Säger bara spindlar... huuua!
 
Finveden står i flyttkartonger i smatten bredvid köket. Med finved menar jag riktigt torr björkved jag fått som jag inte vill ha utomhus eller i källaren så den blir fuktig. Dock inget att ta bilder på och publicera här direkt... Veden ska enligt uppgift vara inne några dagar för ökad verkningsgrad. Stämmer med mina erfarenheter i alla fall. Mygg och skräp får man leva med, men det är lite konstigt med det förra i december.
 
Finved i flyttkartong? Självhuggna bitar man är extra stolt över, surbitar eller ett abnormalt samlarbeteende?
Har en trave extrafin björk som är svårt att ta ifrån själv ;)
 
Vad skönt att man inte är ensam...... köpte ved för första gången i mitt liv i år, vi hann inte annat denna blöta sommar. Veden var ful, ojämn och fuktig... riktig fulved. I år ska jag börja med veden redan i februari! Å javisst har man en hög med riktig snyggved! Fast inte i år..... Nä vedologi och kvistlära är seriösa vetenskaper. ; )
 
Håller med om att vedlår är det mest rationella. Helst skulle den vara så att den går att köra på pirra (eller t o m med inbyggda hjul?) ut till vedboden och tillbaka. Så slipper man det dubbla plockandet i processen vedhög - transportkärl - inomhus vedförvaring.

Min far har en lösning med scan-backar. Han staplar i scanbackar som står på högkant. Han har 6-8 stycken. Inomhus har han byggt en "vedlår" i pärlspont där det precis ryms en back på högkant. Han byter ut en tom back mot en ny från vedboden. Vill man utveckla det konceptet så kan man bygga en dörr på "vedlåren" för dold montering.
 
Frjo7205: Låter ju super!! hem till farsgubben å fota vet ja! som sagt jag e ute efter nått i den stilen snyggt , enkel och framför allt praktiskt! God jul!
 
Jag puffar lite i den här tråden. Vår sista vedkorg gav precis upp, den tredje den här vintern. Jag börjar tröttna på korgar som pajar efter bare en säsong och googlade lite på "vedhämtare".
http://pidia.se/vedhamtare.html
 
Jag har pensionerat vedkorgen av metall och använder numera en vanlig IKEA-påse av armerad plast(?)!
Rymmer betydligt mer och är lättare, skadar inte dörrkarmen heller om man råkar komma för nära när man ska bära in den, dessutom stannar skräpet från veden kvar i påsen och rasar inte ut på golvet :)
Håller förvånansvärt bra också, har använt samma påse i två år nu.
 
Det var inget dumt tips. Men jag trodde nog inte att den skulle hålla. Orkar man bära en full sån?
 
Jo, jag orkar iaf...(sambon gör det dock inte men man behöver ju inte fylla den full) :)
 
Ja, IKEA-påsen är överlägsen, jag kör 2st sedan årsskiftet och har därmed halverat antal rundor till boden. Dubbla remmarna gör även bärandet mer ergonomiskt.
 
Gav upp IKEA-påsen i vintras, det gick åt mer än en per dag och helt fyllda var de faktiskt riktigt jobbiga att hantera. Tunga som as, handtagen skär in i händerna och stora så de är svåra att bära.
Gick över till att köra in med fullt lastad skottkärra rakt in i vardagsrummet istället. Nackdelen i mitt fall är att det är på centimetern när att den går in genom dörrposterna; svajar man till det minsta, vilket man lätt gör med otroliga mängder ved i kärran, så blir det tråkiga märken på dörrposter och väggar..
Första vintern, så det var av mer tvång än lust. Får se om jag kommer på nåt fiffigare till nästa :)
 
tompaah7503 skrev:
...köra in med fullt lastad skottkärra rakt in i vardagsrummet istället.
Jag skulle få vedträna kastade efter mig av min bättre halva om jag försökte köra in en skottkärra i vardagsrummet.

Eldar du ek eftersom det blir så tungt?:rolleyes:
 
Anders_Roslagen skrev:
Jag skulle få vedträna kastade efter mig av min bättre halva om jag försökte köra in en skottkärra i vardagsrummet.

Eldar du ek eftersom det blir så tungt?:rolleyes:
Hähä nä nån ek har jag inte, och det lämnar oss med två alternativ; antingen är jag nåt förbannat klen eller så lärde jag mig hur mycket ved man kan knö in i en IKEA-påse på optimist-klubben :wow:
Eftersom det inte finns någon bättre hälft med i bilden, dvs. jag är helt kass, så gör jag följdaktligen som jag vill.. :D Skottkärra in till vedstapeln i vardagsrummet och efter tre rundor med den kan man sopa bort hjulspåren med en lätt fuktig mopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.