Håller på och räknar på vad det kommer att kosta att bygga ett garage på 65 m2 med lägenhet ovanpå.
Tänkte köra med förhöjt väggliv om ~1,7 meter och takvinkel på 27 grader.
Boytan i lägenheten blir då ca: 58 m2

Nedan är en beräkning på stomrest och vädertätt, en färdig utsida alltså!
Är inte säker på om det behövs sprängning, tar med en liten kostnad ifall att...



Platta 65m2 90 000:- inkl arb supergrund.se
Schaktning 20 000:-
Sprängning 60 000:- inkl arb
Mura upp med lecablock mtrl 15000:- exkl. arb
Regelverk och panel 50 000:- exkl. arb
Tak 30 000:- lägger själv
Fönster 4 st 20 000:- monterar själv
Port 20 000:- monterar själv
Dörrar 2 st 10 000:-
El 30 000:-
Bygglov o övriga papper 20 000:-

365 000:-


Vad har jag missat för att få garaget stomrest o vädertätt?
 
  • Gilla
matsirom
  • Laddar…
Nu har jag fått in en offert.
Puhhh.
650 000:-
känns väldigt dyrt tycker jag.
hur mycket har ni andra betalt för era garage med loft/lägenhet??
 
Min far har låtit bygga en liknande byggnad, jag ska höra mig för.
650 000:- låter mycket, hade det varit med isolering och invändiga skivor hade det kännts vettigare.
 
Hej,
Blev det något av detta? Låter precis som ett garage jag planerar. Vore kul att höra hur de gick.
 
Hej,

Är denna tråd i liv? Jag tittat på en liknande byggnad men dubbel så stor. Jag har tagit in offert från timmerstomme, lössvirke och moduler och alla tre hamnar mellan 1,9mkr till 2,2mkr nyckelfärdigt dock så är loftet oinrett. kvadratmeterpriset ligger mellan 8-13tkr/m2. Är det mycket för ett dubbelgarage med maksinhall plus loft?
 
Hemmakatten
Kan nog inte riktigt svara på om det är dyrt eller inte. Beror på i vilka material och utseende du ska ha. En grundplatta kostar en del, den kanske måste vara extra tjock och armerad pga dina maskiner. Men det är ju ett helt hus du ska bygga med en lägenhet på över 100 kvm. Även fast lägenheten är inredd är väl allt som VA och el draget upp till lägenheten. Tänker man så, så låter det inte så fasligt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.