efterhand.
 
  • Gilla
Petri71
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.

Det blev expanders till slut ändå, efter mycket om och men.
Dörrarna vägar 20kg stycket och vilar bara på staget som man fäster i skenan, så det blir ganska stor kraft när de öppnas/stängs ett par gånger per dag - osäker på om det hade hållt i längden... så jag tog det säkra före det osäkra :)

Jag kör på ditt tips om silikon längs med skenorna på baksidan, det hade jag inte tänkt på - samt försöka fylla expandern med så mkt silikon de bara går.

//Micke
 
mystiqu skrev:
Tack för snabbt svar.

Det blev expanders till slut ändå, efter mycket om och men.
Dörrarna vägar 20kg stycket och vilar bara på staget som man fäster i skenan, så det blir ganska stor kraft när de öppnas/stängs ett par gånger per dag - osäker på om det hade hållt i längden... så jag tog det säkra före det osäkra :)

Jag kör på ditt tips om silikon längs med skenorna på baksidan, det hade jag inte tänkt på - samt försöka fylla expandern med så mkt silikon de bara går.

//Micke
Jag hoppas du har många tuber hemma för det är väggen du kommer att fylla som sagt var...

Totalt onödigt att blanda in expanders i detta läget.

Det hade t.o.m räckt med silicon bakom skenorna för att det skall hålla.
Skruven in i spånskivan hade mest varit till för att fixera dörrarna till siliconet härdat.
Siliconet är riktigt bra som lim i det läget.d^_^b

Dessutom hade man sluppit stora hål genom tätskiktet precis i duschzonen...:S

Men visst... Alla gör som man själv vill. ;)
 
Det är många som limmar upp duschväggarna numera med epoxi lim och fungerar utmärkt. Inga skruv och plugg det är bra.
 
Egentligen ska man gå över duschdörrarna med utanpåliggande sen neråt till blandaren detta för att man inte ska skada tätskiktet där det nästan blötaste stället i badrummet är.
 
Tack för alla bra svar, nu vet jag bättre till nästa gång d^_^b
Det blev en del silikon i hålen (försökte smeta in så gott de gick på sidorna så allt inte hamnade i väggen), bak listen (som lim samt runt hålen) samt runt hela listen när den väl var på plats. De ska banne mig hålla tätt ;)

Epoxi-lim hade ja aldrig tänkt på, men det är ju såklart de bästa då man slipper bryta fuktspärren - och lär hålla utan problem också.

Finns det inte speciell silikon-lim också förresten?

/Micke
 
Tec7 kan man ha till det mesta;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.