Hej,

Inför renovering av källaren har vi fått idén att kombinera pannrum och tvättstuga. Innan vi fortsätter undrar jag om någon vet om detta inte skulle vara tillåtet av något skäl? I pannrummet står idag en elpanna och en VV-beredare men på sikt kommer det att stå en inomhusdel till värmepump och eventuellt en ack-tank. Till det blir det då TM och TT samt att vi eventuellt sätter centraldammsugaren där.

Är det bara att köra eller finns det några regler som skulle hindra detta?

/Lasse
 
Är det någon som vet om det finns något som hindrar att köra pannrum och tvättstuga i samma utrymme?

/Lasse
 
Hemmakatten
Går alldeles utmärkt att kombinera så som du beskriver. Vad jag förstår är det det vanligaste när man bygger hus i dag.

Om du hade haft olje, ved eller pellets hade det förstås inte varit lika lyckat.
 
Tack för svar!

Jag antog inte heller att det skulle vara några hinder men det är ju alltid bättre att kolla upp före än efter :D
 
Om man inte har olja, ved, pellets eller något annat bränsle, så är det väl inget pannrum?
 
Är pannan under 60kW så behövs inget pannrum då heller...värmepump och tvättmaskin står i samma rum i 99 av 100 nybyggda hus så kör på.
 
Är det någon som har kombinerat pannrum (pellets) med tvättstuga? Jag undrar hur det funkar, har i alla fall sett pannrum där de torkar tvätten. Funderar på att bygga om lite i källaren.
 
  • Gilla
Nygarderk
  • Laddar…
Väcker denna tråd igen.

Jag funderar också över möjligheterna att kombinera pannrum för pellets/ved och tvättstuga och kan tänka mig att eventuella problem är fuktrelaterade. Men problemen borde väl vara hanterbara?

Det som orsakar fukt i en tvättstuga är ju torkande tvätt, men en eldad panna suger ju ut en massa luft så om man eldar så borde väl fukten sugas ut? Eller skadar fukten pannan? Och på sommaren då man inte eldar kan man ju köra med avfuktare som håller nere luftfuktigheten.

Sedan dammar ju både ved och pellets, men det borde man ju kunna hantera på något sätt. Kanske någon avskärmning.

Ett kondenserande torkskåp vore väl också ett sätt att hantera fuktig tvätt?
 
Kan inte tänka mig att fukt är ett problem i dag med tanke på hur lite vatten det är kvar i tvätten med en modern tvättmaskin, men dammet tror jag blir en svårare nöt att knäcka...
 
Kör man pellets i bulk så går det kanske att hantera dammet bättre men med småsäck är det bara att glömma. Det dammar!
 
Jag skulle aldrig ta in någon ren tvätt i mitt pannrum hemma där jag eldar med pås-pellets. Det dammar och blir allmänt skitigt där inne. Dessutom luktar det alltid svagt av rök.

/Martin
 
Tackar för erfarenheterna. Då kan jag lägga den idén åt sidan utan att behöva göra något misstag själv.
 
Visst går det att kombinera tvättstuga och pannrum. Men, du måste ha åtminstone plastmatta på golvet så ev läckande vatten inte kan gå upp i väggarna. Pannrum brukar ju vanligtvis ha betonggolv utan golvbeläggning.
 
När fick min skorsten besiktigat för 2-3 år sen påpekade sotaren att enligt nya regler så skall både pannrummet och där du uppbevarar ditt bränsle ( pellets ) klassas som brandcell, kan vara bra att tänka på om man eldar i pannan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.