Har en Stiga Rem 150 etanol som stod stilla i garaget hela vintern. Den vill inte starta nu.
Har kollat att gnistan kommer. Tändstiftet verkar inte vara "blött".
Ska jag spruta in bensin i förgasaren? Eller har ni andra tips?
 
Prova byt bränslet sen rengör förgasarn.

Prova startgas går den då är det fel på bränslematningen.

Det är inte så dumt att där sitter en bränslekran? :)
 
Har redan rensat förgasaren och bytt bränslet. Ska leta efter startgas. Hoppas att jag inte slängde bort den.

Djä...a skit maskin!
 
Har klipparen stått hela vintern med etanol i tanken så är det väldigt obra...
Etanolmotorer kan vara riktigt tjurstartade när det är kallt, om bara bränslet kommer fram så prova att värma på topplocket med en gasolbrännare.
 
Cinolin skrev:
Har klipparen stått hela vintern med etanol i tanken så är det väldigt obra...
Etanolmotorer kan vara riktigt tjurstartade när det är kallt, om bara bränslet kommer fram så prova att värma på topplocket med en gasolbrännare.
OK. Ska testa det.

Ps. Ingen startgas!
 
Det hjälpte inte att värma huset. Men det hjälpte att bränna mina fingrar...;)
 
"Snapsa" förgasaren, dvs häll i 1tsk bensin.
 
Etanolet äter upp packningarna i förgasaren - den suger tjyvluft och får inte i sig nåt bränsle.
Eftersom även 95-oktanig bensin innehåller etanol så ska man alltid köra slut på bensinen innan man ställer maskinen för vintern oavsett om man kör på etanol eller ej.

Om det inte hjälper med fräscht bränsle så är det bara beställa en packningssats för en hundring och gå igenom förgasaren.

Innan man gör några åtgärder så är det ju dock lämpligt att kolla gnistan samt prova med startgas.
 
Saknar startgas, men ska testa med att spruta in lite bensin direkt in i cylindern. Luftfiltret går att plocka bort. Då bör det inte bli några problem. Gnistan finns.
 
Fick spruta in bensin direkt förbi luft filtret. Efter 3:e försöket funkar den.

Tack för all hjälp!

P.s nu vet jag att man ska tappa den på bränsle innan vintern.
 
RoTe
Etanol fäller ut färgämnet som sätter igen. Färgar allting väldigt lila. :(
 
Akrylatsoppan ska visst vara stabil så kör den sista tanken på det så ska det vara lugnt.

Nya bensinen håller fanimej inte ens som mjölk, förbannade skit är vad det är. Motorsågen min starta inte i veckan heller, misstänker såsen :(
 
Hej igen :)
Nytt problem. Maskinen har fungerat ok i 2 år. Även förra veckan. Nu har den börjat gå som på en cyl av 4 ;-)
Så låter den. Jag vet det är bara en cyl i f*n. :(
Dessutom dricker den massvis med etanol och utvecklar mycket rök! Ibland får jag stanna och låta den komma upp i varv. Den orkar nästan inget.

Tips?
 
BigGitt skrev:
Hej igen :)
Nytt problem. Maskinen har fungerat ok i 2 år. Även förra veckan. Nu har den börjat gå som på en cyl av 4 ;-)
Så låter den. Jag vet det är bara en cyl i f*n. :(
Dessutom dricker den massvis med etanol och utvecklar mycket rök! Ibland får jag stanna och låta den komma upp i varv. Den orkar nästan inget.

Tips?
Nice med en etanolklippare. Kör min B&S med olika blandingar av E85 och den fungerar fint upp till 50%. Någon gång ska jag borra upp munstycket för 100% E85-drift.

Utvecklas rök drar motorn i sig olja eftersom etanol brinner utan rök.
 
Fixat. Det var dålig/bra kontakt i mikrobrytaren som stoppar ström till högspänningsspolen. Den missade. Och kastade ut en del av etanolen. Oförbränt. Med mycket rök. Tror att en del av oljan följde med ut. :(
I alla fall är det ok nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.