T
Kanske dålig benämning, det handlar om det plastskydd man sätter runt fönstret på
utsidan när fönstret tas ner för renovering. Har sett 2 modeller på stan, 1 som ser ut som en rektangulärt paraply och 1 vanlig fyrkantig plastram, som man häktar på .

Någon som har någon ritning eller tips på dylik anordning, jag har gott om virke och plast hemma....
 
kul att du frågar. har precis gjort fönstertäckning till våra fönster.

Jag fixar lite bilder. återkommer strax.
 
T
GULD. :D

Var du tvungen att dra fast innerplankan med någon skruv i väggen, eller räcker "tving-tricket" med att 2 muttrar håller hela paketet på plats? Jag tänker-är det inte risk att den kan "hasa ner" av tyngden annars, vad väger din konstruktion ? Jag måste bygga lite mer utåt, då jag även ska ge mig på fönsterblecken som är taskiga i anslutningen till fodret. Jag bor högt så det kan blåsa upp rejält, så då gäller det att grejorna sitter.

Tusen tack för servicen.
 
Konstruktionen är förvånansvärt lätt. Däremot är de naturligtvis lite krångliga att bära.
De sitter bara med "tvingarna" - inga skruvar i väggen. Det är känns inte som någon risk att de kasar ner.

Tack vare att vi använt hyfsat tunt virke (22x95 formvirke) så flexar tvärreglarna bra när man trycker ihop de båda plankorna som skruvas fast av gängstången.

Plasten är åldersbeständig sådan från Byggmax.

Vi satte även en fönsterlist i överkant på skärmarna (in mot fasaden) för att vara säkra på att det är tätt mellan fönstertäckningen och fasaden.

Vi fick inte ut fönstertäckningarna genom karmen eftersom vi har mittstolpe. Nu har vi en byggställning så det var inte så svårt att få dit dem på övervåningen.

Vi köpte lite frigolitskivor som vi satte i hålen för fönstren så vi får _någon_ ljud- och värmeisolering. Tyvärr var vi nog snåla på tjockleken (20 mm). Jag rekommenderar tjockare skivor.

Förresten - skärmarna fick högsta betyg av fönsterfirman som ska renovera fönstren. :cool:

Om du känenr dej rik finns färdiga paraplyer att köpa hos leifarvidsson i Bromma
https://www.leifarvidsson.se/byggavskarmning/fonsterparaply
kostar från 2000 kr/st + moms.
 
Hej!

Har man lite mer tid och bara rebnoveraren glugg i taget så lägger man mer tid och fixar en stabil låda (jag kör de med masonit i stället för plast = tyngre). Min är ca 35 cm djup då jag vill komma åt och skrapa osv med skyddet på. Tätade med en sk avstängningslist som man har när man flytspacklar badrum (finns hos alla golvläggare. Den bästa modellen som klarar fönster med mittpost högt upp är delbar på mitten så det går att montera innifrån. (min är i ett stycke såg jag hissar med en tamp). Spänner med ett vanligt spännband runt mittposten mot tvärställd regel.

Lagavulin
 
  • Gilla
Carcoza
  • Laddar…
T
Hej igen.

Lagavulin som skrev en tråd här har foto på en ursmart "arbetsbalkong" i en annan tråd intill. Är det möjligt att få ett foto på denna grej inomhus ?, jag misstänker att den står mot golvet och sen fjädrar mot väggen, den är högintressant för mig, jag har 7 m höjd och gillar inte att stå på en ranglig stege när jag ska fixa mina fönsterbleck, arbetsbalkongen är verkligen intressant, går den att hyra någonstans ?
Lägger en kopia på tråden hos Lagavulin för säkerhets skull.
 
Ser ut ungefär som mitt klimatskydd (har bara ett som jag flyttar mellan allt eftersom) förutom att mitt-
  • Har tätningslist runt om som tätar mellan lådan och fönsterfodret och skyddar fodret.
  • Har 50 mm tjock frigolit.
  • Har ett utstick i nederkanten med en bräda klädd med skumplast som gör att mesta tyngden vilar på fönsterblecket.
  • Spänns fast med två spännremmar i mittstolpen.
Jag lyfter loss skyddet och tar karmarna från utsidan, då med plast tejpad inne för att slippa damm inne.
 
Så här ser mitt skydd ut.

 
  • skydd_utifrn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från insidan . Ramen i ca 25x25 furu med lite andra tvärbitar etc. Betydligt lättare i armerad plast eller liknande. Men då med risk att vatten lägger sig uppepå.
 
  • skydd_innifrn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter någon vecka med våra fönstertäckningar får jag erkänna att konstruktionen inte är 100-procentig.

1: Det låter en hel del igenom plasten, men vi ville ha ljusinsläpp, därför uteslöt vi plyfa/masonite.
2: Obefintlig värmeisolering. Det är lite svalt på morgonen i huset.
3: Plasten slår en hel del när det blåser - detta kan åtgärdas med en brädbit som spänner ut plasten.

 
Fasting65 skrev:
Efter någon vecka med våra fönstertäckningar får jag erkänna att konstruktionen inte är 100-procentig.

1: Det låter en hel del igenom plasten, men vi ville ha ljusinsläpp, därför uteslöt vi plyfa/masonite.
2: Obefintlig värmeisolering. Det är lite svalt på morgonen i huset.
3: Plasten slår en hel del när det blåser - detta kan åtgärdas med en brädbit som spänner ut plasten.
50 mm frigolit isolerar riktigt bra. Plasten på utsidan slår inte heller eftersom frigoliten tätar. Dessutom slipper faktiskt lite ljus igenom. Men jag jobbar ju bara med ett fönsterpar åt gången, skulle alla vara täckta skulle det nog bli lite klaustrofobiskt.
 
Kan någon vara bussig och lägga ut bilden på ritningen igen? Eller har någon en ny idé på tillverkning av skydd för fönster vid renovering?
 
Mylek skrev:
Kan någon vara bussig och lägga ut bilden på ritningen igen? Eller har någon en ny idé på tillverkning av skydd för fönster vid renovering?
Hallå? Jag skulle också vilja ha tag i ritningen? Om det är någon som har en ritning på ett fönsterparaply så får ni gärna pm mig.
 
Tack för tipsen!

Att köpa oisolerat fönsterparaply kostar ca 3000 kronor. Vi börjar bygga ett eget fönsterparaply imorgon.

Familjen Asker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.