Vi har börjat fixa till en gammal lada vi har står på gården.. Tanken var att vi skulle byta ut lite panel samt måla den nu i i vår.

Men när jag började plocka bort panel såg jag att en takstol (vet inte om den kallas så?) var ganska genomrutten! Se gärna bilderna som är bifogade i inlägget.

Hela (halva) taket vilar ju på stocken så jag antar att den räknas som bärande.. Vilket gör att jag antar att de inte är så lätt att bara plocka bort den och sätta dit en ny. Ja kan även tänka mej att den väger rätt mkt..

Behöver hela stocken bytas ut? Eller går de att bara ta bort de som är ruttet, vilket verkar vara ganska mkt, och ersätta med nytt friskt trä?

Om hela måste bytas hur görs de bäst då?Går de ens att göra? Är det någon som har gjort nått liknande?

Vi kommer att ha behov för en lada så de känns väldigt tråkigt om man skulle behöva riva ner den och sätta upp en ny.

Väldigt tacksam för svar!
 
  • DSCN0143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0144.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stocken (kopia).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara dags för byte av den ja, du får lägga en temporär balk utanför eller innanför när du byter ut den men det kan vara farligt om du inte vet vad du gör...
 
Nä de får ja ju lov att erkänna att jag inte gör! Men rent tekninsk skulle man alltså få lov att stötta upp en ny stock som takstolarna får vila på, sen byta ut den gamla alltså.

Vem ska man anlita för att göra sånt då? funkar de me en vanlig snickare eller behöver man nån typ av timmerman?
 
En duktig snickare ska fixa det utan vidare men det är svårt att säga ngt om hur man skall gå till väga utan att se hela konstruktionen på plats så försök få ut ngn att kika på det, kke är annat som behöver åtgärdas med?
 
C
Hammarband eller upplag brukar det väl kallas för? Eller ser jag fel?
 
Har nog inget praktiskt råd, mer filosofiskt. Ta det piano. Stocken har förmodligen sett ut så där rätt så länge, inget kommer att rasa bara för att du nu vet om att den är kass. Börja med att hitta orsaken till att den har ruttnat, kanske läcker där vatten nånstans. Kan ju vara en gammal skada också, läckan åtgärdad tidigare. Byt sen ut det skadade stocken. Har sett vissa varianter där man byter ut den skadade delen och fogar ihop med den biten som var bra, kanske går i ditt fall.
Har en lada själv där det är såna där rötna stockar här och där. Räknat hittils till fem takstolar som ruttnat rakt igenom, en av dem har knäckts i vinter av snön. Plus massor av andra bärande delar som murknat helt. Taket har varit minst sagt otätt under många år.. ja så länge det inte rasar, står det ju ;)
 
True men å andra sidan satt där tidigare brädfodring som även om den inte eg är bärande iaf troligtvis stöttade upp det hela ngt...


tompaah7503 skrev:
Har nog inget praktiskt råd, mer filosofiskt. Ta det piano. Stocken har förmodligen sett ut så där rätt så länge, inget kommer att rasa bara för att du nu vet om att den är kass. Börja med att hitta orsaken till att den har ruttnat, kanske läcker där vatten nånstans. Kan ju vara en gammal skada också, läckan åtgärdad tidigare. Byt sen ut det skadade stocken. Har sett vissa varianter där man byter ut den skadade delen och fogar ihop med den biten som var bra, kanske går i ditt fall.
Har en lada själv där det är såna där rötna stockar här och där. Räknat hittils till fem takstolar som ruttnat rakt igenom, en av dem har knäckts i vinter av snön. Plus massor av andra bärande delar som murknat helt. Taket har varit minst sagt otätt under många år.. ja så länge det inte rasar, står det ju ;)
 
Tycker inte det ser SA farligt ut, men det ar svart att avgora da bilderna ar sma. Men visst stocken ar inte lika stark som den var i ursprungligt skick. Tippar att OM den ger vika sa ar det nasta gang du har ordentligt med sno pa taket sa du behover inte stressa fram en losning. Ta dit en konstruktor sa far han avgora om den haller eller behover forstarkas. Som nagon ocksa sa: Forsok att ta reda pa orsaken till att det ser ut som det gor sa det inte forvarras.
 
laska på en tjock planka på var sida om stocken
 
Ja kan faktiskt tänka mej att stocken har sett ut sådär rätt länge.
Ladan var tidigare dubbelt så lång men den tidigare ägaren rev ner halva för att den var dålig. I samband med detta satte han på nytt tak på den delen som var kvar, så de kan mkt väl vara så att stocken var dålig redan då och har i så fall varit de i typ 25 år.
Och taket ser ut att vara i bra skick men jag får klättra upp och undersöka om det kommer in vatten nånstans.

Då kommer en följdfråga :) Hur kan jag få tag i en likvärdig stock med samma dimensioner, de finns ju inte direkt på byggmax. Borde ett lokalt hyvleri/såg kunna fixa en sån?
 
Jag har sett att tex Rivners i Länna har begagnat grovt timmer i lager och det finns det säkert fler som har.
 
Måste det vara en stock av estetiska skäl? annars duger det väl lika bra att spika ihop lämpliga reglar eller en limträbalk du filar till med motorsågen :)


BillyBragg skrev:
Ja kan faktiskt tänka mej att stocken har sett ut sådär rätt länge.
Ladan var tidigare dubbelt så lång men den tidigare ägaren rev ner halva för att den var dålig. I samband med detta satte han på nytt tak på den delen som var kvar, så de kan mkt väl vara så att stocken var dålig redan då och har i så fall varit de i typ 25 år.
Och taket ser ut att vara i bra skick men jag får klättra upp och undersöka om det kommer in vatten nånstans.

Då kommer en följdfråga :) Hur kan jag få tag i en likvärdig stock med samma dimensioner, de finns ju inte direkt på byggmax. Borde ett lokalt hyvleri/såg kunna fixa en sån?
 
Tossegubbe skrev:
Måste det vara en stock av estetiska skäl? annars duger det väl lika bra att spika ihop lämpliga reglar eller en limträbalk du filar till med motorsågen :)
Helst skulle ja nog vilja ha en "stock" faktiskt :) vi byggnadsvårdsnördar lite här.. En limträbalk i den storleken lär väl bli fruktansvärt dyr! fast de kanske en stock oxå blir..

Men kan man skarva då? De blir ju rätt mkt tryck och så..
 
Leta upp nån såg ute på landet med egen skog, de ska kunna fixa en stock i grova dimensioner som säkert inte behöver bli dyr. Kan tipsa om en i trakten av Östhammar, men du var väl från Närke...

/A
 
mjae i värsta fall kan du ju alltid såga till en stock själv med motorsågen om du köper ett träd på rot eller så, skarva går ju om man gör det på rätt sätt o rätt ställe men var det är måste man se på plats.

BillyBragg skrev:
Helst skulle ja nog vilja ha en "stock" faktiskt :) vi byggnadsvårdsnördar lite här.. En limträbalk i den storleken lär väl bli fruktansvärt dyr! fast de kanske en stock oxå blir..

Men kan man skarva då? De blir ju rätt mkt tryck och så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.