Hej

Jag ska montera tätskikt i ett badrum, men en Purus Line 600 brunn, men jag har lite svårt att hitta en brunnsmanschett som passar.

De manschetter jag hittills hittat är fyrkantiga för "vanliga" brunnar.

Någon som har några tips?

Jag har hittills varit inne på Cascos Wetstopsystem, men det faller ju om de inte har någon manshett som passar.

/Jonas
 
Bygger du badrum enligt BKR så titta på deras hemsida ang. brunnar och mont anvisningar tätskikt
Tänk på att det inte finns någon godkänd konstruktion med folie (iaf sist jag var in och tittade)
 
Nu blir jag förvirrad. Det är ju bara folie som är godkänt i våtzon 1 sedan februari enligt BKR vad jag kunnat tyda...

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Hej

Jag ska montera tätskikt i ett badrum, men en Purus Line 600 brunn, men jag har lite svårt att hitta en brunnsmanschett som passar.

De manschetter jag hittills hittat är fyrkantiga för "vanliga" brunnar.

Någon som har några tips?

Jag har hittills varit inne på Cascos Wetstopsystem, men det faller ju om de inte har någon manshett som passar.

/Jonas
BBV 07:1 ställer inga krav på foliebaserat system för golv. Enligt BBV 10:1 uppställs emellertid krav på att skivkonstruktionsgolv ska beläggas med folie. Du kan välja att tillämpa 07:1 eller 10:1 fram tills 31 juli 2010. Du måste välja att följa antingen 07:1 eller 10:1. För 10:1 finns det i nuläget inget godkänt system för purus line vad gäller skivkonstruktionsgolv

Väljer du att tillämpa 07:1 så är alfix tätskikt det enda godkända. (http://www.bkr.se/upload/Vaggnara_golvbrunnar/Purus-line-Alfix_SC100-09/SC0100-09.pdf). Monteringsanvisningen finner du här: http://www.bkr.se/upload/Vaggnara_g...lfix_monteringsanvisning_3.310S_Mars_2009.pdf

Om du ska följa branschreglerna måste du med andra ord följa BBV 07:1 fullt ut samt använda dig av alfix tätskikt.
 
Redigerat:
Gäller inte det endast vid väggnära montering?
Min brunn/ränna sitter 20 cm från väggen.

/Jonas
 
Jag har en Purus Line 700. Min plattsättare skrev en avvikelse i BKR-protokollet ang brunnsmanschett. Kan jämställas med att man skriver avvikelse för badrum med vattenrör som kommer upp ur golv i gamla badrum.
Verkar vara som om de som skrivit reglerna inte vet om att det finns avlånga brunnar. Tätt blir det iaf, jag har tre brunnsmanschetter sidan om varandra med överlapp.
 
höganäs har gummiremsa på rulle alltså en brunnsmanschett som e väldigt lång har även färdiga manschetter till väggnära brunnar som hörnbrunn med färdiga uppvik och innerhörn .
 
Jag kollade häromdagen med Fredells som säljer Lip, och de sa att Lip hade så stora manschetter, så Lip får det bli...

Det var dessutom billigare än t.ex Casco...
 
Ad acta
fn76 skrev:
Jag har en Purus Line 700. Min plattsättare skrev en avvikelse i BKR-protokollet ang brunnsmanschett. Kan jämställas med att man skriver avvikelse för badrum med vattenrör som kommer upp ur golv i gamla badrum.
Verkar vara som om de som skrivit reglerna inte vet om att det finns avlånga brunnar. Tätt blir det iaf, jag har tre brunnsmanschetter sidan om varandra med överlapp.
Det är nog snarare så att inget fabrikat har klarat dom hårda testerna hos SP ännu.
 
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att montera tätskikt ihop med Purus Line som inte är väggnära (mer än 20cm) placerad?

Hur gjorde ni? Vilket tätskiktssystem använde ni?

/Jonas
 
Redigerat:
Jag har precis monterat en Purusline. Använder Illigo som våtrumssystem och deras manschett är 40 cm. Jag tog helt enkelt två manschetter och fick således en skarv mitt på, den skarven förseglade jag med deras skarvremsa och membran. Sen kom ju den "vanliga" duken ovanpå detta och förseglar också skarven i sin tur.
 
Jag var på Fredells igår och de hjälpte mig lösa problemt.
De kontaktade Lip och frågade, och det visade sig att Lip säljer brunnsmanschett på rulle, så jag beställde en 5m x 40cm lång rulle för 460 pistoler. Det borde räcka :)

Bara att klippa av så lång man behöver.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.