Jag funderar som så många andra på att tilläggsisolera vinden på mitt 60-tals hus. Vi har idag endast 20 cm spån vilket gör att somrarna blir hysteriskt varma. Har bestämt mig för att inte ta bort spånet utan blåsa isoleringen uppepå. Är det någon skillnad på att lägga vanlig Glasull eller Ecofibrer i det läget?

Det har pratats om takstolsventilationen och att sätta små ventiler under pannorna för att ta bort den stigande fukten. Räcker det med skivorna utmed golvet eller måste jag även borra hål mellan varje takstol?
 
Läs gärna på om mögelproblem på kallvindar, speciellt i tilläggsisolerade vindar, innan du investerar en krona i detta. Det kan bli dyrare än du förväntar dig.
 
ska du lägga till så ska det vara ecofiber eller liknande och deffinitivt ingen glas/stenull.
Har du inga fuktskador på vinden så ta det varsamt och börja med att öka med max 10cm. Vänta minst 1 år och titta efter om det kommer mögel på undertaket. Gör överhuvudtaget inga nya hål i din tak och inga skivor vid golvet. Det ökar ventilation som kyler ner vinden vintertid så din tillägsisolering kan sluta med +- 0 besparing i energikostnader.
Fundera på om investering i markiser kan vara ett alternativ till temp sänkning på sommaren. Har du stora fönster mot söder så kan markiser hjälpa en hel del.
Lycka till!
gaia
 
Tack för svaren! Jag har redan markiser och inga fönster i söder så det kan inte hjälpa mig vidare. Låter som det blir ganska dyrt projekt att spruta 10 cm/år då hantverkskostnaderna bli ganska dyra för att spruta. Att förlänga luftspalten med skivor borde väll inte påverka nedkylningen under vintertiden då man bara tar bort risken för att den sätts igen. Förstår problemet med att sätta ventilationen mellan takstolarna.
Får fundera vidare på hur vi ska göra.
 
Livet är inte lätt... och mitt svar gör det inte lättare eftersom jag i dina kläder hade gjort något helt annat än de svar du hittills fått. Spånen hade jag grävt ut. En liten snösläde får plats mellan takstolarna och gör det hela till en ganska enkel match. Efter det hade jag ansträngt mig att få innertaket tätt. Om inte diffusionstätt så i alla fall tätt nog att hindra konventionen - dvs varm luft att trycka ut genom innertaket.

Efter isolering hade jag sett till att hålla vinden väl ventilerad. Att en väl ventilerad vind skulle "äta upp" tilläggsisoleringen faller på sin egen orimlighet. Eftersom ett sådant resonemang innebär att en vanlig yttervägg skulle vara omöjlig att isolera. Ty den har ju en väl ventilerad utsida.

Köp en bok av Karl-Erik Hagentoft, han kan det där med att förklara fukt och isolering i byggnader. Trots att han är professor i byggnadsfysik.

Lycka till
 
  • Gilla
Bambiwambi
  • Laddar…
Husvagnsthord skrev:
Efter isolering hade jag sett till att hålla vinden väl ventilerad. Att en väl ventilerad vind skulle "äta upp" tilläggsisoleringen faller på sin egen orimlighet. Eftersom ett sådant resonemang innebär att en vanlig yttervägg skulle vara omöjlig att isolera. Ty den har ju en väl ventilerad utsida.
I ytterväggar har man max 3 cm ventilationsspalt medan en kalvind har större luftvolymer som kan fritt cirkulera/ passera genom vinden ovan isoleringen. Räknar man in risken för mögel och ytterligare åtgärder typ avfuktare, fläktar för att bli av med den så .....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.