Ni vi köpte vårt radhus sa besikningsmannen att det bästa vore att jord, gräsmatta osv inte var vid husväggen.

Nu har vi börjat med att gräva upp runt markplattan ( ca 25-30 cm ner för sen tar plattan slut).

Vi funderade på att först bara tjära och lägga mackadam och lägga plattor längst upp. Räcker detta?
Eller behöver vi köra med Platån. Känns lite overkill för en platta och för 2 husväggar på ca max 12 långa tillsammans.

Andra bra tips emottages gärna för att få detta gjort på bästa sätt. :)
 
Det du framför allt behöver är dräneringsrör som går längs med hela plattan och som leder bort vatten till en brunn eller dagvattenledning. Dräneringsrören ska ligga en bit under plattans lägsta nivå och helst en bit ut från plattan.
 
Finns ingen dränering, så blir det som injonil skriver. Men inga plattor heller nära husväggen, då det stänker kopiöst, upp på väggen när det regnar. Lämna öppet 30 cm ut från husgrund, här kan Du fylla upp med makadam 8-16, eller grov grus, eller färgad singel, eller sjösten.......Blommor/växter kan du ha i krukor nära vägg.
 
Ska tillägas som min fru (Virri) skrev att huset står på sprängsten och har en sand/sten/jord runt klacken så jag tror inte att vi har problem med stillastående vatten nu.

Min tanke var ju bara om vi tjärar och lägger makadam ner till klacken och 15-20 cm ut att detta blir ett dränerings dike som vattnet kan samlas i???

(det är en bra bit till närmaste dagvatten brunn..... över grannens tomt och genom lite rabatter.)
 
Då gör du, som "renoverarn" här på forumet påpekat ett par gånger, en vallgrav runt huset där vatten ständigt kommer samlas. Vattnet ska bort, det är enda lösningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.