Vi håller på att bygga hus och funderar nu över färgsättning. Har inte så mycket att välja på då detaljplanen styr. Två grå nyanser får vi välja mellan: färgkod ncs s 1502-y eller 2502-y. Jag är inne på ljusgrått hus utan någon annan färg på knutar eller fönsterfoder - helt enfärgat alltså. Maken tycker att man måste ha annan färg på knutar och runt fönstren och funderar på den lite mörkare grå och vita detaljer. Taket är tegelrött och hängrännor, stuprör, fönsterbleck etc är silvergrå.

Kan man måla helt enfärgat hus eller ser det konstigt ut?

Vi bygger ett enfärgat hus i stil med Värsåsvillan Lundsbrunn 137.
 
Hej!

Jag tycker helfärgat hus är stilrent och vi har så. Helt vitt ioförsig utan foder runt fönsterna och vita fönster, tyvärr bryter det lite vid fönsterna då de är fabriksmålade och huset i sig är obrutet vitt.

Det viktigaste är nog att ni blir ås överens som möjligt :), då jag tror ni är nöjda vilket som någon månad efter inflyttning!
 
Jag tycker att det skulle vara snyggt med enfärgat, men då tycker jag att ni ska skippa foder runt fönstren. Karmar och bågar kan ni ha i standardvitt (0502-y). Ska ni ha foder tycker jag nog att de också ska vara vita.

Själv har jag precis som Bambi, helvitt utan foder eller knutar, men jag tog samma vita på panelen som på fönstren (0502-y) Tycker att 0500 (utan gulton) är snyggare men att beställa fönstren i annan kulör än standardvit var lite väl dyrt...
 
Tyvärr har jag ju börjat fundera lite försent över det här med enfärgat så husväggarna tillverkas i detta nu i fabrik (väggarna ska resas 18 maj) och det är nog försent att välja bort foder. Typiskt att jag inte tänkt på det tidigare. Tycker det ser så stilrent och snyggt ut med enfärgat.
 
Jag tycker Ni skall köra med den ljusgrå, och blanda inte in något vitt på knutbräder, det räcker med det vita som finns på fönstren. Däremot har jag några gånger (även mitt nybygge nu) dragit ned takets kulör på grunden. Eller varför inte en röd ytterdörr?
 
Knutarna kan ni måla grå utan problem. Är som sagt tveksam hur det ser ut om ni målar fönsterfoder grå, men det är ju bara att testa. Testa runt ett fönster och se om det ser stilrent ut eller om det ser ut som om någon slarvat och målat in fodren av misstag...

Tror vid lite närmare eftertanke att chansen att det ser bra ut med foder i samma kulör som panel är rätt stor om ni väljer den ljusare av de två kulörerna (1502-y).

Att ta takets kulör (tegelrött) på grunden avråder jag skarpt ifrån, tycker inte att man ska lyfta fram grunden med en så skarp färg. Speciellt eftersom du strävar efter att stilrent utseende.
 
Vi tänkte nog göra just så - testa runt ett fönster och se hur det ser ut. Maken verkar ge med sig :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.