Y
Jag har fått svar tidigare men hittade den inte när jag snabbsökte genom alla mina diskussioner jag haft med er. :)

Vad bör man helst ha för mått mellan bänk och väggskåpen?

240 till tak.
90 normal arbetsbänk.

Sen ska jag ha 94 höga väggskåp pluss dekorlist som jag inte vet hur hög den är.

Och... Så ska jag nog inte sätta skåpen rätt mot taket utan göra en lite glypa som döljs med list.

240-90-94=56cm mellanrum. Minus dekorlist och gap, tja, 48-50cm...

Blir detta bra eller dåligt måntro..
 
Mikael_L
50 cm mellan bänk och överskåp är väl standard har jag för mig.
Personligen sätter jag gärna någon cm till för att inte skymma sikten på någon del av arbetsbänken.

Sen har du en sak att till att ta hänsyn, du bör kanske linjera skåpens översida (eller dörrar) med högskåpen och skåp över kyl/frys. Det kan bli det måttet som styr.
 
Oftast är det ju som Mikael_L skriver att mellanrummet styrs av eventuella högskåp för att det ska linjera...

Annars är normalt med 50cm mellan bänkskåp och underkant väggskåp.

Du bör också släppa en bit mot taket så du inte får problem med att öppna luckorna...
 
Y
Nu har jag varken planerat att ha högskåp eller skåp över kyl och frys, men det är ju värt att ha i tanken ifall man ändrar sig i framtiden.

Det är ingen som råkar veta hur höga dekorlister brukar vara under väggskåpen?
 
Eftersom jag täcker ända upp till tak följde jag höjden på högskåpet då blev det 51,5cm mellan bänk & överskåp! Sen påverkar ju höjden på bänken + tjocklek på bänkskivan någon cm. Har du inga högskåp så skulle jag nog höja överskåpet lite till.
 
Yrrol skrev:
Nu har jag varken planerat att ha högskåp eller skåp över kyl och frys, men det är ju värt att ha i tanken ifall man ändrar sig i framtiden.

Det är ingen som råkar veta hur höga dekorlister brukar vara under väggskåpen?
Svårt att svara på eftersom det skiljer sig lite från leverantör till leverantör...
Brukar dock vara mellan 45 och 60mm ungefär...

Dock är det ganska ovanligt idag med dekorlister eftersom de flesta väljer att ha spotlights infrästa i en skiva under väggskåpen idag, och då har man ju inte behov av dekorlisten vilken även stjäler utrymme.
Dekorlisten är ju en sak man hade förr, för att dölja lysrörsarmaturer vilket nästan har försvunnit helt idag.
 
Y
Detta med lysrör kontra spotlights, jag tycker ju att lysrör är ett mer intressant alternativ då det ger större belyst yta än spottar och dess punkt-belysning.

Men så kanske det inte är idag, finns det lösningar som ger ett väldigt brett upplyst fält måntro?
 
Mikael_L
Offtopic, men vi tänker iaf ha lysrör både i tak och under skåpen i köket.
Inte bara lysrör givetvis, även annan belysning ska finnas att växla till när det ska vara mysigt.
Men som god, riklig och ekonomisk arbetsbelysning tycker jag lysrör är än så länge helt oöverträffat.

I tvättstuga blir det också en lysrörsarmatur, sen finns det väl inga fler planer på lysrör i huset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.