Förra året var jag upp på vinden och såg en mörk fläck kring en takstol men jag gjorde inget åt det. I år har jag varit upp en sväng till och tog med kameran. Det har inte blivit sämre, man kan säga att fläcken är lika stor. Kanske är det nån gammal skada? Bör jag ändå kolla upp det mer noga?
 
  • DSC04212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en fuktskada. Kan du inspektera utifrån? Om du har takpannor, ta bort lite takpannor vid stället och kolla pappen. Om du har skador både på takpannor och papp så läcker det in. Är pappen dålig överlag så är det läge med takomläggning.
 
Det är takpannor. Jag ska kolla upp hur det ser ut under dom. Hur vet man om det är betong eller tegelpannor?
 
C
Betongpanna:

exterior-betongpanna.jpg

Tegel:

rg1041l.jpg
 
Det finns högglansiga betongpannor med.....
Du känner på tyngden om det är betong eller tegel, tegelpannor är skörare och lättare än betongpannor.......
 
Du ska gå upp en svinkall stjärnklar vinternatt istället. Jag kan slå vad om att du har massvis med rimfrost på de partier som är svarta idag.

I sånt fall är du medlem i klubben husägare med kallvinds/mögelvindsproblem. Jag tror inte du att kan göra så mycket åt det förutom att bygga bort köldbryggan. Eftersom hela undertaket är köldbrygga i en kallvind så innebär det att man isolerar på utsidan om undertaket, dvs mellan pannorna och undertaket. Googla på Thermisol, Maco-Dach eller liknande lösningar.
 
Consensus skrev:
Du ska gå upp en svinkall stjärnklar vinternatt istället. Jag kan slå vad om att du har massvis med rimfrost på de partier som är svarta idag.

I sånt fall är du medlem i klubben husägare med kallvinds/mögelvindsproblem. Jag tror inte du att kan göra så mycket åt det förutom att bygga bort köldbryggan. Eftersom hela undertaket är köldbrygga i en kallvind så innebär det att man isolerar på utsidan om undertaket, dvs mellan pannorna och undertaket. Googla på Thermisol, Maco-Dach eller liknande lösningar.
I TS fall ser ju dock skadan väldigt lokal ut, med en mycket tydlig skada som är väldigt tydligt avgränsad, medan resten ser helt perfekt ut. Det antyder ju att det kanske inte är en generellt fuktig vind som är hela problemet (då man ofta har lite mindre tydliga skador, men på stora delar av råsponten), utan någon lokal skada på taket kan ju finnas just där.
 
Jag är nog med ordain, TS är medlem i klubben "mitt tak läcker (har läckt)"
 
Sätter också en slant på Ordain. Sättet som fukten tydligt syns ha sugits åt sidan i skarvarna mellan brädorna ser mer ut som det brukar göra när mycket fukt läcker in på en begränsad yta.
 
Haft liknande läckor. Det rann in vid skorstenstätningen, rann mellan bjälkarna och råsponten och så blev det blött och fuktigt nere vid. Lurigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.