Har ett 1,5 plans hus med källare. Platta på mark utan något kapilärbrytande.

Håller på o renoverar lite i källaren.
Har lagt klinkers i två rum och ska till hösten (tror jag) göra ett tredje rum men funderar då på hur man ska göra.

Idag är det reglat med plast matta, det har varit så sedan vi köpte det och plastmatta är ju inget vidare på källargolv.

Kalla golv är inte heller så där jättekul, skulle vara skönt att slippa tofflorna.

För att undvika fukt så vill jag inte ha någon golvvärme i detta rum för då kan man ju få fuktvandring i väggar och på andra ställen.

Har idag två huvud spår:
1) Reglat golv med mekanisk ventialtion (typ Nivell) men som man konstruerar själv men med hjälp (kopierar) befintliga lösningar. Tänkte i sådana fall gjuta en hörna för en framtida kamin.

2) Att cementera och putsa/polera (istället för klinkers) golvet för att få fram ett mönster i golvet men att ha ett par små IR-element i taket (alt. på väggen) som är riktade mot vägg.

Har inte tittat på priser för egentligen något av alternativen, störst frågetecken har jag kring ir-elementen. Dessa kan kanske kännas lite onödiga eftersom vi i detta rum har planer att sätta in en (vattenburen)kamin. Kaminen värmer ju i och för sig luften och inte golvet men det blir ju ändå lite kaka på kaka, kanske. Det finns även ett konvektor element, men även det värmer ju luften.

Reglar med plast/stål fötter, spånskivor, golv samt fläktar och drift av dessa går väl i runda slängar på samma som för cement och golvslip eller?

Någon som känner till vad ir-element kostar?
 
Ingen med information/synpunkter kring mina förslag på lösning eller hur man på ett annat/bättre/billligare sätt kan få samma lösning (varmt och skönt golv utan att bygga in något problem).
 
jag har tänkt göra så här, förvisso oisolerad platta på mark

flytspackla golvet plant, åldersbeständig plast, isolera med 20mm-80mm cellplast, 22mm spångolv, plastmatta

I källare kanske man ska lägga platonmatta först, ev. isolering, 22mm spån
 
Mitt förra källargolv var byggt som nino beskriver, men jag har rivit ut det för att bila upp golv, dra nya avlopp etc. Hursomhelst, det verkar ha fungerat OK i 30 år ur fuktsynpunkt med ett undantag; vid anslutningen till väggarna! Det fanns inget sätt för fukten under golvet att ventileras bort, och vid väggarna tog spånplattorna stryk pga att man lagt spånskivorna för nära väggarna). Resultatet blev fukt och mögel i kanten av golvspånskivorna.

Så om du följer ninos recept, se till att inte bygga golvet ända fram till källarväggen utan ordna en ventilerad luftspalt!
 
Platonmatta och vent är nog det billigaste sättet, för på platonmattan bör du kunna lägga vilket golv du vill. Men som b8q sa, kanske låta denna sticka upp på väggen några centimeter och täcka den med en golvlist i plast? Då får du ju rumsvärme under golven, eller oxå spårade skivor och vattenburen värme över platonmattan?
 
Men blir det verkligen ventilerat under golvet utan att man tillför cirkulation på något sätt.
Det jag tänker mig är ju då först mekaniskventilation, tex fläkt
Det andra kan ju då vara att man tillför värme och får en "termisk ventilation".
Blir det ingen risk för fuktvandring med detta sätt?
 
Cirkulation under mattan kan du bara få med en fläkt vad jag vet.
 
Ett alternativ som förstås bör nämnas i dessa sammanhang är att gräva ur källaren, bila bort gammal platta, isolera, gjuta ny platta med golvvärmerör i. Det är ju "standardmetoden".

Jobbigt, inte billigast, men ett väldigt bra slutresultat.
 
Fast det har jag inte tänkt att göra, för stort golv och för mycket tid/pengar för detta.

Har ju nu även börjat med ett par golv och dom kommer vara kalla (klinker på källargolv) det är tvättstuga och hobbyrum.

Det som ska göras nu är ett sällskapsrum. Tänkte ha soffor, bord, kanske en kamin i ett hörn och en TV blir det väl. Men i detta rum så vore det bra med varmt golv men utan att riskera fuktvandring, därför kan man inte lägga golvvärme endast här.
 
cirkulation får du nog inte men ev. fukt har iaf någonstans att ta vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.