Kommer ha hus och fristående garage med golvvärme. Troligtvis kommer jag ha jordvärmeslangen närmast garaget och nu funderar jag lite.

I garaget kommer jag ha lite grundvärme på 10 grader vintertid. FTX ventilation i huset.
Är det okej att ha jordvärmepumpen i garaget och sedan via en kulvert a 20m ta värmen till huset?
Eller vore det bättre att göra tvärt om?
 
Bara en så praktisk sak som varmvattnet gör att det är bättre att sätta VP i huset för att få korta ledningar till varmvattnet.

Garaget kan nöja sig med lägre temperatur i kulverten än huset och därmed mindre kulvertförlust, ytterst marginellt dock.

Protte
 
Kan ju vara en fördel att slippa ha pumpen i huset och slippa oljud och skapa mer yta för annat. Dessutom får du kanske lite större frihet att ändra systemet i framtiden (solpaneler etc.)
Jag satte min pump i garaget med en acktank (solpaneler på garagetaket). Har 24 m kulvert till huset med VVC krets för varmvattnet.

/MN
 
Största anledningen för mig skulle vara att jag slipper dra jordvärmeslang i en trång kulvert från garaget till huset och jorvärmepumpen. Sedan dra slang med värme och vatten tillbaka till garaget för att ha värme där.

morgannorberg
Är du nöjd med hur ditt system fungerar?
Blir ju lite extra kostnader. Inga nämnvärda förluster på trasporten i kulverten? Vad använder du för rör?
 
Planerade mitt system för att få det så flexibelt som möjligt, man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden. Och då bygga fast sig med pumpen i huset utan möjligheter att bygga ut det var ingen att tänka på. Lite förluster blir det ju med kulvert men det är så marginellt. Jag köpte en maxitherm kulvert (4 rörs). Sedan har jag vanliga pemslangar för KV och frikyla till huset.
Kan bara rekomendera att gör något liknade om du ändå har dom planerna på byggnation.
/MN
 
Jätte bra idé men det är mycket dyrare med den lösningen.

Kulverar är väldigt dyra, har själv tänkt göra så här i mitt nybygge
men prislapen var helt ointressant.

Kulvert 3000kr/m motsvarar i ditt fall 60000 bara för den.
Dessutom måste garaget då vara isolerat, pannan kan inte stå för kallt.
Detta genererar också en extra kostnad i mitt fall om ett antal 1000-lappar
så det fick helt enkelt bli en trist lösning med elradiatorer på låg värme.

Går helt enkelt inte att räkna hem denna investering med det kan ju finnas andra värden somfrigjort plats i huset att beakta.

//JaGus
 
3000Kr/m snarare 642kr/m ink moms.
MN
 
JaGus skrev:
Jätte bra idé men det är mycket dyrare med den lösningen.

Kulverar är väldigt dyra, har själv tänkt göra så här i mitt nybygge
men prislapen var helt ointressant.

Kulvert 3000kr/m motsvarar i ditt fall 60000 bara för den.
Dessutom måste garaget då vara isolerat, pannan kan inte stå för kallt.
Detta genererar också en extra kostnad i mitt fall om ett antal 1000-lappar
så det fick helt enkelt bli en trist lösning med elradiatorer på låg värme.

Går helt enkelt inte att räkna hem denna investering med det kan ju finnas andra värden somfrigjort plats i huset att beakta.

//JaGus
Du måste blivit blåst av någon som inte ville göra jobbet, jag fick över 100 m kulvert för 45 papp.

Protte
 
morgannorberg skrev:
Planerade mitt system för att få det så flexibelt som möjligt, man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden. Och då bygga fast sig med pumpen i huset utan möjligheter att bygga ut det var ingen att tänka på. Lite förluster blir det ju med kulvert men det är så marginellt. Jag köpte en maxitherm kulvert (4 rörs). Sedan har jag vanliga pemslangar för KV och frikyla till huset.
Kan bara rekomendera att gör något liknade om du ändå har dom planerna på byggnation.
/MN
Tack. Lite så jag tänker också. Kommer ändå behöva kulvert till garaget för att ha golvvärmen igång där men jag tänkte om det var en nackdel med stora förluster så är det ju inte kul.
 
bra att veta är att en värmepump har högra verkningsgrad ju kallare vatten den tillverkar. det kommer altså blir dyrare uppvärmningskostnad för varke grad i värme du tappar i förluster i kulvrten.
jag pratar alltså inte om den energi du tappar i själva kulverten, utan att hela anläggningen måste konstant gå på några graders övertempratur hela tiden för att kompensera.

Sen måste du ju ha VVC om varmvatten beredaren står i garaget, för du vill väll inte stå o spola i 5 min för att få varmvatten (& VVC kostar ju också en slant att ha i drift om du har förluster)
 
CarMan skrev:
bra att veta är att en värmepump har högra verkningsgrad ju kallare vatten den tillverkar. det kommer altså blir dyrare uppvärmningskostnad för varke grad i värme du tappar i förluster i kulvrten.
jag pratar alltså inte om den energi du tappar i själva kulverten, utan att hela anläggningen måste konstant gå på några graders övertempratur hela tiden för att kompensera.

Sen måste du ju ha VVC om varmvatten beredaren står i garaget, för du vill väll inte stå o spola i 5 min för att få varmvatten (& VVC kostar ju också en slant att ha i drift om du har förluster)
Jo jag har förstått det. Men det borde inte vara så mycket förlust på ca 25m om jag har en riktig kulvert.

Får räkna och se vad som blir bäst den dagen jag måste bestämma mig. Nu vet jag mer i alla fall.
 
OM det vore jag som skulle bygga så skulle jag bygga ett lite större hus och ett lite mindre garage för att få VP på rätt ställe, skulle också placera VP långt ifrån sovrum och mot yttervägg på baksidan så man i framtiden kan bygga om till ett pannrum med rationell bränslehantering.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.