Hej,
Vi är på gång att byta ut alla fönster i vår villa från 1975. Vi försöker skaffa information för att välja rätt tillverkare och fönstertyp. Min svärfar är mycket bestämd på att man absolut ska köpa "2+1-fönster" dvs 2-glas isolerruta + 1 enkelglas. Detta säger han ska ge framför allt bättre ljudisolering, men att det också ska ge bättre energivärde vilket jag har svårt att tro. En fördel som jag ser det med 2+1 är att man kan ha persienner emellan fönstren men nackdelen blir ju istället att man också måste putsa dessa mellanfönster.

Ett absolut krav från vår sida är att fönstren ska vara aluminiumklädda träfönster. Vi vill nog också ha vridfönster som man öppnar utåt. Vi tycker inte att det verkar finnas så många tillverkare som säljer aluminiumklädda träfönster av typen 2+1 - speciellt inte som vridfönster.

Vad är er åsikt om 2+1 kontra 3-glas isolerruta? Är det något man bör satsa på eller bara något som min svärfar har snöat in på? Tror ni att det ger så pass mycket bättre ljudisolering jämfört med 3-glasisolerruta? Ger det överhuvudtaget något bättre energivärde med 2+1-fönster?

Vi funderar på att köpa fönster från Norlux (NorDan). Någon som har några åsikter/erfarenheter av dessa fönster och Norlux fönster som hantverkare beträffat?
 
Kolla med Leiab (http://www.leiab.se), de löser det mesta till ok priser.
Deras kvalitet är mycket bättre än de flesta och fantastisk service.
De har bara aluminium beklädda träfönster.

Har själv köpt en stor fönsterdörr med 2+1 av dem och känner flera som köpt fönster.
 
Har ni funderat på PVC /komposit-fönster? De kan vara billigare än
Trä/Alu-fönster samt ha samma (eller lägre) U-värde med endast 2-glas...

(Detta iom att en PVC /komposit-ram är bättre isolerad än en träram &
att ramen står för en stor del av värmeförlusterna i ett komplett fönster)
 
Skulle aldrig sätta i nya fönster med kopplande båge, de vill säga 2+1. Det kryper in skit där, även om det finns lister som ska hålla tätt. Dubbelt så många sidor att putsa och det tar mer än dubbelt så lång tid att få isär bågarna och trilskas med eventuella persienner.
 
Fördelar med 2+1 är fram för allt bättre ljudisolering och att man kan montera mellanliggande persienner, nackdelen är två extra sidor att putsa en gång om året.
Väljer man 2+1 skall man ha inåtgående med Dreh-Kipp beslag, typ de som LEIAB säljer, deras kvalité är dessutom det bästa man kan få i Sverige.
 
... men ljudisoleringen beror väl ändå helt på vad det är för typ av glas och avstånden?

Har man ett 1+2 fönster där tvåan är en 4-12-4 och en simpel 4 mm ruta som sitter 12 mm ifrån kasseten så är väl egenskaperna likvärdiga en kasset på 4-12-4-12-4?

Enligt pilkington´s glasbibel så finns det två saker som påverkar ljudisoleringen. Olika avstånd mellan rutorna och olika tjocklekar på rutorna.

Har man problem med ljud ska lätt överväga att slänga in en bullerdämpande lamminerad ruta.

Eller finns det något mer man tar hänsyn till när man jämför 2+1 och isolerkassetter?

Funderar man på utåtgående så bör man snegla på fönster med Sideswing funktionen så man slipper putsa utsidan från utsidan.
 
Det finns kanske 2+1 fönster där glaset i ytterbågen sitter endast 12 mm från isolerkasetten, men jag har aldrig sett ett sådant. Normalt är glasavståndet mellan ytterglas och glaskasett betydligt större för att bl.a. få plats med en persienn. Ett standard fönster med trippelkasett och ett dito 2+1 skiljer cirka 5 dB i ljudreduktion. Visst kan man få samma reduktion i en trippelkasett men då drar priset iväg.
 
Om jag mins rätt så blir merkostnaden cirka 20% hos SP fönster ifall man väljer deras "lyxpaket" där fönsterlås och energi/ljudpaketet ingår. Det som är riktigt dyrt är balkong och altandörrar, särskilt om de ska vara i glas från topp till tå med tanke på personsäkerheten.

Dessutom så har det börjat dyka upp persienner som är integrerade i kassetterna:

http://www.mdr.de/einfach-genial/6901596.html

http://www.isoscreen.de/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.