Hejsan,
Vi ska bygga två badrum. Efter alla trådar på byggahus.se om vad som kan bli fel/skönhetsfel med klinker och kakel börjar vi fundera på allternativa matrial till väggar och golv i badrummet. Några tips och ideer?
Hälsningar
Vilma
 
Våtrumstapet och plastmatta ?

/K
 
Vi har satt väv och målat väggarna. Våtrumsmatta på golvet.

Helt vita väggar även i duschen känns jättefräscht. Lättstädat dessutom.
Eftersom det var så pass mycket billigare än kakel och klinker, så kunde vi slösa pengar på fina tillbehör, möbler och blandare...
 
Våtrumsmattor har vi kollat på och där finns några som är rikigt snygga. Våtrumstapeterna vi har hittat ser inte ut att vara designade senare än 70 talet...gäsligt fula

Hur är det med väv? Är det en särskild väv för badrumet? Helt slät? Du råkar inte ha någon bild?
 
Ad acta
vimsingen skrev:
Hejsan,
Vi ska bygga två badrum. Efter alla trådar på byggahus.se om vad som kan bli fel/skönhetsfel med klinker och kakel börjar vi fundera på allternativa matrial till väggar och golv i badrummet. Några tips och ideer?
Hälsningar
Vilma
Det handlar nog inte om materialet i sig, utan som så ofta om utförandet.
Vill ni ha kakel och klinkers så ska ni naturligtvis skaffa det.
Det är klart dyrare men minst lika mycket snyggare än plast eller färg.
Det finns en värld utanför byggahus.se där det finns massor av nöjda kunder som fått sina badrum gjorda av proffs. Se till att hitta en bra hantverkare genom vänner i första hand. Försök gärna att få se på hantverkarens tidigare utförda jobb.
Är du minsta skeptisk så leta vidare, alla hantverkare är inte sopor som det tyvärr målas ut här för ofta.
 
Jag håller med. Dock ser jag inte klinker som det enda alternativet utan det är kul att se vad det finns för alternativ.
 
Jag tycker också det är snyggt, och vi har varitt inne på ett teakgolv. Men tydlingen kan det bli halt med tvålrester.

Jag funderar också på betonggolv. Något som vet något om betongolv i badrum? Kan det bli halt?
 
Fibo-Trespo-skivor då? Snabbt och enkelt.
Kommer själv sätta dem i vårt badrum så småningom.
 
Vi har funderat lite på det också. De har en grå som är ganska snygg. Har du funderat på vad för matrial ni ska ha till golvet?
 
Färg är skitsnyggt och det finns måååååånga kulörer så varför vitt kakel ska vara snyggare än det kan ju kakelälskarna förklara.

Säger den som just halvkaklar med VITT kakel (dock 20x40) MEN ovanför det har jag målat (typ turkos) och det känns faktist väldigt snyggt som kombo.

Väven man har är speciell och (såklart) dyrare den är vaxad tror jag de sade och är en del i våtrumssystemet. Kostade 7-800 för en 16x1 meters rulle om jag minns rätt. Sen på det kostar färgen c:a 500 för 4l (täcker ungefär 12-16m² och våtrumsgrund som kanske räcker till 10m² för en 7-800/4 liter. Brytfärgen kostar 10-20 kronor :)

Körde själv Beckers system.
 
vimsingen skrev:
Jag håller med. Dock ser jag inte klinker som det enda alternativet utan det är kul att se vad det finns för alternativ.
Duschkar ( i emaljerat plåt) i duschen och teak utanför är en snygg lösning, tycker jag ( se tyska badsidor "duschewanne"?).
Klinker är också halt när man spiller schampo :). Det är fogar som man oftast får fäste när man går på våt klinker. Teakgolv har också fogar som bromsar. Planerar man inte golvvärme så är teakgolv varm att gå på utan.
Annars är en plastmatta en säkrare alternativ än klinker i ett hus med trästome.

Målade väggar kan man måla om medan smutsiga kakelfogar är jobbigare att få rent. Kan man slippa kakelfogar och silikon i ett badrum så är det en vinst tycker jag. Har dock ingen erfarenhet av målade duschväggar.

Att bygga alla duschväggar av glas kan också vara en fogfri lösning men då har man idag bara en duschkabin att välja .... en skapelse som är ej så enkelt att hålla rent mellan alla lister.
I kök monteras glas som stänkskydd och snart kanske kommer liknande fasta lösningar för badrumsväggar?
Slipad och fukt tättat betonggolv - finns det? Då blir det klart bättre lösning än klinker med otäta fogar, undermedel till fuktspärr.
Det kanske kommer fler alternativa lösningar till klinker om fler frågar efter?
 
läs också tråden "pärlspånt i badrum" om plåtskivor ....
 
Jag hittar inte den tråden. Var det längesedan?

Vi har trästomme, så min man vill helst ha vårtrumstapet. Men de är så fula. Han är rädd att kakel/målning ska spricka i hörnen pga av rörelse i trä.
Borde finnas en perfekt estetisk snygg lösning.
 
vimsingen skrev:
Jag hittar inte den tråden. Var det längesedan?

Vi har trästomme, så min man vill helst ha vårtrumstapet. Men de är så fula. Han är rädd att kakel/målning ska spricka i hörnen pga av rörelse i trä.
Borde finnas en perfekt estetisk snygg lösning.
Det finns 100 000 tals villor med trästomme som har kakel/klinkers.
Visst finns det dom med problem, men också dom utan.

Jag har kakel/klinkers i mitt fritidshus byggt på plintgrund - det har hållit än så länge iaf.
Det är ju därför man skall ha döda skivor samt mjukfog i hörnen - för att det skall klara små rörelser.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.