Nu startar jag en tråd om min konvertering från direktverkande el till vattenburet. Tanken är att byta ut befintlig vedspis i köket till en vattenmantlad kamin med kylvattenslinga. Ack tank på 500 liter med beredare. Kaminen beställdes och betalades i tisdags från Kratki.eu i Polen. Spännande och se när den dyker upp.
 
Vilken kamin bestälde du? Jag har själv haft lyst till å skaffa mig vattenmantlad kamin (tittade själv på boiovn.dk och Walltherm) och är nyfiken på hur det funkar för deg! Blir det inte en lite för liten ack?

-frikk
 
Roligt att höra. Berätta gärna mer om utrustning tillbehör etc. Ska du ha rörmokare till jobbet?
 
Jag beställde den fristående kaminen Alicia 15 Kw. Vill kunna se brasan mot idag. Acktanksvolymen bestäms endast av platstillgång. Skulle vilja ha mer men har inte plats. Kommer att göra det mesta av jobbet själv men inkoppling av Ack tank mot kamin skall jag ha en bekant att guida mig igenom. Skall bli kul att gnugga lite hjärnceller.
 
Fick idag veta att kaminen skickats från Polen igår.
 
Hej igen. Roligt att höra! Var också intresserad av den kaminen. Finns en firma i närheten av Helsingborg som säljer den, dock till dubbla priset. Var i kontakt med dem för några veckor sedan och det lät på personen jag prata med som att det inte var några problem att värma en normalstor villa med den. Tror de körde den mot 750 liters ack.
Jag håller på med samma sak nu, precis satt tankarna på plats och dragit några meter kopparrör. Det är mycket planering men otroligt roligt och tillfredsställande. Låter man det ta tid och är tillräckligt intresserad är det inga problem för en privat person att göra det.
 
Det funkar bra att värma hela huset med den men man får vara en målvedmeten eldare och det går åt mycket ved.
inte avundsjuk på allt damm o bås som kommer följa med veden in i köket.
vi har eldat i köket i vinter o kan inte vänta på att pannrummet ska bli klart. hur stor eldstadsvolym är det i kaminen? man vill ju inte gå o lägga på en gång i kvarten. som i våran järnspis.
 
De flesta snackar om att det blir skitigt inne när man eldar, men problemet är väll ungefär så stort som man själv gör det till.
Det är nog ganska stor skillnad på att elda i en gammal järnspis jämfört med en modern kamin. En bekant till mig har en sådan i köket. Han får fylla på ved
2 gånger i timmen ca.
 
Indus skrev:
De flesta snackar om att det blir skitigt inne när man eldar, men problemet är väll ungefär så stort som man själv gör det till.
Det är nog ganska stor skillnad på att elda i en gammal järnspis jämfört med en modern kamin. En bekant till mig har en sådan i köket. Han får fylla på ved
2 gånger i timmen ca.
Håller med, har eldat i en gammal järnkamin i köket denna vintern och det blir inte särskilt skräpigt om man har lite planering/system med vedhanteringen och uppsyn när man öppnar luckor/rakar askan. En liten sopborste och -skyffel nära kaminen har varit kanon.
Två gånger per timme harmonierar ungefär med mina upplevelser. Lite mer i början när den inte fått glödbädd och ngt mer sällan när den glöder bra.
Största problemet är när man börjar dricka öl och lyssna på schysst musik, då glömmer man kaminen snabbt d^_^b
 
Redigerat:
Nu har alla grejer kommit hem. Drog en lättnande suck när kaminen från Polen stod på gården. Kan med varm hand rekommendera Kratki som leverantör. Bra service och snabb leverans. Nu skall här monteras element och kopplas.d^_^b
 
Hej mats, är lite nyfiken på hur det går för dig.
 
Håller på att dra kopparrör för fullt. Har även bilat upp hålet i skorstenen för kaminröret. Hade tur då röret är 180 mm och min skorsten precis höll måttet.
 
Bilder vill vi se oxå..:)
 
jag har tänkt installera en alicia. jag skulle vara jättetksam för lite bilder och erfarenheter. min vvs-are menade att man kunde klara sig utan pump, eftersom jag kull kunna gå via taket med utgången från kaminen mot tanken och sedan returen längs golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.