Ichnoz skrev:
Generellt sett har 12V längre livslängd, bättre färgåtergivning och kan lysa starkare med samma effekt pga att högre ström pressar fler elektroner ut i kanten av glödtråden vilket ger mer ljus.

Det är nästan ingen skillnad i strömförbrukningen, oavsett spänning, om du har samma effekt på lamporna. Enda skillnaden är att du får en liten förlust i trafon.
Hmm, ja, jag satt i mitt stilla sinne och räknade kallt på 12V utan att tänka på att trafo matas med 230V, tankevurpa så det heter duga men att undvika fler kopplingspunkter än nödvändigt ser jag som A o O i en installation.
 
Redigerat:
Ichnoz skrev:
Generellt sett har 12V längre livslängd, bättre färgåtergivning och kan lysa starkare med samma effekt pga att högre ström pressar fler elektroner ut i kanten av glödtråden vilket ger mer ljus.

Det är nästan ingen skillnad i strömförbrukningen, oavsett spänning, om du har samma effekt på lamporna. Enda skillnaden är att du får en liten förlust i trafon.
Men om man nu pratar LED 12V vs LED 230V och inte halogen, stämmer påståendena fortfarande (längre livslängd, bättre färgåtergivning, lyser starkare)?
 
LinusH skrev:
Men om man nu pratar LED 12V vs LED 230V och inte halogen, stämmer påståendena fortfarande (längre livslängd, bättre färgåtergivning, lyser starkare)?
Nej. Inte ett dugg.
 
Nej nej nej! Så här ligger det till.

12V LED är betydligt driftsäkrare än 230V LED. Vill du kunna dimmra så kör en MR16 eller MR11 LED lampa, sen tar du en DC trafo som startar vid 0W och det går utmärkt att dimmra. Du får ett betydligt hållbarare system (ja! 12V håller ljusmässigt längre livslängd än 230V) och går att dimmra problemfritt.

Jag jobbar med LED dagligen och 230V GU10 rekommenderar jag bara till armaturer där man har GU10 och vill byta till LED (utomhus) eller där man vill ha en enkel installation utomhus.
 
Jacro skrev:
Nej nej nej! Så här ligger det till.

12V LED är betydligt driftsäkrare än 230V LED. Vill du kunna dimmra så kör en MR16 eller MR11 LED lampa, sen tar du en DC trafo som startar vid 0W och det går utmärkt att dimmra. Du får ett betydligt hållbarare system (ja! 12V håller ljusmässigt längre livslängd än 230V) och går att dimmra problemfritt.

Jag jobbar med LED dagligen och 230V GU10 rekommenderar jag bara till armaturer där man har GU10 och vill byta till LED (utomhus) eller där man vill ha en enkel installation utomhus.
Det verkar ingen annan installatör rekommendera. Det är fortfarande enklare att dra för 230V än 12V.

Påståendet att 12V LED är driftsäkrare får du utveckla. När flertalet av (konsument-) marknadens LED-ljuskällor är lågbudgetmärken av okänd härkomst kan statistiken göra sitt för ditt påstående, men det är i princip samma teknik för att omvandla från 230V till 12V till LED-chipens dryga 3V
Så varför blanda ytterligare en felkälla som en DC-trafo även om den hamnar lite närmare målet?

Jag är inte kritisk, bara nyfiken.
 
Jacro skrev:
Nej nej nej! Så här ligger det till.

12V LED är betydligt driftsäkrare än 230V LED. Vill du kunna dimmra så kör en MR16 eller MR11 LED lampa, sen tar du en DC trafo som startar vid 0W och det går utmärkt att dimmra. Du får ett betydligt hållbarare system (ja! 12V håller ljusmässigt längre livslängd än 230V) och går att dimmra problemfritt.

Jag jobbar med LED dagligen och 230V GU10 rekommenderar jag bara till armaturer där man har GU10 och vill byta till LED (utomhus) eller där man vill ha en enkel installation utomhus.
Varför rekomenderar inte Philips eller Osram, 12V ? varför har Philips lagt all krut å att ta fram en grymt bra 230V LED lampa med GU10 och E27 fattning ?

Det enda fungerande som jag har hitta att dimra 12V LED är att mata Elko´s LED dimmer (PWM-teknik) med 12V DC, men problem är att den "bara" ä på 2,5Ax12V =30W ca 10st ljuskällor. Och den är dyr...

Du får gärna utveckla vad du menar med driftsäkrare med 12V ?

Personligen har jag bara haft problem med 12V LED, största problemet är ju att de elektroniska trafona i en 12V anläggning start på 20W, och sedan så fladdrar ljuset när man börjar dimrar. Nödlösning! nån gång har jag satt en Eltako dosimmer E19 022 15 och använt mig av en konventionell trafo (slimline från Noratel) då har det funkat att dimra bättre, eftersom man kan ställa in ljusstyrkan på deras dimmer, så då kan man få bort det fladdrande ljuset, men tyvärr får man inte ner ljus till mys ljus...

Jag rekommenderar att man byter sockel från MR16 GU5,3 till GU10 i downlighten, går fortare, blir billigare och det är "driftsäkert" :D
 
Elinfo skrev:
Varför rekomenderar inte Philips eller Osram, 12V ? varför har Philips lagt all krut å att ta fram en grymt bra 230V LED lampa med GU10 och E27 fattning ?

Det enda fungerande som jag har hitta att dimra 12V LED är att mata Elko´s LED dimmer (PWM-teknik) med 12V DC, men problem är att den "bara" ä på 2,5Ax12V =30W ca 10st ljuskällor. Och den är dyr...

Du får gärna utveckla vad du menar med driftsäkrare med 12V ?

Personligen har jag bara haft problem med 12V LED, största problemet är ju att de elektroniska trafona i en 12V anläggning start på 20W, och sedan så fladdrar ljuset när man börjar dimrar. Nödlösning! nån gång har jag satt en Eltako dosimmer E19 022 15 och använt mig av en konventionell trafo (slimline från Noratel) då har det funkat att dimra bättre, eftersom man kan ställa in ljusstyrkan på deras dimmer, så då kan man få bort det fladdrande ljuset, men tyvärr får man inte ner ljus till mys ljus...

Jag rekommenderar att man byter sockel från MR16 GU5,3 till GU10 i downlighten, går fortare, blir billigare och det är "driftsäkert" :D
Både Designlight och Hidealite har transformatorer som startar vid 0W. Vrider man ner dimmerns effekt så går det bra att dimmra. Det blir billigare än dimmbar 230V!

Vad jag vet så vill de flesta elektriker ha 230V LED, så efterfrågan är stor. Därför tar de fram dimmbara GU10 LED.
 
Jacro skrev:
Både Designlight och Hidealite har transformatorer som startar vid 0W. Vrider man ner dimmerns effekt så går det bra att dimmra. Det blir billigare än dimmbar 230V!

Vad jag vet så vill de flesta elektriker ha 230V LED, så efterfrågan är stor. Därför tar de fram dimmbara GU10 LED.
Förstår inte riktigt hur du menar, visst har både Designlight och Hidealite DC trafos som startar från 0W, men inte fan kan du använda en vanlig elektronisk dimmer eller glödljusdimmer från Eljo & Elko till DC trafos.

"Vrider man ner dimmerns effekt så går det bra att dimmra"
Vilken dimmer vrider du "ner" effekt och som klarar DC trafos ?

Vilket fabrikat och typ använder du på dimmern? kopplar du dimmer-trafo-ljuskälla eller trafo-dimmer-ljuskälla ?
 
Redigerat:
Ursäkta att jag lägger mej i denna diskussion, men det verkar som om alla här är totalt oense om vad som är bäst.

Själv är jag inte så kunnig i ämnet men har läst med intresse och gissar att anledningen till att de stora tillverkarna tillverkar led-lampor för 230V är att de ser en stor marknad för led i redan befintliga 230V armaturer.

Sedan ser jag en klar fördel med bara en transformator till flera 12V armaturer. Billligare och enklare borde detta bli än att ha en transformator i varje 230V armatur med mer avancerad 230V kabeldragning. Eller ?
 
Ska man sätta halogen så är det bättre med 12V (effektivare bland annat). Jobbigare/dyrare att installera dock.
Ska man sätta LED ljuskällor så skulle jag sätta GU10 spottar (om det är nybygge och de finns plats uppåt). Vid ROT jobb i badrum osv där man inte vill regla ner taket så mycket brukar vi sätta "riktiga" kompletta små LED armaturer som drivs av extern konstantströmsconverter (inte inbyggd i lampan som i GU10 LED). Eller LED armaturer avsedda för apparatdosa, tex hidealite 1208
 
Rrrrr skrev:
Ska man sätta halogen så är det bättre med 12V (effektivare bland annat). Jobbigare/dyrare att installera dock.
Ska man sätta LED ljuskällor så skulle jag sätta GU10 spottar (om det är nybygge och de finns plats uppåt). Vid ROT jobb i badrum osv där man inte vill regla ner taket så mycket brukar vi sätta "riktiga" kompletta små LED armaturer som drivs av extern konstantströmsconverter (inte inbyggd i lampan som i GU10 LED). Eller LED armaturer avsedda för apparatdosa, tex hidealite 1208
Exakt det är ju bättre effekt i ett 12V halogen system, t.ex. 20W 12V halogen motsvarar nästan 50W 230V halogen. så i längden blir det billigare med 12V när det gäller halogen, Va det gäller LED så är effekt utbudet lika om man väljer 12V eller 230V men smidigare att dimra och installera 230V LED. sen skiljer det sig på hur många watt varje LED ger, men Philips 7W GU10 motsvarar 50W halogen, enligt ekodesignkravet ska ska 470Lumen LED ljus motsvara 40W glödljus, när det gäller rund strålande ljuskällor, dock är inte bestämt vad 7W GU10 reflektorlampor ska ge i Lumen, men det lutar åt att det ska vara 495 Lumen för att motsvara 50W halogen reflektor ljus.
 
Fast i armaturer där de är en reflektor som riktar ljuset så brukar man ange i Candela istället för lumen.
 
Ja man anger det i candela, men enligt ekodesigndirektivet som kommer vara fastställt början av nästa år för reflektor lampor, så kommer det att anges i Lumen.
 
Glufsglufs skrev:
Jag måste fråga er, både yrkesmäniskor och lekmän varför så många har en förkärlek till 12V. Jag personligen föredrar 230V där det finns plats och möjlighet att montera och det pga att man slipper koppla trafo och man har då en kopplingspunkt mindre som kan fela samt att om jag behöver tex 50W i ljuskällorna så lär ju 230V halogen dra betydligt mindre ström än vad 12V drar för att få samma ljusstyrka, om nu inte någon fysiker på senaste tiden ändrat lite i ohms lag vill säga :)

Så varför vill ni så ofta montera 12V?

Jag fick frågan av en grossist en gång varför vi här i stan i princip bara köpte ut 230V jämfört med Stockholm där det endast är 12V som gäller hos elektrikerna, i princip.
Inomhus har vi totalt 25 st 12V-spottar i taket. Vi byggde huset för fyra år sedan och sedan dess har jag bytt en (1) enda spot.

Ute har vi 10 st 12V-spottar i takfoten och har bytt 5 st på fyra år. Grannen har lika många 220V-spottar och har uppskattningsvis bytt 25-30 st under samma tid.

Därför har jag förkärlek till 12V-spottar. Samma sak med lågenergilampor som jag gillar främst för att jag slipper byta dem i tid och otid. Att de sedan sparar energi är en ren bonus...

Red: Ovanstående gäller halogen och inte LED.
 
Redigerat:
Jacro skrev: Både Designlight och Hidealite har transformatorer som startar vid 0W. Vrider man ner dimmerns effekt så går det bra att dimmra. Det blir billigare än dimmbar 230V!

Vad jag vet så vill de flesta elektriker ha 230V LED, så efterfrågan är stor. Därför tar de fram dimmbara GU10 LED.

Förstår inte riktigt hur du menar, visst har både Designlight och Hidealite DC trafos som startar från 0W, men inte fan kan du använda en vanlig elektronisk dimmer eller glödljusdimmer från Eljo & Elko till DC trafos.

"Vrider man ner dimmerns effekt så går det bra att dimmra"
Vilken dimmer vrider du "ner" effekt och som klarar DC trafos ?

Vilket fabrikat och typ använder du på dimmern? kopplar du dimmer-trafo-ljuskälla eller trafo-dimmer-ljuskälla ?

NÄR SKA JACRO SVARA PÅ DETTA ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.