Skulle gärna vilja ha lite hjälp med idèer om hur man kan dela av ett rum till två rum. Skulle vilja ha två riktiga rum och inte göra om med hjälp av möbler eller skärmvägg. Är det ngn som har ngr tankar? Lägger upp planritningen nedan.
Tacksam för svar!

4413341.jpg
 
Vi gjorde så i första huset när barnen inte var så stora att dom behövde total avskildhet. Satte en vägg mitt i fönstret reglat med 2"4 men lät det vara en glipa mellan änden på väggen och fönstret så väggen följde väggytan där fönstret satt. I andra änden satte jag 2 vik-dörrar som möttes mot den nya väggen men är det allrummet på ritningen så kan man nog sätta vanliga dörrar.
Jag fäste min vägg i golv och tak med dubbelhäftande tejp och med skruv i väggen med fönster så att den skulle gå att ta bort när barnen blev större och ett av dom fick ett annat rum.
 
Att regla upp en vägg är inte svårt. Lite mer jobb är det nog med att sätta in fler fönster, men det är fullt genomförbart. Jag kan komma på två svårigheter. De två sovrummen på bilden ser inte så stora ut som det är. Om de halveras blir det pyttesmå rum. Man kommer inte att kunna göra något annat än att sova i dem.

Det andra problemet är ingången. Bara det ena rummet kan ha ingång direkt från allrummet som det ser ut. Om du tar bort klädkammaren och delar av det rummet asymmetriskt så kan du ha kvar befintlig dörr som entré till det ena rummet och ha entré till det andra bredvid badrumsdörren.

Erik
 
Tack så mycket för svar! Det är mycket att fundera på. Men ett annat alt. är ju att sätta igen allrummet, som ni säger så blir ju rummen väldigt små. Men tack som sagt för svar!
 
Mikael_L
Det tredje problemet är att det krävs bygglov för att sätta in eller ta bort fönster.

Problem och problem, det är kanske inget problem, men definitivt en kostnad, i vissa kommuner en löjligt hög sådan.
 
På bilden ser det ut att kunna vara kattvindar på båda sidor. Skulle då vara möjligt att flytta ut de väggarna, det ger snedtak, men också mer golvyta som ev kan rymma säng.

/A
 
Alko skrev:
På bilden ser det ut att kunna vara kattvindar på båda sidor. Skulle då vara möjligt att flytta ut de väggarna, det ger snedtak, men också mer golvyta som ev kan rymma säng.

/A
Det är en bra ide.

Annars kan man bygga smart förvaring av kattvindarna så att ingen garderob behövs.

Hur stort är rummet idag?
MVH
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.