Och Fast mobil anses vara en fast anslutning och därmed uppfylles kravet utan någon kopparkabel även i detta fall
 
Det är nog stor risk att 7000 kr faller väl inom ramen för vad som anses vara ett rimligt pris. Elbolag tar minst det samma för en anslutning även om det bara handlar om att skruva i ett par säkringar.

Bara för att det står rimligt pris i lagen betyder det inte att det skall vara billigt. Snarare att operatören inte skall ta oskäligt betalt.
 
Upphandlingen var för nedläggning av NMT450, men man har ett tillägg:

"Den upphandling som PTS har gjort handlar alltså om dessa tre hushåll. Uppdraget till Mobile Network Scandinavia AB innehåller dock en option. Den innebär att företaget under den tiden avtalet gäller kan få i uppdrag att ordna telefoni även till eventuella tillkommande abonnenter som saknar täckning."

När det gäller skälig kostnad så avser det i första hand "skälig kostnad för konsumenten" och med betoning på att det som du skriver om "fast lina" inte existerar utifrån följande text:
"Lagen om elektronisk kommunikation är teknikneutral. Du kan därför inte kräva att få fast telefoni genom ett vanligt telefonjack. Ibland kan det vara så att mobiltelefoni är en bättre lösning, både för dig och för telebolaget. I vissa fall kan du därför erbjudas en annan teknisk lösning än vad du själv hade tänkt dig"

Så som mats_o skriver är det en papperstiger då det i praktiken innebär att det endast är de som inte kan få mobil täckning som berörs. Kan du få telefon och internet 20kbps via vanliga GSM-nätet har man uppfyllt lagkraven utifrån vad som gäller idag.
Klarar man inte det så utvärderas en speciallösning, som kan vara t.ex. radiolänk, anslutning mot mobilnät i annat land (du bor i gränstrakt till t.ex. Finland), etc.

Sedan får vi se vad som händer med PTS förslag till riksdagen om förändrade krav på internethastighet och hur det ska finansieras, t.ex. via avsättning av medel från operatörer i fond tillsammans med medel från staten för att hantera de där inge vill/kan bygga kommunikationslösningar.
 
Jag vet att PTS skriver att LEK är teknikneutral, och det handlar väl om vad man anser är en fast uppkoppling. Det står fast kopplingspunkt i lagtexten, men PTS tolkar det säkert så att även en mobilmast är en fast kopplingspunkt. Själv tycker jag inte att en mobil lösning är samma sak som en fast anslutning som lagtexten säger, men vad jag tycker är ju ganska ointressant i sammanhanget.
 
Det var lite därför man tog fram fast mobil.
Iom den kan du få ett vanligt jack, dvs en fast punkt där du kan ansluta befintlig utrustning men det är ändå en radioförbindelse ut ur huset. Tror dock att just den utrustningen är död och begraven (funkade inte så där jättebra)
 
Man planerar och genomför just nu det första pilotprojketet för den planerade avvecklingen av delar av det kopparbaserade landsbyggdsnätet som berör ca 50.000 fastigheter, vilka finns i Vetlanda, Flen och Årjäng.
Då testas bl.a. tekniska lösningar i större skala i praktiken.
Som jag förstått det så gör man täckningsmätningar på berörda fastigheter så att man vet hur många som inte kan nås via vanlig mobil täckning från någon operatör och kräver extra antenn, samt vilka inte nås alls av någon operatör utan kräver speciallösning.

Jhenrikj > jag tar inte ställning till rätt eller fel, utan försöker enbart hålla mig till den fakta som finns tillgänglig och det jag får till mig i mitt dagliga arbete, förhoppningsvis också det fakta :) , som bl.a. berör just detta området.
 
mats_o skrev:
Det var lite därför man tog fram fast mobil.
Iom den kan du få ett vanligt jack, dvs en fast punkt där du kan ansluta befintlig utrustning men det är ändå en radioförbindelse ut ur huset. Tror dock att just den utrustningen är död och begraven (funkade inte så där jättebra)
Dom har fixat problemen med Fast Mobil och lösningen erbjuds (påtvingas) åter igen.

Definitionen av fast anslutning är att telefonen sitter fast med en sladd i väggen. Vad som händer sedan är nätägarens ensak. (Även om du har kopparlina till den lokala telefonstationen kan det ju mycket väl fortsätta via mikrovågslänk utan att du har en aning om det.)
 
Redigerat:
H
Har ni bra täckning med mobilt bredband så snvänd detta istället. Till detta modem ansluter man sedan en router som delar till fler datorer. Funkar kanon och mycket billigare är koppartråd.
 
hokanp skrev:
Har ni bra täckning med mobilt bredband så snvänd detta istället. Till detta modem ansluter man sedan en router som delar till fler datorer. Funkar kanon och mycket billigare är koppartråd.
Hur får man upp det i 10-12mbit? bara undrar....

För det är den hastigheten grannarna kan få via koppartråd...
 
Redigerat:
Nån som kör digital-TV på mobilt bredband?

Det är ärligt talat inget alternativ.
 
jhenrikj skrev:
Enligt svensk lag skall du kunna kunna få fast telefoni till ett rimligt pris. Om du kräver det så kan någon åläggas att fixa detta åt dig. Telia dömdes att ha den skyldighet alltid men den domen upphävdes av länsrätten.

Så det enda sättet att tvinga fram Telia att ansluta är nog att stämma Telia om de vägrar. En domstol kan då anse att Telia anses lämpliga att sköta anslutningen och ålägga dem att göra detta.
Varför ringer du inte till din teleoperatör (optimal telecom) o begär att de beställer
av skanova installering? varför ringer du telia när du inte vill ha dem?
om det nu finns någon lag att teleoperatörer ska tillhandahålla fast telefoni så
gäller väl det även det bolag du valt. eller....
 
När vi började bygga för ungefär 2 år sedan bad jag Telia om en offert. Denna kom tillbaka, och om jag minns rätt var denna på 7000 kr. Dessutom var vi tvungna att vara kunder hos Telia ganska länge – jag tror att det var 18 månader.

Jag var medveten om att Telia debiterar minimum 7000 kr, men jag vet även att någon forummedlem efter lite förhandling fick ner priset ett antal tusenlappar. På vinst och förlust skrev jag därför ihop ett brev till Telia där jag ifrågasatte rimligheten i att det skulle kosta 7000 kr att dra ca 8 m ledningar från tomtgräns till hus (tomrör fanns redan). Jag bad även om en ny offert då giltighetstiden på den gamla gått ut.

Efter ett tag fick jag svar ifrån Telia, och svaret jag fick var att de debiterade den faktiska kostnaden, dock minst 7000 kr. Nu hade dock priset gått upp till närmare 10 000 kr…. och jag var fortfarande tvungen att vara kunde hos Telia i 18 månader.

Att Telia debiterar den faktiska kostnaden har jag full förståelse för. Det är ju trots allt någon som skall betala installationen – antingen jag som gör den eller de befintliga kunderna. Däremot tycker jag att det är ohederligt av Telia att kräva att man skall vara kund hos dem i minst 18 månader. Har jag betalat den faktiska kostnaden för installation av telefoni borde jag väl vara fri att välja leverantör själv? Jag funderade på att skicka ett nytt brev till Telia och ifrågasätta just detta, men hade inte tid och det kändes snart inaktuellt.

Vi kör sedan inflytt med mobiler och 3G. Modem och router sitter på vinden, och det fungerar helt OK. Det kan inte jämföras med lägenheten där vi hade fiber, men uppkopplingen är stabil och nedladdning brukar ligga runt 3-4 Mbit/s. ”Installationsavgiften” var en dryg tusenlapp för en router, och månadskostnaden är 129 kr. Jag ångar inte att vi slopade fast telefoni vid inflyttning.
 
Pepparkaka skrev:
Att Telia debiterar den faktiska kostnaden har jag full förståelse för. Det är ju trots allt någon som skall betala installationen – antingen jag som gör den eller de befintliga kunderna. Däremot tycker jag att det är ohederligt av Telia att kräva att man skall vara kund hos dem i minst 18 månader. Har jag betalat den faktiska kostnaden för installation av telefoni borde jag väl vara fri att välja leverantör själv? Jag funderade på att skicka ett nytt brev till Telia och ifrågasätta just detta, men hade inte tid och det kändes snart inaktuellt.
.
Läs mitt tidigare inlägg där jag försöker förklara varför Telia, Tele2, m.fl. inte har som sin affär att enbart leverera kabelanslutningar och sedan direkt låta någon annan leverera tjänster som telefoni, internet, IPTV, mm.
Det finns dock bolag som levererar kabelanslutningar där man har ett antal tjänsteleverantör att välja mellan för t.ex. telefoni, internet, etc, men det är i normalfallet hos stadsnätsoperatörer.
Det Telia har är ett "kabelanslutningsbolag" med namnet Skanova men de säljer inte till konsumenter utan endast till de företag, t.ex. de som producerar telefonitjänster som Telia själva, Tele2, osv.
Den marknad som fanns för 15år sedan med i princip en leverantör av t.ex. fasttelefoni finns inte längre.
De som här på forumet själva skapat någon form av eget nät för telefoni, internet, etc, när ingen operatör varit intresserad kan säkert intyga att det mest kostnadseffektiva är att sedan knyta upp sig över viss tid till en tjänsteleverantör.
 
Det jag har invändningar emot är att det idag i de flesta fall endast ett företag (Telia) som kan erbjuda installation av fast telefoni till slutkund. Jag varken arbetar inom branschen eller har någon närmare kunskap om den, men det kan såvitt jag förstår bero på att Skanova är ett dotterbolag till Telia, alternativt att övriga telefonoperatörer inte tycker att det är värt att satsa på detta kundsegment. Jag vet vad jag tror, men det spelar mindre roll eftersom följden blir densamma för mig som kund – det uppstår en monopolmarknad, och detta är sällan (aldrig?) bra för slutkunden.
 
Och det är de andra bolagen som inte vill in på marknaden helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.