Vad kan man kräva av en hantverkare när det gäller betalningsupplägg? Hittills när vi har tagit in hantverkare för jobb har vi betalt hela summan när arbetet är slutfört ( tex satt in nya fönster, lagt om nytt tak eller gjort nytt badrum). Nu ska vi putsa om huset. Hantverkaren vill ha 25 % efter en vecka och 30% av resterande belopp när huset är klart för målning och sedan resten vid besiktning/slutbetalning minus rotavdrag. Det blir väldigt lite pengar kvar som vi kan hålla inne med om vi skulle vara missnöjda med jobbet. Är det ett vanligt upplägg?
 
Normalt sett inte ett öre innan jobbet är slutfört MEN undantag kan göras om det är enormt mycket kostsamma material som ska köpas in tänk tex ett stort marmorgolv.

Puts är varken dyrt eller något superspeciellt tycker jag och jag skulle inte godta att betala något i förskott innan jobbet är klart. Men känner/VET du att det är bra hantverkare kan man ju komma överens om något annat men då tycker jag man ska vara säker på sin sak också.

Annat gäller ju såklart om det är långdragna jobb tex ett badrum där VVS-snubben kanske river i januari och återinstallerar i Maj då tycker jag det är helt befogat med "delbetalningar".
 
Ad acta
Det låter som en bra betalningsplan, kan inte förstå att tanken att inte betala ett öre innan jobbet är klart. q(;^;)p
 
Håller med, delbetalning kan jag tänka mej men då betalar jag för materialet som ska köpas in om det är lång tid till färdigställande. Men att garantera nån slags förskottsbetalning till nån innan han ens börjat jobba finns inte på kartan. Tror han inte att Du ska bli nöjd?
 
Ad acta
Summor upp till 25-30.000 är väl ok att vänta med betalning tills arbetet är klart.
Men då avtalar man fem dagar.
Finns det någon konsument som tror att man får en faktura på 30 dagar efter arbetet utfört så tror jag nog den konsumenten kan glömma det omgående.
 
Alla som har problem med hantverkare har gjort samma misstag, undantagslöst - man har betalat för något man inte fått.

Delbetalningar baserat på någon % skulle jag undvika oavsett vad praxis är. Problemet är att det inte finns någon direkt koppling till ett färdigställande av en viss aktivitet. Man riskerar att betala för något halvt utfört som ingen annan vill färdigställa eller vill ta väldigt bra betalt för att färdigställa.

Har man en stor materialpost, betala då den när materialet är levererat till dig. En byggare som måste betala i förskott hos sin materialleverantör har antagligen problem - jag har ALDRIG betalat i förskott när jag köpt byggmaterial så jag ser inget skäl till att någon annan ska göra det heller.

Vill man delbetala ett större arbete, vilket inte är orimligt om det sträcker sig över en längre tid, se till att koppla delbetalningarna till avslutade arbetsmoment och uppskatta tiden som behövs för att nå delmålen. Varför inte ha en gemensam avstämning inför en delbetalning så att båda parter är överens om att arbetet utförts enligt kontrakt/offert.

För mindre arbeten tror jag man ska vara noga med att hålla detta förfarande enkelt, det har båda parter ett intresse av. Följ bara den gyllene regeln att aldrig betala för något du inte fått.

AdActa: Att inte betala innan det är klart är väl iofs inget konstigt? Det är ju köparens målsättning inför en diskussion om betalningsplanen. Att ha pengar kvar att hålla inne verkar ju för många vara det enda sättet att få arbetet slutfört. En fråga till dig också: I andra branscher (med både högre och lägre timpenning) är det väldigt vanligt att timmar debiteras månadsvis i efterskott. Vad hindrar en hantis i byggbranschen att göra likadant - eller är det kanske det normala?
 
Det normala (i min värld iaf) är att man fakturerar då jobbet är klart (då med 30dagar till förfallodag). Är det ett större jobb gör man delfakturor där man tar för det material man använt dittills samt åtgången arbetstid.

edit: Vid större anbudsbyggen brukar man göra upp en betalplan i förväg, hur mycket varje a'contofaktura ska vara på.
 
Redigerat:
Ad acta
MathiasS skrev:
AdActa: Att inte betala innan det är klart är väl iofs inget konstigt? Det är ju köparens målsättning inför en diskussion om betalningsplanen.

Där ska man absolut vara överens innan hur betalningsplanen ska se ut. Hur den ska se ut bestämmer ju konsument och entreprenör.

Att ha pengar kvar att hålla inne verkar ju för många vara det enda sättet att få arbetet slutfört.
Jag håller med att tex 10% av kontrakssumman ligger i frysen till entreprenaden blivit godgänd vi större enreprenad.

En fråga till dig också: I andra branscher (med både högre och lägre timpenning) är det väldigt vanligt att timmar debiteras månadsvis i efterskott.

Men då pratar vi rätt stora projekt som kanske inte har med det TS frågar om?

Vad hindrar en hantis i byggbranschen att göra likadant - eller är det kanske det normala?
Men som jag skrev så tycker jag att man ska betala direkt efter du fått tex din ytterdörr monterad. Jag skulle aldrig fakturera på 30 dagar till en privatperson.
Att putsa om en fasad på en villa skulle jag bestämt ha en avbetalningsplan typ den som TS beskrev.
 
Ad acta
Rrrrr skrev:
Det normala (i min värld iaf) är att man fakturerar då jobbet är klart (då med 30dagar till förfallodag). Är det ett större jobb gör man delfakturor där man tar för det material man använt dittills samt åtgången arbetstid.

edit: Vid större anbudsbyggen brukar man göra upp en betalplan i förväg, hur mycket varje a'contofaktura ska vara på.
Men om man jobbar med privata konsumenter som vill ha rot-avdrag så tycker jag att man ska näst intill ha kontant betalning.
 
Redigerat:
Ad acta skrev:
Men om man jobbar med privata konsumenter som vill ha rot-avdrag så tycker jag att man ska näst intill ha kontant betalning.
Varför?
 
Ad acta skrev:
Men som jag skrev så tycker jag att man ska betala direkt efter du fått tex din ytterdörr monterad. Jag skulle aldrig fakturera på 30 dagar till en privatperson.
Att putsa om en fasad på en villa skulle jag bestämt ha en avbetalningsplan typ den som TS beskrev.
Många företag försöker ju idag förbättra sitt kassaflöde genom att fakturera löpande men det är nog fortfarande vanligast att man gör detta månadsvis. Det betyder ju att en mindre kund som fått ett arbete utfört i början av månaden får vänta rätt länge på att få fakturan och ännu längre på att den förfaller. Det är mao inte direkt kopplat till projektets storlek - det är snarare företagets faktureringsprocess som styr.
 
Ad acta
MathiasS skrev:
Varför?
Därför att företagaren har ekonomisk procedur mot staten väl :)
 
Ad acta
MathiasS skrev:
Många företag försöker ju idag förbättra sitt kassaflöde genom att fakturera löpande men det är nog fortfarande vanligast att man gör detta månadsvis. Det betyder ju att en mindre kund som fått ett arbete utfört i början av månaden får vänta rätt länge på att få fakturan och ännu längre på att den förfaller. Det är mao inte direkt kopplat till projektets storlek - det är snarare företagets faktureringsprocess som styr.
Det är mycket NOLL i det du skriver.
 
Ad acta skrev:
Därför att företagaren har ekonomisk procedur mot staten väl :)
Företagaren får pengarna inom fem arbetsdagar efter att ha använt det synnerligen enkla webbformuläret.
 
Om firman är nystartad kanske man har lite kort om pengar men annars... och i detta specifika fall där det handlar om murbruk så är det ju inte ens att tala om. :rolleyes:

Vill man som företagare snabbt få upp likviditeten kan man ju sälja fakturorna, det finns rätt många som köper dessa för mer eller mindre procent, betalt på dagen.

Målsättningen för ROT-avdraget var ju pengarna inom 10-dagar men just nu är det väl uppemot tre veckor (kan säkert variera i landet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.