Vi tänkte sätta upp microlit innan vi målar/tapetserar, men har lite funderingar på hur vi ska sätta microliten i ytterhörn. Det verkar finnas tre olika sätt att göra det på:
1. Lägga microliten omlott över hörnet.
2. Vika microliten över ena hörnkanten några millimeter.
3. Skära microliten precis vid hörnkanten och sedan lägga en latexfog över hörnet.

Vilket är det bästa, fackmannamässiga och mest hållbara sättet?

Vi är rädda att om vi gör alternativ 3, så kommer man att fastna med kläder och dylikt i microlitkanten och dra upp.
 
Vi har använt metoden som mest liknar alt.2.
Vika mikrolitväven över kanten ca 10 - 15 mm. Lägga överlapp, med 2 mm kvar till hörnet.
 
Limma gärna med våtlim just i hörnet för att få ett bra fäste,vik sen runt ca 5 cm,snitta den ngr ggr om det blir"lirpor"(om hörnet är lite ojämnt eller snett).
Sen spacklar du bara upp kanten på överlappet och sätter nästa våd ngn mm ifrån hörnet.Har du stålprofiler som är att föredra behövs det ej.
 
Håller med om alternativ 2

Skulle gärna vilja ha svar från någon som jobbar som målare för att vara helt säker på metod.
 
Lägg den runt hörnet och sedan skär ca 1 cm från hörnet, sedan sätter du nästa våd överlapp med en halv cm överlapp från hörnet. Sedan grundar du där ett par gånger innan du färdigmålar och poff så har du ett skarvfritt hörn.

Spackla inte, då kommer det synas att färgen sugit på ett annorlunda sätt mot microliten. Detsamma gäller med latexfogen.
 
Jag hade satt hörnjärn och spacklat ut dom, sen microlit och skär av jäms med hörnet från bägge håll.
 
Håller det verkligen att sätta skarven mitt i hörnet?
 
davidd skrev:
Håller med om alternativ 2

Skulle gärna vilja ha svar från någon som jobbar som målare för att vara helt säker på metod.
Det luriga med alt.2 är att få överlappet att fästa ordentligt,kanske förklarade mig lite krångligt i mitt förra inlägg men en ev.spackling av överlappet kommer alltså att döljas av nästkommande våd med andra ord så kommer det ej att suga mer där än på spacklingen i övrigt.
Ps.Du vet väl att inga hantverkare får besvara frågor i egenskap av det här på forumet:wow:
 
tobbe72: det visste jag inte :) tack för infon

Men om man skär mitt i vinkeln, kommer det inte bli ganska lätt att man fastnar på microlitkanten med kläder och river upp om man t ex stryker förbi hörnet?
 
davidd skrev:
tobbe72: det visste jag inte :) tack för infon

Men om man skär mitt i vinkeln, kommer det inte bli ganska lätt att man fastnar på microlitkanten med kläder och river upp om man t ex stryker förbi hörnet?
Jovisst det är det sämsta alternativet.
 
Jag vill bara tillägga att målade ytterhörn, alltid är ett problem. Det spelar ingen roll vilken väv man använt. Stöt emot några gånger med dammsugarslangen och det ser skabbigt ut. Vill man ha det snyggt t.ex i ett valv, då är det lister som gäller. Fast det är ju inte modernt längre.
 
davidd skrev:
Skulle gärna vilja ha svar från någon som jobbar som målare för att vara helt säker på metod.
Jag jobbar inte som målare men hade målare som gjorde allt inkl. mina ytterhörn.
Alla hörn har plåtvinklar bakom, målaren spackade hörnen först, väven är skuren ca 1-2mm innan hörnet på båda sidor. Så själva spetsen på hörnet är inte klätt med väv.
Jag fick titta rejält noga för att se att det var faktiskt så det var gjort.
 
Anledningen till att jag egentligen ställt frågan är att vi har haft en snickare som drog ner en gipsvägg. Sen har målaren spacklat ett nytt ytterhörn och sen har han även satt microlit över väggen. I det nya hörnet så är microliten skuren mitt i vinkeln och målad över, utan hörnplåt. Det känns som microliten sticker ut 1 mm från varje håll i hörnet, så det är lätt att fastna med kläder.
Vad bör man säga till hantverkaren på måndag? Kan man be honom bara slipa till hörnet, eller måste han lägga ny microlit omlott i hörnet?
 
Jag har hörnplåt, och microliten är skuren precis ngn mm innan hörnet från var sida. Syns inte, som pbengtsson säger ovan i #12
 
Om du sätter microliten kant i kant på väggarna så kan du gå runt hörnet ca: 3cm och sätt nästa våd omlott till hörnet,och skär sedan igenom båda våderna 1,5-2cm ifrån hörnet när båda är nylimmade.Men varför microlit om du har gips under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.