Ad acta
joflopp skrev:
Företagaren får pengarna inom fem arbetsdagar efter att ha använt det synnerligen enkla webbformuläret.
Ja men först efter insättningen från kunden registrerats, återkommer senare då jag ska ut och svinga en bägare nu

:):):)
 
joflopp skrev:
Företagaren får pengarna inom fem arbetsdagar efter att ha använt det synnerligen enkla webbformuläret.
Jag försökte med det där formuläret men kunde inte signera, nån ide varför?
 
MathiasS skrev:
Varför?
Kan du förklara varför Inte konsumenten ska se till att betala när arbetet är utfört :S

Personligen skulle jag aldrig ge en konsument mer än absolut högst 10 dagar...

Ska de nyttja rotavdraget så är det 5 dagar...

Varför ska jag vara bank åt dem ??

När du köper andra tjänster...t.ex hos frisören, tandläkaren, läkaren, bilverkstaden m.m, så betalar du alltid när arbetet är slutfört... CASH !! ;)
 
AdActa: Jag förstår inte något av dina inlägg ovan - du kanske har lust att förtydliga när innehållet i bägaren runnit ur kroppen.....d^_^b


Paul: Självklart ska man betala när uppdraget är slutfört och alla är överens om att det är utfört enligt kontrakt etc. Eftersom det ofta handlar om större summor än man har plånboken kanske kontantbetalning inte passar så bra. Betalningstiden handlar ju i dessa fall om att rent praktiskt ge köparen tid att utföra betalningen. Är man inte hemma när du skickar en fem-dagars faktura kan det ju vara knepigt att betala i tid av rena praktiska skäl. 10 dagar är ju lite av praxis och det funkar säkert för dom flesta - jag frågade varför Adacta ville ha betalt nästan kontant.

Min frågeställning var egentligen denna: I andra branscher där man debiterar timmar är det praxis att företaget debiterar månadsvis i efterskott. Det kan man kalla att agera bank om man vill, men det är så det fungerar väldigt ofta. Givetvis är det för företagaren bra att sträva efter att fakturera oftare än så, tex efter avslutat uppdrag eller ett par gånger i månaden. Jag tycker att debiteringen av ett altanbygge eller fönsterbyte är mer likt 50h it-tjänster (eller vad det nu är) än ett besök hos frisören. Helt enkelt för att frisörbesöket inte har någon utsträckning i tid och för dom flesta inte handlar om mer än några hundringar. Och nej Paul, av dom du räknar upp är det bara min frisör som inte skickar en faktura faktiskt (och det har vi diskuterat i 25 år nu men vi kan inte enas i frågan).
 
Redigerat:
Då ROT först kom så började vi med att ändra från 30 till 10dagar för dessa fakturor pga rekommendation från EIO osv (Är elektriker). Men de blev mest bara jobbigt i vårt faktureringsprogram.. så nu har vi 30dagar för alla.

Har man sådana likviditetsproblem att man inte har råd med detta så kanske man ska se över sin verksamhet :rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Då ROT först kom så började vi med att ändra från 30 till 10dagar för dessa fakturor pga rekommendation från EIO osv (Är elektriker). Men de blev mest bara jobbigt i vårt faktureringsprogram.. så nu har vi 30dagar för alla.

Har man sådana likviditetsproblem att man inte har råd med detta så kanske man ska se över sin verksamhet :rolleyes:
......samt att en kund som anlitar en firma med sådana likviditetsproblem kanske ska tänka en gång till innan man anlitar....d^_^b
 
Ad acta
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du förklara varför Inte konsumenten ska se till att betala när arbetet är utfört :S

Personligen skulle jag aldrig ge en konsument mer än absolut högst 10 dagar...

Ska de nyttja rotavdraget så är det 5 dagar...

Varför ska jag vara bank åt dem ??

När du köper andra tjänster...t.ex hos frisören, tandläkaren, läkaren, bilverkstaden m.m, så betalar du alltid när arbetet är slutfört... CASH !! ;)
Precis så här tycker jag med, det finns väl ingen anledning att briljera med likviditet hit och dit och ha pengar liggande där dom inte hör hemma. Pengarna ska till pappas konto så fort det bara går.
 
Just nu tror jag vi har hela 0% ränta på vårt firmakonto.. så de känns som att de kvittar om vi får vänta på pengarna några dagar extra..

Dessutom kan det ju dröja ett bra tag ibland innan jag skickar fakturan.. men de är ju självförvållat :rolleyes:
 
Jag provar att skriva fakturan istortsett samma dag som arbetet är klart, med 10dagar, oftast får jag betalt 2-3dar efter att kunden fått fakturan :)
Har dock inga stora jobb så aconto har inte varit aktuellt
 
För min del handlar det definitivt ingenting om likviditetsproblem utan snarare som Ad acta skriver...

Pengarna ska hem till pappa... ;)

Har jag utfört ett arbete och handlat material till en kund så anser jag att kunden ska betala när det är slutfört och inte en månad senare...

Då anser jag att 10 dagar är fullt tillräckligt och ska jag sedan söka Rotpengar och vänta på dem med så kan gott kunden betala på 5 dagar.
Sen bryr inte jag mig om de inte hinner betala förrän någon dag senare, men inte känner jag att jag ska behöva vänta en månad i alla fall.

Spelar ingen roll om jag har 0% ränta eller mer...det är en ren principsak.
Det räcker väl med att kunden slipper betala under tiden han får saker uträttade och material levererade till sin fastighet kan jag tycka...

Någon nämnde att seriösa företag har 30 dagars kredit, men så är ju inte fallet alltid heller så det är lite missvisande tycker jag.

Personligen vill inte jag ha konto på alla möjliga ställen som jag kanske bara nyttjar då och då.
Konto med 30 dagars kredit har man där man handlar regelbundet och i större mängder, men annars cashar jag hellre material...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...men annars cashar jag hellre material...
Är de till svart-jobben eller? :wow:
 
Rrrrr skrev:
Är de till svart-jobben eller? :wow:
Fel ordval tydligen eftersom du drar egna slutsatser... :S

När jag skriver "cashar" så betyder det i praktiken att jag betalar det med kort direkt från firmakontot...
Det betals alltså direkt vid inköpstillfället...

Jag tror knappast jag är ensam om detta förfarande, och som sagt...
Jag vill iaf inte ha konto till höger och vänster när jag kanske utnyttjar vissa leverantörer endast enstaka tillfällen...

Rabatter kan man få hos leverantörerna utan att ha konto med fakturaservice...
Många ggr dessutom bättre eftersom de får betalt direkt... ;)
 
Känns tyvärr som tråden spårar ur och det diskuteras just nu sådant som tydligen inte får diskuteras i detta forumet... :blushing:

Så... tillbaka till ämnet... ;)

Personligen tycker jag inte det är fel om en hantverkare kräver viss del av kostnaden under arbetets gång om det är ett utdraget arbete med mycket material...

Det snackas väldigt mycket om att hantverkarna inte är att lite på och är oseriösa om de vill ha betalt viss del innan arbetet är slutfört...

MEN...

Hantverkaren kanske med vill vara på säkra sidan och inte riskera bli helt blåst.

Här verkar det som att man aldrig kan lita på hantverkarna men hantverkarna ska alltid lita på kunderna... snacka om skygglappar... :rolleyes:
 
Håller med om att man kan betala eftersom vissa moment är klara.. fakturera varje månad för använt material/tid vid långa utdragna arbeten..

Men betala aldrig något i förskott!

Enda gången jag skulle kräva i förskott är vid jobb åt Pizzeriaägare, eller andra högrisk-kunder (Om jag skulle vara nog desperat att överhuvudtaget ta ett sådant jobb alltså :rolleyes:)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Känns tyvärr som tråden spårar ur och det diskuteras just nu sådant som tydligen inte får diskuteras i detta forumet... :blushing:

Så... tillbaka till ämnet... ;)

Personligen tycker jag inte det är fel om en hantverkare kräver viss del av kostnaden under arbetets gång om det är ett utdraget arbete med mycket material...

Det snackas väldigt mycket om att hantverkarna inte är att lite på och är oseriösa om de vill ha betalt viss del innan arbetet är slutfört...

MEN...

Hantverkaren kanske med vill vara på säkra sidan och inte riskera bli helt blåst.

Här verkar det som att man aldrig kan lita på hantverkarna men hantverkarna ska alltid lita på kunderna... snacka om skygglappar... :rolleyes:
Jag tycker du läser inläggen som fan läser bibeln Paul, och det gör du gärna i denna typ av trådar tyvärr.

Det är inget konstigt att göra en delbetalning om den är kopplad till en tydlig delleverans eller kanske materialleverans.

Den som kräver att få betalt för saker är oseriös tycker jag, det finns inget bra skäl till det i normalfallet. Undantag finns säkert, som Rrrr beskriver.

När det gäller pengar så är det "trust no one" som gäller, oavsett om man har med privatpersoner eller företag att göra. Har inget med just hantverkare att göra. Jag skulle kunna diskutera betalningsplanstrategi från ett företagarperspektiv också, men det känns som ett ämne för ett annat forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.