Har en drygt 1½år gammal Bosch diskmaskin som nu verkar ha slutat värma vattnet...
Smörknivar blir inte rena, och en hel del lödder/skum kvar efter avslutat program.
Har provat 2 olika temperaturer/program men samma resultat.

Någon kvalificerad gissning vad det kan bero, om det är nåt som går att lösa själv, och om inte vad det kan tänkas kosta att få det lagat.

Servicekillen här på orten hade så klart stängt idag fredag när jag ringde honom för råd. :(
 

Bästa svaret

På ganska många diskmaskiner finns det testprogram som du kan köra och då få nån felkod som kan avsläja vad det kan vara. Kolla upp E-nr på maskinen så kan jag nog få fram något förfarnade hur du kan göra.

Är det elementet som har lagt av så är det ganska mycket jobb (=dyrt) att byta det. Du/servicetekniker måste vända uppochner på maskinen och lossa bottentråget för att komma åt det. Många serviceteknker gör inte det ute på fältet då det finns risk för skador golv och vatten som rinner ut.

Har du tur så kan det vara så att mikrobrytaren som sitter på elementet och aktiveras genom trycket från cirkulationspumpen har lagt. Detta är en säkerhetsbrytare som ligger i serie mellan elektroniken och elementet. Denna förhindrar elementet att gå igång om det inte finns något vatten (smart funktion, kan bli liter varmt annars)

Dra fram maskinen. Lossa höger (sett från dig när du står framför maskinen) sidoplåt och kolla undertill i mitten där det grå elementet sitter. I mitten där sitter en svart mikrobrytare. Bänd loss den försiktigt med en platt skurvmejsel eller liknande, testa med en multimeter med summerfunktionen. När du trycker in den lilla knappen skall det vara genomgång (tjut från multimetern). Händer det ingenting så är det här felet ligger. Byt då mikrobrytare (fulkoppla inte förbi denna)

Är det elektronikkortet som gett sig kan det gå att laga genom att löda om punkterna som skickar effekt till elementet. Finns en tråd här nånstans om e-lux maskiner som hade det problemet.

Behöver du byta hela elektronikkort kostar det en slant, skulle tro en tusenlapp för material och sen kommer arbete till.

Du kan ju givevis öppna maskinen så långt du vågar och kolla om det är någon kabel som brunnit upp eller kontakt som oxiderat så mycket så att den inte ger kontakt längre.

Lycka till


Edit: Är du säker på att den inte värmer? Efter avslutat program när du öppnar lcukan så skall det ju komma ånga från den.
Om den värmer men ger dåligt diskresultat kan det vara så att det sitter skit i spolarmarna. Plocka loss dessa (både undre och övre), sätt de under kranen och skaka runt så att äggskal mm försvinner. Detta är den billigaste lösningen :)
 
Redigerat:
Hej och tack för lite tips!! :)

Kommer ingen ånga när man öppnar luckan efter avslutat program.
Det finns ju en indilkator, nånting om hygienskt ren disk (symbol med lucka och termometer), den lyser aldrig nu för tiden, blir dock lite osäker om den lyst förr.
Disken är inte ens ljummen heller.

E-nr: SGU69T15SK/10
 
Hej

Jag skall kolla upp test-programmet när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka (nu njuter jag av att vara pappaledig i 10 dagar :) )
 
torbeno skrev:
Hej

Jag skall kolla upp test-programmet när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka (nu njuter jag av att vara pappaledig i 10 dagar :) )
Tackar för det!
Servicekillen skulle försöka komma på måndag = 1v med köpmat?
Ska dra fram maskinen och kolla om jag ser nå misstänkt, och kanske kolla in mikrobrytaren.

Ringde också Hemmabutiken där maskinen är inköpt och påtalade felet samt mitt missnöje med att den är dryga 1½år gammal och har gått sönder..
Dom i sin tur skulle ringa Bosch och påtala problemet - får se hur det slutar.
 
Butiken ringde precis, och meddelade att Bosch tar det på goodwill!
Heder åt dom, samt Fröbergs i Borlänge. :)

@torbeno
Pappaledig 10dar säger du, då kanske en gratulation är på sin plats!? :)
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Butiken ringde precis, och meddelade att Bosch tar det på goodwill!
Heder åt dom, samt Fröbergs i Borlänge. :)

@torbeno
Pappaledig 10dar säger du, då kanske en gratulation är på sin plats!? :)
Du får gärna gratulera :) En liten Simon kom till världen 1 nov.

Skriv gärna vad som var fel med maskinen, se om något jag gissade stämde.
 
Idag var servicekillen förbi och mätte upp elementet, 28kohm om jag minns rätt..
Så maskinen lastades in i hans bil för elementbyte på verkstaden.

Han hade aldrig varit med om detta under de år han servat Bosch.
 
Ok, elementbyte är som sagt roligare att göra i verkstaden.
Rätt värde brukar ligga runt 25-30 ohm.
Skönt för dig att de tog det på goodwill. Hade jag varit i dina kläder skulle jag köpt en trisslott :)
 
Idag premiärdiskades det i den lagade maskinen.
Glasen blänkte som aldrig förr, men kände värmen från maskinen upp genom diskbänken.
Frågan är hur länge den värmt dåligt för att till slut inte värma alls.

Och jösses vad disk man drar ner dagligen, har man märkt efter dryga 2v med handdiskning. :)
 
Grattis till det. Om elementet låg på 28 kohm så låg det och värmde med ca 2 watt effekt ...
 
min maskin e tok konstig slår i rören när den fyller på vatten ????

ngn som har ngn ide

Mvh Jonas
 
Nu har det löst sig demonterade sidan på maskinen o tog bort vattentanken som var full av skit var som ngn gul slemmig sörja ..... Nu går den som den vore ny ;)
 
Att bosch tog det på goodwill är egentligen inte tur, du hade fått delen utbytt ändå via konsumentköpslagen. Den täcker i stort sett alla vitvaror och hemelektronik under 3 års tid. Kollar man på konsumenverkers sida med tidigare fall så räknas nästan allt inom 3 års tid som "ursprungligt fel" så länge man inte själv varit inne och pillat eller på något sätt "missbrukat" eller felanvänd sakerna. Vid flera fall anser juristerna att bland annat både tvätt/disk/torkutrustning skall hålla i minst 3 år vid normal använding, detsamma gäller hemelektronik. Lägger det av innan så är det undermåligt anser jag. Hoppas den utbytta delen håller bättre än den gamla, måndagsex har nog alla råkat ut för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.