-MH- skrev:
Skulle ett 400m2 stort hus kosta 10 miljoner att uppföra? Oj, så mycket pengar kommer jag nog aldrig ha ha över.
Ja, det stämmer. De har ritat ett på 1 000 kvm som kostade 70 miljoner också, så det går att ta i om man vill och har "pengar över". I kommande projekt på Lidingö har de ritat 350 - 400 kvm stora hus som inklusive tomt kommer att kosta 13 - 15 miljoner. Poängen är att det är svårt att sätta ett nyckeltal på vad ett hus kostar, men i ett tvärsnitt av projekt där duktiga arkitekter varit inblandade tycker jag att 25 000 kr/kvm stämmer ganska väl. Någon som har upplevt något annat?
 
Det är inget svårt att rita dyrt. Men visst finns det arkitektritade styckhus uppförda för kanske 15-20 Kkr/kvm.

Det är heller inte svårt att rita stort. Och visst finns det tokdyra arkitektritade representationsbaracker. Men om du VILL ha ett riktigt klokt och billigt hus kan en duktig arkitekt lika väl bygga så. Det bästa med klokt ritade arkitekthus är att de oftast kräver mindre yta än ett prefabricerat typhus för att passa just DIN kravspec.
 
Visst krävs det mer skicklighet av en arkitekt att rita litet hus till rimlig kostnad. Men ett litet hus blir inte förhållandevis billigare/kvm eftersom hela teknikdelen, vvs och el, kök och badrum skall in på samma villkor som ett större hus. Och det är dessa delar som kostar mycket i ett hus.
 
Helt sant. Men den som bygger 150 kvm istället för 100 tenderar att bygga ett eller annat badrum extra. Och den som bygger 300 kvm verkar vilja ha både ännu fler och ännu större badrum. Så nyckeltalen stämmer i stora drag.
 
Som sagt, skillnaden mellan 150 och 450 m2 är knappast 10 extra sovrum. Tror snarare att den storleken byggs för att få plats med både spa, vinkällare och några extra badrum. Så jo, 25000 är ett ganska bra nyckeltal oavsett storlek tycker jag.
 
4 sovrum, två arbetsrum och 1(2?) gästrum. Sedan stort bibliotek och stor entréhall, och så någa salar. Grovkök på 30 m2 med torkrum och bastu.

Tre badrum får räcka, och varken vinkällare eller bubbel. Men, då räcker kanske 350 m2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.