Jag behöver lite hjälp.

Är på G att köpa ett radhus (1976) som bara har direktverkande el.
Hade hoppats på att kunna lägga in vattenburen golvvärme i hela huset (2 plan + källare) och ansluta till fjärrvärmenätet. Det gick tyvärr inte eftersom det inte hade dragits fjärrvärme till det området.

Funderade på en nödlösning att byta ut alla gamla 70-tals radiatorer till modernare oljefyllda och komplettera med en luft/Luft pump.. men fick då reda på att jag troligen inte får installera en sådan på grund av buller och grannar. Har inte kollat detta helt säkert ännu. (Byggnadsnämnden, Länsstyrelsen?)

Helst av allt vill jag ju ha golvvärmeslingor i hela huset och slippa elradiatorerna.
Men det finns inga möjligheter? Bergvärme? Låter det? Är det ekonomiskt?

Det kostar ju även attans att bara ha en liten 70-tals elvattenberedare till hela familjens dusch- och badbehov.

Det finns 2 st provtryckta och fungerande små öppna spisar i huset.En på bottenplan och en i källaren. Kan de bidra till sänkta kostnader? Behöver jag kasetter i dessa i så fall? Är det en prisvärd utgift på sikt?

Tips?
 
Om du skall byta radiatorerna till nya direktverkande så gör det för att de nuvarande är fula eller fungerar dåligt, men vänta dig ingen besparing.

Luftvärmepump är ett relativt billigt och enkelt sätt att minska elanvändningen. Sätts lämpligen långt ifrån både ditt och grannarnas sovrum. Jag tycker att de inte brukar låta så farligt, men folk är olika känsliga för det.

Dra ett vattenburet system in i huset är bra, men det kostar mycket. Skall du lägga golvvärme blir det ännu dyrare och det råder delade uppfattningar om huruvida du sparar något på det.

Elda i öppna spisar hjälper till med värmen. Sätter du in en insats så att spisen inte längre är öppen kommer samma mängd ved att ge mycket mer värme i huset. Om du på allvar skall minska uppvärmningskostnaden genom att elda i öppen spis med eller utan insats kommer du att få elda ganska mycket.

Erik
 
Radhus brukar inte vara så dyra att värma upp, dessutom är det här byggt ett par år efter oljekrisen så jag antar att det är relativt välisolerat. Hur hög förbrukning har du idag?

Det låter lite extremt att bryta upp alla golv för att lägga golvvärme, om du inte vill göra en helrenovering av andra skäl.

Vedeldning i insats hjälper en hel del, om du har tillgång tiill ved.

Varför inte kolla med dina grannar? Hur har de löst uppvärmningen? Hur hög förbrukning har de?
 
Du ahar ju ett väldigt bekävmt, tyst och problemfritt uppvärmingssystem idag. Att byta är ingen nödvändighet,
 
Har sett att det finns vattenburen golvvärme som man lägger på befintligt golv. Det bygger inte särskilt mycket så man behöver inte bryta upp golven. Däremot behövs det ju ny golvbeläggning såklart!

Det kostar lite att lägga in antar jag, men man måste ju ta med komforten också i beräkningarna, om man värderar det högt förstås!
 
Nån besparing lär Du inte göra med golvvärmen, den kanske nästa ägare gör möjligen, men komforten ökar ju markant och det är skönt att slippa radiatorer. Men Du har inget pannrum förstås eftersom direktverkande el inte behöver nåt sånt så det är en rejäl ombyggnation Du måste göra i så fall.
Får man elda ved i ditt hus då? Verkar ologiskt att förbjuda luftvärmepump men tillåta vedhantering och rök/lukt från vedeldning.

Med den info som jag har i tråden skulle jag köra på med direkt-elen, som MH skriver är det rysligt bekvämt, har ju inga rörliga delar som kan gå sönder och ingen risk för läckage.
Blev jag sugen på vedeldning och/eller golvvärme skulle jag byta hus eller i vart fall avvakta tills kommunen drar fram fjärrvärme, om dom nu tänker göra det?
 
H
Vill du inte ta kostnaden för att dra in vattenburet så var snålsmart. Låt någon annan ta den ekonomiska smällen. Stadsbor av lattetyp utan kunskaper om värme tittar mer på om det är svarta kök och "rostfria" vitvaror på visningarna. De bjuder därför genomgående alldeles för högt för sådana här kostnadskrävande renoveringsobjekt.
Finns som sagt inget att vinna på att köpa nya elradiatorer.
Spisinsatser ger värme i det rum spisen står men det är svårare än man tror att få runt värmen till de andra rummen.
Risk också att fortsatt rusande elpriser gör sådana här hus svårsålda om något år.
 
Holpers skrev:
.. fick då reda på att jag troligen inte får installera en sådan på grund av buller och grannar.
En pump låter lite, men hur mycket man uppfattar de har i allra högsta grad att göra med bakgrundsljuden. I ett villaområde med barn, grannar, kanske någon trafikerad väg bakom häcken eller utanför området skulle jag inte tro att man kan uppfatta en värmepump.
Här på landet uppfattar jag dock ljudet, när det inte finns något annat ljud som maskerar det. Går jag förbi ett värmepumpsuppvärmt hus får jag en känsla av att det är en bil på väg, kanske en traktor i fjärran. Efter ett tag förstod jag att det var värmepumparna som brummade med en låg frekvens konstant...

I övrigt "lider jag med dig". Har inte samma problem men försökte råda en kollega som hade fått skyhöga elräkningar på den direktverkande elen. Inte lätt. För tättbebyggt för vedeldning, för liten tomt för jordvärme, för långt ner till berget, en luftpump hade nog bullrat för mycket, ingen fjärrvärme i området. Möjligen fanns gasanslutning nånstans i närheten men det hade nog kostat ..
Känns som områdena är planerade för en enda sak; elvärme.
 
tompaah7503 skrev:
Känns som områdena är planerade för en enda sak; elvärme.
Det är dom, man gjorde så 1976 :p förmodligen är det rätt igen om 25 år när oljan ev. börjar ta slut ;)
 
Har tittat på liknande hus. Det som förvånat mig är hur låga uppvärmningskostnader dom verkar ha. Finns det ingen energideklaration färdig? Säljaren är ju skyldig att göra en.
 
Tack för era vettiga och bra svar. Jag har lyssnat runt lite och verkar genomgående få rådet att det bästa är att ta kostnaden att ändå dra in golvvärme i hela huset, slingor. Det kostar tydligen inte så mycket om man gör det på "det billiga" sättet utan spårade skivor osv.. Golven skall ändå läggas om i nästan hela huset. Slingorna bygger max 3 cm. Detta kopplas sedan till en luft-värmepump med en elpatron för hetvatten till dusch m.m.. Då slipper jag köpa nya radiatorer, slipper dra vattenrör längs väggarna, får ner kostnaden för varmvatten så familjen kan bada utan att jag får grå hår. En VVS kille sa att Luft/Vatten pump fungerar bättre med golvvärmeslingor än med rediatorer ändå. Vattenradiatorer fungerer väl bäst med panna och riktigt hett vatten medans golvvärme räcker med bara 55grader?..

Holmertz -> Jag är ju inte ute efter att sälja huset, jag skall bo i det själv. Men om jag en dag skall sälja så är ett hus som har golvvärme i hela huset inte har direktverkande el säkert lättare att sälja.

Kompletterar detta med kasetter till öppna spisarna så får man lite snabb mysvärme om det är riktigt kallt när man kommer in utifrån.

Får luska vidare om jag får ha pump i området eller inte.
 
Om vi pratar ekonomiska termer, så verkar husägare och hantverkare premiera stora investeringar i de ekonomiska kalkylerna. Kanske för att man då har "gjort något", och kan i alla fall skryta om de låga värmekostnaderna. Ja, man räknar ju heller inte med avskrivning och kapitalkostnader, för de utgifterna kommer ju inte på papper i brevlådan en gång i månaden.
 
-MH- skrev:
Ja, man räknar ju heller inte med avskrivning och kapitalkostnader, för de utgifterna kommer ju inte på papper i brevlådan en gång i månaden.
Har man pengar att lägga på detta vid en renovering och ändå prioritera att få ned månadskostnaden från xxx kr till yyy kr så tänker man inte i de banorna.
 
H
Du fick ju inte ha luftvärmepump för ljudstörningarna. Samma är väl med luft-vattenpump. Golvvärme passar bäst ihop med stengolv a'la Italien. Ombonade och hemtrevliga golv av träparkett och linoleumplattor fungerar sämre. Om 10 år är du trött på de hårda stengolven. Bara en reflektion.
 
Golvvärme sparar inga pengar, det är bara bättre oomfort. Vitsen med vattenburen värme är ju att kunna bya energikälla enkelt, men har du den möjligheten i ditt radhus? Pappa tog bort oljebrännaren från kombipannan, sprade ved-brännaren och satte in bergvärme, men det var ju i ett befintligt vattenburet system.

Utedelen på en luftvärmepump väsnas inte så det stör, innedelen låter mycket mer. Här har alla luftvärmepumpar och så kompletteringsvärmer man med el-elementen när det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.