Jag har sett folk som gör om sina tak... alltså ställer plank på högkant på befintligt tak, sen isolerar mellan och på med ny plåt.
Tänkte höra om någon här gjort en sån sak eller har erfarenhet av sånt.
Mitt tak består av "råspont" vet inte om det är spont eller bara vanliga brädor, huset är från 1937.
På det ligger sen takpapp och över det vanlig plåt.

Eftersom huset är sk. 1½ plan så är det snedtak på övervåningen vilket gör att man inte vill isolera neråt pga. takhöjden.
Därför skulle jag vilja isolera uppåt...
Som det är nu är det kanske runt 15cm spån mellan takstolarna i snetaken vilket gör att mycket värme går rakt ut, har takdropp även i minusgrader.

Nån som kan säga hur man går till väga?
Ska man ha kvar pappen på sponten (kanske sätta ny papp?) och sen på med plank på högkant ovanför befintliga takstolar, Isolering mellan, luftspalt?? Kondensskydd, masonite?
reglar/läkt och på med ny plåt...

Tacksam för svar då detta nog blir sommarens stora projekt...
 
Berliner
Hej,

kolla här www.bauder.no
så isolera man idag.

Berliner
 
Vi gjorde så på den gamla delen av ett hus vi byggde ut. Tog bort gamla plåten och gamla pappen. La på nya åsar av 2"8 som vi isolerade emellan sen ny spånt och plåt ovan på.
 
Om man isolerar ovanpå taket hur gör man då med luftspalten som är under den befintliga råsponten?

MVH
 
Tiger79 skrev:
Om man isolerar ovanpå taket hur gör man då med luftspalten som är under den befintliga råsponten?

MVH
På ett torp byggt 1878 fanns ingen luftspalt, råsponten var innertak som nån innan oss spikat nån slags skiva direkt på.
 
Ok.

Är nyfiken på detta sätt att isolera själv.

Men att använda cellplast. Funderar på om luftspalten ställer till problem!?

Vill inte riva ny renoverade snedtak mm.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.