Vi ska överta svärfars hus och har konstaterat att det finns en del i trädgården som vi vill åtgärda. Bl a så växer en gammal och stor bok väldigt nära tomtgränsen och vi vet att grannen har påtalat svärfar och bett honom ta väck trädet, eftersom rötterna ställt till med problem inne hos grannarna.
Nu när vi tar över fastigheten så hade vi tänkt ta ner trädet men vi funderar över kostnaden att anlita en arborist. Är det någon som möjligen varit i en liknande situation?
Med trädets läge finns det inte en endaste liten chans i h-lvete att vi skulle kunna såga ner det själva, det måste till proffs med en sky-lift eller kran för att skicka ned trädkronan -frågan är bara: kommer det att kosta många tiotusenlappar för att ta ner trädet, tror ni?
 
Sälj trädet på rot. Men kräv av köparen att det utförs av ett proffs med försäkring.
Det blir billigast. Ni får pengar!
 
Mina föräldrar gjorde det för ca 2 år sedan, kostnad för fällning var ca 25k. Blev ca 30 kubik ved av trädet :)
 
En stor bok är mer värd som virke än ved!
 
be grannen bekosta ett proffs med ansvarsförsäkring om han så gärna vill ta bort den.
Det skulle jag lätt bekosta om jag ville få bort ett träd från granntomten.
förklara att ni inte störs av trädet men om han vill ta bort det så är deet ok.
 
W
Marika_P skrev:
Vi ska överta svärfars hus och har konstaterat att det finns en del i trädgården som vi vill åtgärda. Bl a så växer en gammal och stor bok väldigt nära tomtgränsen och vi vet att grannen har påtalat svärfar och bett honom ta väck trädet, eftersom rötterna ställt till med problem inne hos grannarna.
Nu när vi tar över fastigheten så hade vi tänkt ta ner trädet men vi funderar över kostnaden att anlita en arborist. Är det någon som möjligen varit i en liknande situation?
Med trädets läge finns det inte en endaste liten chans i h-lvete att vi skulle kunna såga ner det själva, det måste till proffs med en sky-lift eller kran för att skicka ned trädkronan -frågan är bara: kommer det att kosta många tiotusenlappar för att ta ner trädet, tror ni?
Gjorde samma förra året men en gigantisk bok precis vid huset. Den var röten i mitten och därför extra lurig. Arboristen tog 3000 kr för det men han tog bara ner delarna på marken resten fick jag fixa själv.
 
Vi tog ner en jättetall som fick tas ner i smådelar + 4 lite mindre tallar som jag tror gick att fälla hela i höstas. För det betalade vi 6000. Det måste dock ha varit ganska bra betalt då han var klar på 3h. Sen såg gräsmattan ut som ett bombnedslag efteråt och det blev många vändor till tippen med allt ris (grannen fick ta veden).
 
Tog ner en krokig björk som hängde ut över grannens tomt,dock inte så "enorm".Tog det "momsfritt" för 1700:- tror jag det var.
Fick dock hjälpa till med att flytta ris/grenar nere på marken som han släppte ner.Sen fick jag kapa upp trädet+ta hand om riset.
Detta skedde i ett bostadsområde som är under uppbyggnad i Sthlm, så annonserna om trädfällning hänger på varenda lyktstolpe..
 
Tack för alla bra svar. Med andra ord kan det kosta allt från 1500:- till 25000:- och det är synd att elda upp boke, man får mer betalt om man säljer det som virke. Vi får helt enkelt begära offerter från trädgårdsfirmor och arborister, ta reda på om det finns någon möbelsnickare eller liknande som är intresserad av bokstammen. Vi har dessutom en gammal rönn och ett murket päronträd som vi tänkte ta ner samtidigt, så det finns annat virke att elda med...
 
Jag tog ned ett träd för min bror. Klättrade upp och band fast mig så att jag hade armarna fria och kunde såga. Det hela tog typ två timmar.
 
haavard skrev:
Jag tog ned ett träd för min bror. Klättrade upp och band fast mig så att jag hade armarna fria och kunde såga. Det hela tog typ två timmar.
Vi är absolut "gör-det-självare" men just i det här fallet har vi konstaterat att vi faktiskt inte kan fixa det själv - det hade kostat oss för mycket om vi misslyckats... På landet, utan grannar inpå, så är det inga problem. I stan, med 6-700kvm stora tomter finns det minst två grannar som kan påverkas, så vi MÅSTE anlita hjälp. Men tack ändå!
 
kamilenski skrev:
Sälj trädet på rot. Men kräv av köparen att det utförs av ett proffs med försäkring.
Det blir billigast. Ni får pengar!
Hur går man tillväga för att sälja ett träd på rot?
 
Inga grannar kan påverkas med "min" metod. Jag klättrade tills jag var 2-3 meter från toppen och kapade där, sen klättrade jag 2 meter ned och kapade där osv. Allt träffade alltså marken 2-3 meter från trädet.

Eller missuppfattade jag dig?
 
hyr en skylift och kapa trädet i småbitar uppifrån är ett alternativ
 
haavard skrev:
Inga grannar kan påverkas med "min" metod. Jag klättrade tills jag var 2-3 meter från toppen och kapade där, sen klättrade jag 2 meter ned och kapade där osv. Allt träffade alltså marken 2-3 meter från trädet.

Eller missuppfattade jag dig?
Jag hoppas du har utbildning för detta, annars leker du med döden.
Fälla stora träd är absolut inget amatörer eller glada gör-det-självare skall syssla med. Speciellt inte om träden står så illa till att man måste hugga de uppifrån!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.