Min vän har problem.

Kommunen kräver att han ska taga själv hand om regnvattnet.
Hur brukar man göra?

Visserligen är tomten dränerande men någon form av bädd behövs det?
Ska vattnet från alla stupprör samlas på samma ställe och mynna ut rakt på tomten?
 
Beror ju mycket på läget på huset, innersvängen på ett platt kvarter eller med ett dike bakom väggen.

Har inte det kommunala någon dagvattenledning?

Protte
 
Protte.

Visst har kommunen det. Men dom kräver nåt som kallas "fördröjning av dagvatten".

Jag tror det blir billigare att taga hand om vattnet själv!
 
Fördröjning av dagvatten kan ju vara praktiskt om det kommer en rejäl regnskur så är det bättre att lagra/spara vattnet och släppa iväg det under en eller ett par dagar för att inte överbelasta rörsystemet.

Att bara låta vattnet rinna ut på gräsmattan och sedan rinna ner genom marken och via dräneringen ut i spillvattenledningen är väl det kommunen vill.

Protte
 
kamilenski skrev:
Protte.

Visst har kommunen det. Men dom kräver nåt som kallas "fördröjning av dagvatten".

Jag tror det blir billigare att taga hand om vattnet själv!
Att anlägga en fördröjningsbrunn kostar inte mycket. Jag får betala 8000 för min när huset byggs.
 
jhenrikj skrev:
Att anlägga en fördröjningsbrunn kostar inte mycket. Jag får betala 8000 för min när huset byggs.
Verkligen? Är det inkl arbete eller bara materialkostnad?
 
kamilenski skrev:
Verkligen? Är det inkl arbete eller bara materialkostnad?
Det är alltsammans...det är ju bara en grop med makadam i (20 ton makadam). Och detta är som sagt vad LB-hus tar för att fixa den, och då har de ju påslag, garanterat billigare att fixa själv.
 
Undrar ifall någon här vet hur man räknar ut volymen på ett infiltrationsdike för dagvatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.