Hej, har nyligen byggt en figgebod men hann inte måla innan kylan kom. Har upptäckt grönmögel fläckvis på virket. Hur kan mögel uppstå när virket varit i friska luften? Att det blir missfärgat av vind och väder är klart, men mögel. Kan tillägga att virket låg under en presenning en tid innan byggstart där de understa plankorna blev angipna av grönmögel. De låg för nära gräsmattan. Det virke som låg över var det inget fel på då. Kan möglet ha "smittat" av sig? Vad kan man göra. Tacksam för råd.
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
Det beror väl lite på vad det är för mögel men är det bara ytmögel så hade jag skrapat bort och tvättat med mögeltvätt, låtit torka och sedan målat.
 
Hejsan! Håller med ovanstående, jag hade provat att grundligt göra rent träet i fråga. Det lär ju inte ha hunnit så långt .. så försök ta bort allt "synligt" och tvätta rent ... med mögeltvätt osv. Kom ihåg och låt det torka ordentligt innan du målar på...

Är du osäker och det bara drabbat nån "planka" kan du ju byta ut den om inte annat men det låter som massa extraarbete.

Är det så att det är större ytor som drabbats eller om det rör sig om en annan form av mögel (eller om du bara vill vara på säkra sidan) så kan du ju få lov att byta ut alla dom skadade. Jag hade försökt göra rent dom först.. hade det fortfarande inte kännts bra hade jag bytt ut dom för man hoppas ju att ett sånt ska stå sig ganska underhållsfritt ett tag.. utan problem :) och mögel blir ju sällan bättre av sig självt *eller vad man ska säga*

Hoppas du lyckas göra rent det och kan måla på färgen sen :)
Lycka till
MVH Sandra
 
Tack för svaren, jag provar att tvätta bort det men fortfarande undrar jag hur grönt mögel kan uppträda efter att boden stått färdig i c:a tre veckor. Har aldrig sett det förut på obehandlat virke som legat i skydd. Kan det sprida sig. Någon med egen erfarenhet ?
 
Grönt mögel skriver du. Är det inte påväxt av alger du sett på ditt virke? De har ju typiskt en grönaktig färg. Det håller jag för troligast (men jag har ju inte sett hur beläggningen ser ut) . Algerna kommer inte förstöra virket (mer än till utseeendet). Detsamma gäller för de vanliga ytmögelangreppen på virke som står öppet för regn och rusk.

Allmänt gäller för både mögel och alger att för angrepp behövs sporer, näring samt gynnsam fukthalt och temperatur. Sporer finns i luften under stora delar av året. Näring tas från på ytan (mögel) eller luften (alger). Temperaturområdet för tillväxt är ganska brett, typ från +5 -- +35, men gynnsammast vid runt 20-25. Sen, ju fuktigare desto bättre.

Virke förvarat på bar mark under tät presenning ger, bortsett från under de kalla vinternmånaderna, typiskt en miljö där i princip alla aspekter är uppfyllda för alg- och mögeltillväxt. Ska obehandlat trä förvaras utomhus är det bästa normalt under tak (dvs i skydd för regn) men utan sidor och upp en bit från marken.

Att påväxten dykt upp på din bod efter tre veckor är inte osannolikt. Sporerna kan ha kommit från luften eller funnits kvar på ditt virke efter lagringen. Sen har förutsättningarna i övrigt blivit de rätta och då har påväxten börjat.

Eftersom svampsporer kan vara allergiframkallande bör torrborstning undvikas. Mögeltvätt har ju redan tipsats om här, testa med det. Undvik högtryckstvätt för att inte pressa in onödigt mycket vatten i träet.
 
Visar en bild som kanske är dålig då den är tagen med mobil. men sådana här fläckar har uppstått lite här och var. Någon påstår att virket har haft för hög fukthalt vid leverans och sedan som du säger BM har det börjat grott under presenningen för att sedan blomma ut under gynsamma förhållanden då hösten var fuktig.
 
  • Friggebod_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, nu ändrar jag mig. Tycker det ser ut som nåt i stil med svartmögel och/eller Cladosporium-mögel. Ytväxande, vanliga och förstör inte virket. Ta bort det innan du målar.
 
Det syns inte på bilden men det är grönt mögel. Jag provar att ta bort så får vi se vad som händer. Har inte varit upp till stugan på två veckor så jag vet inte utvecklingen. Återkommer i ämnet och informerar om det har blivit en mögelexplosion. Tack så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.