Patrik_Hed skrev:
Varför ska det sitta en trapp (trapp 1) i ena hörnet?

Vad innebär den rektangulera streckningen?

//Patrik
Kan det tänkas vara en garageport av typen takskjutport? till höger, kanske lämpligt att kunna tända lyset där.

MEN jag vill fortfarande ha en brytare vid ingången till förrådet från garaget.

Protte
 
Glufsglufs skrev:
Han vill att vardera rum ska styras från två ställen, en trapp kan vara bra i det läget ;)
Jo, fast att gå och ställa sig i ett hörn för att släcka kanske kan verka lite lustigt, fast om det är som "Prototypen" gissar, att det är en garageport så förklarar ju det saken. :)

Protte, jag håller med dig om en brytare vid innedörren.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Varför ska det sitta en trapp (trapp 1) i ena hörnet?

Vad innebär den rektangulera streckningen?

//Patrik
Patrik_Hed skrev:
Jo, fast att gå och ställa sig i ett hörn för att släcka kanske kan verka lite lustigt, fast om det är som "Prototypen" gissar, att det är en garageport så förklarar ju det saken. :)

Protte, jag håller med dig om en brytare vid innedörren.

//Patrik
Exakt en garageport, som vid uppfällning lägger sig under taket som jag ritat.
Jo möjligtvis, men far min ville inte även efter lite tjat ha något i mittendörren. Det ska vara så som ritat. :)
 
Bjurran skrev:
Själv hade jag nog valt att låta fasen gå till kronbrytaren, vidare till varsin enkeltrapp och vidare till armatur.
Men jag vet heller inte vad regelboken säger. Jag är bara hempulare.
Hur skulle du få det att fungera? Då måste kronbrytaren vara sluten för att enkeltrapparna ska få någon funktion, är kronbrytaren bruten så blir trapparna oanvändbara.
 
Det har ingen betydelse var man matar in fasen, att det "måste" vara i dubbeltrappen är bara något bjurran fått för sig.

Sedan förbereder du för en kors vid dörren, farsor är ibland så onödigt dumsnåla. Jag har en också.

Tänk på att huset kommer att överlåtas på någon annan för han har väl inte evigt liv?

Protte
 
Om du någonsin kommer att installera mer än en armatur för varje rum så lär du dessutom vilja använda "snålkopplingen" enligt wikin, åtminstone om du ändå av annan anledning har med obruten fas vid varje dosa, då sparar du en ledare:

http://www.byggahus.se/wiki/Trappkoppling

För övrigt så brukar budgetfabrikaten (clas ohlson, biltema o.s.v.) på "dubbel strömbrytare" vara just dubbeltrapp.

Det vore önskvärt om dyr-fin-fabrikaten (ELJO, ELKO o.s.v.) en gång för alla slutade tillverka strömbrytare som inte är trappbrytare, eller åtminstone slutade sälja dem till företag som beställer färre än säg tiotusentals brytare rakt av... Jag har extremt svårt att tro att det verkligen lönar sig att tillverka två varianter och att alla hela vägen ska lagerhålla två varianter.

(Om de där säkerhetsbrytarna som används till badrumgsfläktar skulle vara trappkopplade så hade de dessutom gått att använda som korsomkopplare, givetvis hade man då fått ta själva "knapp-locket" från nån brytare utan 1/0-märkning).
 
yxis skrev:
Om du någonsin kommer att installera mer än en armatur för varje rum så lär du dessutom vilja använda "snålkopplingen" enligt wikin, åtminstone om du ändå av annan anledning har med obruten fas vid varje dosa, då sparar du en ledare:

[länk]

För övrigt så brukar budgetfabrikaten (clas ohlson, biltema o.s.v.) på "dubbel strömbrytare" vara just dubbeltrapp.

Det vore önskvärt om dyr-fin-fabrikaten (ELJO, ELKO o.s.v.) en gång för alla slutade tillverka strömbrytare som inte är trappbrytare, eller åtminstone slutade sälja dem till företag som beställer färre än säg tiotusentals brytare rakt av... Jag har extremt svårt att tro att det verkligen lönar sig att tillverka två varianter och att alla hela vägen ska lagerhålla två varianter.

(Om de där säkerhetsbrytarna som används till badrumgsfläktar skulle vara trappkopplade så hade de dessutom gått att använda som korsomkopplare, givetvis hade man då fått ta själva "knapp-locket" från nån brytare utan 1/0-märkning).
Hmm, jag använder trapp och kron så gott som dagligen, dubbeltrapp nån gång i månaden och kors inte mer en max två ggr per år men utan kron och D-trapp så är det inge skoj tycker jag.

Sen blev jag lite nyfiken på hur du tänkte dig funktionen på en två-polig brytare som trapp? skulle du kunna förklara eller skissa upp hur bleckena ska ligga mellan skruvarna då?

Är det inte onödig kostnad att köpa en två-polig brytare och sen en trapp för att kunna använda knappen?
 
C
Nu är jag ingen elektriker, men av vad jag har sett dom senaste åren finns inte enkel brytare (annat än när den är 2-polig) eller dubbel brytare som annat än trapp? Bara trippel som inte finns som trapp, eftersom det inte ryms nog med kopplingar? Då snackar vi Eljo, som för övrigt säljs på Clas Ohlson.
 
prototypen skrev:
Det har ingen betydelse var man matar in fasen, att det "måste" vara i dubbeltrappen är bara något bjurran fått för sig.

Protte
Sedan så behöver man inte göra på ett sätt bara för att funktion kräver det utan man kan göra det för att det känns bättre i magen. Alla har saker de vill ha gjort på ett speciellt sätt, även fast det kvittar.

//Patrik
 
cheetah1 skrev:
Nu är jag ingen elektriker, men av vad jag har sett dom senaste åren finns inte enkel brytare (annat än när den är 2-polig) eller dubbel brytare som annat än trapp? Bara trippel som inte finns som trapp, eftersom det inte ryms nog med kopplingar? Då snackar vi Eljo, som för övrigt säljs på Clas Ohlson.
Det är väl jättebra att enpoliga strömställare har trappfunktion? Menar du att man skulle kunna spara 2 kr på att det inte fanns det eller vadå?

Eller har jag missförstått helt? Är det enpoliga strömställare som menas?

//Patrik
 
prototypen skrev:
Det har ingen betydelse var man matar in fasen, att det "måste" vara i dubbeltrappen är bara något bjurran fått för sig.

Sedan förbereder du för en kors vid dörren, farsor är ibland så onödigt dumsnåla. Jag har en också.

Tänk på att huset kommer att överlåtas på någon annan för han har väl inte evigt liv?

Protte
Han sa dock kron.
Men för att koppla 2 enkeltrapp från utgångarna på en kron så måste väl båda trapparna matas med fas ellerhur? Annars måste kron vara sluten för att enkeltrapparna ska kunna användas. Jo det säger sig självt.
 
Bjurran sa nog fel, menade antagligen dubbeltrapp.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Bjurran sa nog fel, menade antagligen dubbeltrapp.

//Patrik
Jo jag antog det med.
 
Glufsglufs skrev:
Hmm, jag använder trapp och kron så gott som dagligen, dubbeltrapp nån gång i månaden och kors inte mer en max två ggr per år men utan kron och D-trapp så är det inge skoj tycker jag.
Jag tänker alltså att det bara ska finnas två modeller, enkeltrapp och dubbeltrapp.

Om man vill ha en tvåpolig brytare eller korsbrytare så sätter man på "enkel-knapp-lock" på dubbeltrappbrytaren så att båda omkopplarna manövreras av samma knapp. Givetvis behövs då ett lock märkt med 1 och 0 för att uppfylla kravet på just den märkningen för badrumsfläktar.

(Visst, treknapparsvarianten bör väl antagligen också finnas i sortimentet).

Glufsglufs skrev:
Sen blev jag lite nyfiken på hur du tänkte dig funktionen på en två-polig brytare som trapp? skulle du kunna förklara eller skissa upp hur bleckena ska ligga mellan skruvarna då?
Jag menar alltså att man både för att få tvåpolig brytare eller för att få korsomkopplare använder en dubbeltrapp med "enkel-knapp-lock".

Glufsglufs skrev:
Är det inte onödig kostnad att köpa en två-polig brytare och sen en trapp för att kunna använda knappen?
Man kan väl tänka sig att locken skulle kunna gå att köpa löst också om det i praktiken faktiskt skulle bli billigare? Att man då får lock över de få gånger man just behöver en badrumsfläktbrytare eller korsbrytare kan man förhoppningsvis leva med...

cheetah1 skrev:
Nu är jag ingen elektriker, men av vad jag har sett dom senaste åren finns inte enkel brytare (annat än när den är 2-polig) eller dubbel brytare som annat än trapp? Bara trippel som inte finns som trapp, eftersom det inte ryms nog med kopplingar? Då snackar vi Eljo, som för övrigt säljs på Clas Ohlson.
Jaha, trevligt! Marknadsförs det så också, eller?
 
Nä, alltså yxis, jag fattar fortfarande inte hur man ska få till det som du tänkt, kan du inte rita upp en brytare med skruvar och bleck som ska förflytta sig för olika typer av funktioner i samma brytare för jag får helt enkelt inte ihop det här. Får du till det kanske du har en patentlösning....lite extra stålars d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.