Väljer mellan Trygg Hansa och If när det gäller hem och villförsäkringen, de ligger ganska lika i pris. Skillnaden är att hos TH ingår hussvamp och If ingår skador och skadedjur med hussvamp undantaget utan man får en tilläggsförsäkring hos Antisimex.

Min personliga erfarenhet är att If är lättare att ha och göra med vid ett skadeärende, men det känns inte helt ok att hussvampsförsäkringen ligger hos Antisimex istället eftersom att jag fått uppfattningen att de är svåra att ha och göra med och inte heller tillräckligt noggranna.

Har beställt villkoren hem och skall jämföra noggrannare.

Vad har ni för försäkring?
 
TH. Dock valde jag efter pris snarare än efter det finstilta.

Tycker du ska väga in ytterligare en parameter förutom villkoren: Jag har hus och två barn försäkrade hos TH. Nu åker även ena bilen tid pga att THs pris detta år låg 1500sek lägre än lägsta som gick att hitta förra året, bland annat tack vare mängdrabatt.
 
Vi har två barnförsäkringar hos TH, nuvarande hemförsäkringen och bil till och från. Jag har läst TH villkor idag och för att hussvamp skall omfattas kan en besiktning krävas och den börjar inte gälla förens efter 6 månader. Ska ringa dem imorgon och höra vad det innebär rent praktiskt.
 
Med tanke på hur If har behandlat sina kunder när de fått sina bilar stulna så känns valet väldigt enkelt....
 
Vi har bilförsäkringen hos If och hade en större lackskada som de betalade utan krångel. Däremot har vi anmält skador till TH flera gånger (hem och sjuk-olycksfall) men ingenting som händer omfattas hos dem när det verkligen gäller känns det som. Att välja mellan försäkringsbolag är ungefär som att välja mellan pest eller kolera ;)
 
Sofie_A skrev:
Vi har bilförsäkringen hos If och hade en större lackskada som de betalade utan krångel. Däremot har vi anmält skador till TH flera gånger (hem och sjuk-olycksfall) men ingenting som händer omfattas hos dem när det verkligen gäller känns det som. Att välja mellan försäkringsbolag är ungefär som att välja mellan pest eller kolera ;)
Du såg inte reportaget om han som blev av med bilen och If vägrade betala den eftersom han hade kvar alla nycklar och utan nycklar kan man inte stjäla en ny bil va?

Jag har TH på bil och lägenhet och har utan några som helst problem fått ut allting jag bett om, och fort brukar det gå också. Min mobiltelefon gick sönder p.g.a. regn, det tog 30 minuter sen hade jag fått kontant ersättning för att köpa mig en ny. Blev påbackad i vintras, TH har inte ens försökringsansvaret på min bil eftersom den är ny och lackskador hanteras av vagnskadegarantin, men de tog ändå på sig att lösa ärendet åt mig med Volvia (If), det är service det, något som min erfarenhet säger att TH är överlägsna på.

Kul att se hur olika det verkar vara hur man uppfattar saker...
 
Nej det har jag inte gjort och man kan säkerligen hitta minst lika många fall av märklig skadereglering hos TH som hos If.

Jag tror inte skillnaden är hur man uppfattar saker utan faktiskt hur man blir bemött av försäkringsbolaget vid en skada. Vi har flera gånger fått besked via telefon att "jo det omfattas av försäkringsskyddet" för att senare få skriftligt besked "nej vi vill nog inte ersätta ändå" från TH.

Vår bilskada var det som sagt inga som hellst problem att få igenom hos If.
 
Sofie_A skrev:
Nej det har jag inte gjort och man kan säkerligen hitta minst lika många fall av märklig skadereglering hos TH som hos If.

Jag tror inte skillnaden är hur man uppfattar saker utan faktiskt hur man blir bemött av försäkringsbolaget vid en skada. Vi har flera gånger fått besked via telefon att "jo det omfattas av försäkringsskyddet" för att senare få skriftligt besked "nej vi vill nog inte ersätta ändå" från TH.

Vår bilskada var det som sagt inga som hellst problem att få igenom hos If.
Som jag sa innan, TH har ersatt samtliga våra skador utan problem. När min mobil pajade fick jag pengarna överförda direkt till mitt konto medans jag pratade med handläggaren i telefonen. När cykeln blev stulen fick vi hämta en ny efter 3 dagar. If däremot betalar med den erfarenhet jag har väldigt sällan ut nån ersättning alls. Någonstans måste det ju vara fel när en kund får allt utan problem hos ena sidan och inte hos andra, och en annan kund har tvärt om. Jag tror att det helt enkelt beror på vilken handläggare man får. Är man inte nöjd får man nog ringa några gånger så löser det sig nog....

Bara en fråga...vem orsakade lackskadan ni eller någon annan?
 
Sofie - jag har själv aldrig behövt anmäla en skadat till försäkringsbolaget (förutom bil-relaterade sådana när jag blivit påkörd) tack och lov. Har du möjlighet att exemplifiera skador/händelser som TH har ignorerat? Du säger att det hänt flera gånger?
 
Jag hade också problem med If, blev bestulen på en datorbox ur en bil. Verkstaden fick inte igång bilen med ny databox och påstog att en givare hade gått sönder, dock hade detta givarhaveri enligt verkstad/if inget med stölden att göra så ville jag ha den fixad fick jag själv betala hela felsökningen och givarbytet på 3000 kr. Jag tog på mig kostnaden under protest och de bytte givaren. Självklart starta inte bilen, givaren var hel, de hade stoppat in FEL datorbox i bilen. De fick tag i en ny box och bilen funkade perfekt.... JAg behövde inte betala givaren/felsökningen.

MEN om jag INTE hade sagt att jag tog den eventuella kostnaden hade jag fått tillbaka en bil med FEL databox som inte starta. Bra IF, bra....

Länsförsökringar verkar trevliga när det kommer till husskador...
 
ja och min erfarenhet av if är rena skiten.
och då har jag även jobbat för dom.
välj vad som helst hellre än if,för dom har bland den högsta statistiken för nekade ersättningar till kund.
därav den låga premien.
 
jhenrikj skrev:
Som jag sa innan, TH har ersatt samtliga våra skador utan problem. När min mobil pajade fick jag pengarna överförda direkt till mitt konto medans jag pratade med handläggaren i telefonen. När cykeln blev stulen fick vi hämta en ny efter 3 dagar. If däremot betalar med den erfarenhet jag har väldigt sällan ut nån ersättning alls. Någonstans måste det ju vara fel när en kund får allt utan problem hos ena sidan och inte hos andra, och en annan kund har tvärt om. Jag tror att det helt enkelt beror på vilken handläggare man får. Är man inte nöjd får man nog ringa några gånger så löser det sig nog....

Bara en fråga...vem orsakade lackskadan ni eller någon annan?
Någon annan och vi fick dagsersättning för att vi inte använt hyrbil också, jag tror också att det hänger mycket på handläggaren.
 
MathiasS skrev:
Sofie - jag har själv aldrig behövt anmäla en skadat till försäkringsbolaget (förutom bil-relaterade sådana när jag blivit påkörd) tack och lov. Har du möjlighet att exemplifiera skador/händelser som TH har ignorerat? Du säger att det hänt flera gånger?
Av personliga skäl nej, du får ta mig på mitt ord att det varit så :)
 
nybyggd skrev:
ja och min erfarenhet av if är rena skiten.
och då har jag även jobbat för dom.
välj vad som helst hellre än if,för dom har bland den högsta statistiken för nekade ersättningar till kund.
därav den låga premien.
Vi har som sagt bra erfarenheter och TH blir billigare än If i vårt fall (pga rabatter) det lutar åt TH mest pga att jag inte vill vara försäkrad både hos If och Antisimex. Ska ringa dem och ställa lite kompletterande fårgor idag.
 
Ingen mer som vill berätta var de har sin hemförsäkring och hur ni resonerade när ni valde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.