Familjegården där jag är uppväxt och som dokumenterat funnits i min morfars förfäders ägor sedan 1850-talet (troligen ännu längre eg.) råkade i mitten av 1900-talet få en ny granne närmare en mil bort; Arlanda flygplats.

Flygandet stör oss inte men däremot är det oerhört frustrerande att man nu inte kan göra vad man vill med sin mark, på grund av ett riksintresse och en flygbullernivå på 58 dbA.

Vi har dock fått bygglov på denna mark, på grund av ett kommande generationsskfte. Det har tagit oss ungefär 3 år att komma såhär långt och nu står vi vid nästa problem. För att kunna ta lån och finansiera byggnationen behöver vi stycka av tomten där huset ska byggas. Men avstyckningen har nu överklagats av Länsstyrelsen. q(;^;)p

Är det någon som kan se någon lösning att finansiera detta på annat sätt? Min mormor och morfar som nu äger marken har inga jättestora pensioner och kan därför inte själva ta ett så stort lån som behövs... Men kanske sitter någon ute på detta forum på andra idéer som kan vara värda att kolla upp?

För mig finns inget annat alternativ än att bo på den älskade gården och denna berg-o-dal-bana tär verkligen psykiskt på oss... :(
 
köp hela gården av Mormor och Morfar då? De kan ju bo kvar iallafall. eller köp 50% av gården så ni är ägare alla fyra. (eller tre)
 
Hmm... Tänk dig för innan du ev. köper 50% (eller annan del än 100%...). Så småningom kommer det att bli andra ägare om du inte är enda arvingen, och då kan i princip vem som helst av de övriga framkalla en försäljning av fastigheten.
 
Visst vore det en ultimat lösning att vi köpte hela gården. Tyvärr har vi dock inte ekonomin i nuläget för den kostnaden + ett byggkreditiv...

Fummel, du har ju lite rätt i tanken att man inte kan vara riktigt säker på vad som händer om vi inte äger 100%. Nu är vi visserligen inte många arvingar, i första hand är det min mamma och min morbror (båda bor redan på varsin avstyckning från gården) och sedan är det jag och min syster. Fler är vi inte förutom våra egna barn som är 0-3 år. Men man kan ju ändå aldrig vara helt säker på vad andra kan få för sig rätt vad det är...


Man blir så arg när man tänker på det, det känns så onödigt... Man kan inte begripa på vilket sätt ett nytt hus på en ny fastighet påverkar "riksintresset" mer än ett nytt hus på en befintlig fastighet... De kan ju inte direkt skylla på att det blir mer att köpa ut om de om, säg 100 år, skulle vara tvungna att köpa upp fastigheterna och att det då blir en kostnadsfråga. För om vi inte får stycka av kommer ju huset istället höja värdet på den befintliga fastigheten...
 
Trist,

men jag tror att logiken i detta är att om ni får stycka så kan man senare få rätt att bygga ytterligare ett hus på marken, ev även ytterligare ett hus på er avstyckade tomt. Dvs om de tillåter styckning så riskerar staten att det om något årtionde finns ett helt nytt samhälle i närheten av flygplatsen.

I ett senare skede kanske då luftfartsverket kan tvingas att lösa in alltihop eller bekosta bullersanering. Även om ni inte störs av buller nu så måste man räkna med en ökning av flyget, kanske både 2 och 3 banor yttterligare i olika riktningar.
 
hempularen skrev:
Trist,

men jag tror att logiken i detta är att om ni får stycka så kan man senare få rätt att bygga ytterligare ett hus på marken, ev även ytterligare ett hus på er avstyckade tomt. Dvs om de tillåter styckning så riskerar staten att det om något årtionde finns ett helt nytt samhälle i närheten av flygplatsen.

I ett senare skede kanske då luftfartsverket kan tvingas att lösa in alltihop eller bekosta bullersanering. Även om ni inte störs av buller nu så måste man räkna med en ökning av flyget, kanske både 2 och 3 banor yttterligare i olika riktningar.
Så enkelt är det ju inte att få bygglov överhuvudtaget, så det känns väldigt tveksamt att ytterligare hus skulle kunna byggas bara för att detta styckas av... Jag förstår din tanke, men jag tror inte det fungerar i praktiken då det krävs väldigt särskilda skäl för att få bygglov i detta område.
Dessutom faller det på att vi vet minst 2 avstyckningar som blivit gjorda senaste 3 åren i samma område...

Bullersanering är redan gjort i området (även om mina föräldrars fastighet alldeles intill den plats vi sökt på ansågs vara utsatt för så pass lite buller att den inte behövde isoleras) och vi skulle ju redan vid byggnation bullerisolera bostaden i fönster, tak och dörrar.

Som det ser ut i nuläget har rörelserna på Arlanda minskat med ca 1/3 tror jag det var, senaste 10 åren. Det händer i princip aldrig att de behöver använda alla 3 banor och en 4:e bana bedöms kunna behövas kring år 2040. Denna kommer ligga i nord-sydlig riktning och inte påverka oss som bor öster om Arlanda. Överhuvudtaget (sett till placering av övriga banor, terräng osv) är det svårt att se att de skulle kunna bygga någon bana som stör området mer än vad bana 2 redan gör.


Ber om ursäkt för långt inlägg men det är så mycket man irriterar sig på som bubblar upp när man väl börjar..! :)
 
Är det helt omöjligt att få låna för att bygga på ofri grund? Om ni fått bygglov, och kan få ett så långt och fördelaktigt bostadsarrrende som lagen medger, är banken inte villiga att låna ut pengar för ett husbygge då?
 
frjo7205 skrev:
Är det helt omöjligt att få låna för att bygga på ofri grund? Om ni fått bygglov, och kan få ett så långt och fördelaktigt bostadsarrrende som lagen medger, är banken inte villiga att låna ut pengar för ett husbygge då?
Det är just detta som var det vi undrade med tråden :) OM det går att få låna för att bygga utan att man styckar av!
Vår kontakt på banken skulle kolla med deras jurist, så vi väntar på besked därifrån. Men det var i dessa banor vi också funderade...

Har man en tomträtt verkar det ju inte vara några problem att få låna men som vi förstod det får man inte upplåta en tomträtt inom en fastighet, utan detta kan bara tex. kommunen göra. Då är frågan hur banken ställer sig till bostadsarrende...
 
Jag har inte järnkoll på arrenden, men jag tror att bostadsarrende kan löpa på lång tid. I a f förut kunde bostadsarrenden löpa på arrendatorns livstid. Det finns också bestämmelser om besittningsskydd som gör kreditens säkerhet bättre för banken.

Får jag gissa så kan nog banker bevilja lån för hus på ofri grund. Men det blir då knappast tal om amorteringsfrihet, utan amortering av en stor del av lånet under arrendetiden.

Möjligen går det också att bygga in regleringsklausuler mellan er och arrendegivarna. Exempelvis möjlighet att köpa lös marken till bestämt pris eller prissättningsprincip om avstyckning i ett senare skede skulle beviljas. Jag kan också tänka mig att arrendegivarna vill ha en förköpsrätt eller begränsning för er att överlåta arrendet till någon annan utanför släkten etc.
 
.edit
 
Vi talar om "byggnad på ofri grund". Åtminstone ihop med ett korrekt arrendeavtal blir pantvärdet egentligen likvärdigt med bostadsrätt. Och sådana belånar ju - som bekant - bankerna mer än gladeligen.

Tomträttsinstitutet är förbehållet hus man bygger på mark som tillhör staten eller någon kommun. Men det finns också i Jordabalkens Kap 13 ett undantag, som medger att stiftelser upplåter mark med tomträtt. Kanske dags att fundera på en liten släktstiftelse ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.