Xekich skrev:
Hej Pongu!

Tro mig, vi skulle gärna elda mer i insatsen som du säger men eftersom vi båda jobbar dagtid blir det ju bara eldning morgon och kväll.

På morgonen hinner vi ju inte få upp värmen från 15-16° till behaglig nivå innan vi åker till jobben, när vi sen kommer hem på kvällen är vi ju nere i 15-16° igen och då är det lagom att vi får upp värmen innan vi lägger oss..

Kakelugn är ingen dum ide, den blir ju varm "överallt" om man säger så, den kanske klarar av att hålla värmen någorlunda under dagen!
Fast är ni inte där på dagarna så behöver ni ju inte ha det så varmt.

Kanske läge att investera i lite smartare styrning av elementen bara ? Så kan man på vardagarna höja tempen från säg 17 grader till 20 ett par h innan ni kommer hem, och på helgerna köra lite högre hela dagen.

En kompis föräldrar investerade i ett "smart" väremesystem till sin elanläggning och sparade en massa pengar på elräkningen bara på det. Framförallt för att dom dels kunde differntiera värmen mer i olika rum, på olika tider och framförallt så blev det termostatstyrt på ett bättre sätt så att väderförändringar kunde avläsas och styrnignen blev mer exakt.

/K
 
Det är inte så att elementena är gammla rappliga historier från -70-talet. Då är ju dom strömtjyvar utan dess like jämnfört med moderna oljefyllda.

Vad är totalkostnade för elen till hushållet på ett år?

15kkr för elen perioden nov-mars är ju dyrt men inte hutlöst. Det är ju änd å 300kvm.
 
Visst kan de gamla elementen bidragit till viss del men inte så mycket, eller? Hur som helst bytte vi ut alla gamla element mot oljefyllda ADAX för två veckor sedan så där ska det inte vara några frågetecken numera.

Årsförbrukningen kan jag inte sammanställa för tillfället då jag sitter på jobbet :O så jag får återkomma med det. Vi har i maj bott där i 1år så man har inte så mycket att jämföra med efter "alla" uppdateringar.
Däremot vet jag att förra ägaren låg på ca 27000kWh/år men då hade han sin som hemma under dagtid som eldade i insatsen som f_n enligt uppgift..
 
Redigerat:
Jo, det går snabbt att värma med braskamin, men sen försvinner ju värmen igen som du märkt. Vill man elda sällan kan man ha en vedpanna kopplad till en ackumulatortank, som bevarar värmen och portionerar ut den i huset via radiatorerna. Men det är dyrt, och framför allt om man ska installera radiatorer också! Ett annat alternativ är en enorm täljstenskamin, som lagrar värmen i stenen. Men dessa är skrymmande och också dyra. En kakelugn har trots att den uppfanns för hundratals år sedan (1700-talet?) en mycket hög verkningsgrad, eftersom rökgasen går i kanaler inuti kakelugnen och värmer upp den, istället för ut genom skorstenen. Vet inte vad de kostar på blocket, kanske 10000kr? Välj gärna en stor fyrkantig variant, som kan lagra mer värme. Sedan kostar det kanske lika mycket att få någon att mura upp den. Se till att den är hel, komplett och prydligt uppmärkt bara.
 
klaskarlsson skrev:
Fast är ni inte där på dagarna så behöver ni ju inte ha det så varmt.

Kanske läge att investera i lite smartare styrning av elementen bara ? Så kan man på vardagarna höja tempen från säg 17 grader till 20 ett par h innan ni kommer hem, och på helgerna köra lite högre hela dagen.

En kompis föräldrar investerade i ett "smart" väremesystem till sin elanläggning och sparade en massa pengar på elräkningen bara på det. Framförallt för att dom dels kunde differntiera värmen mer i olika rum, på olika tider och framförallt så blev det termostatstyrt på ett bättre sätt så att väderförändringar kunde avläsas och styrnignen blev mer exakt.

/K
Jag har läst lite på forumet om det där med "smart" värmesystem och centralstyrning mm. Hittade något om KomfortEl bl.a. men jag fattade inte poängen med det förutom att man då kan styra värmen i rummen på olika tider?

Vad är fördelen med detta system om man har nya element med exakt termostat, dessa element känner ju bl.a. av kallras och kan ställas in på dag/natt tid mm.
 
Xekich skrev:
Jag har läst lite på forumet om det där med "smart" värmesystem och centralstyrning mm. Hittade något om KomfortEl bl.a. men jag fattade inte poängen med det förutom att man då kan styra värmen i rummen på olika tider?

Vad är fördelen med detta system om man har nya element med exakt termostat, dessa element känner ju bl.a. av kallras och kan ställas in på dag/natt tid mm.
Har man moderna element med alla dess features så är det kanske inte lika stor vinst - förutom att man slipper springa omkring om man vill ändra inställningarna...

Men annars är det väl just att man kan ställa in olika temperaturer i olika zoner på olika dagar/tider från en central kommandomodul som är grejen tror jag..

Tex sparar man nog en del om man drar ned temepraturen på dagtid/nattetid, men ökar på morgon/kväll litegrann (och anpassar systemet till husets tröghet)

/K
 
Jag har ett stort gammalt hus, vi gör av med runt 40.000kWh/år trots bergvärme, men jag har en del tips på vad man kan göra:

- Fönster och dörrar skall sluta tätt, tätningslisterna skall vara fräscha och spänstiga och det får defintivt inte skeva så att det blir glipor. Är fönstren gamla så är det så, och då släpper de ut en del värme. Jag har satt upp en del riktigt tjocka gardiner som är fodrade med fleece, som jag drar för när vi inte är hemma eller när vi sover. Det blev en oerhörd skillnad på inomhustemperaturen att mitt under den mest smällkalla vintern kunna dra för dessa gardiner framför gamla fönster och balkongdörr under nätterna.
- Kontrollera isoleringen av taket. Är det spån eller ull som sputats är det bra att kolla att det inte blåst ihop i ett hörn, eller att man haft djur på vinden som rensat större partier från isolering. I gamla hus kan det hända en del genom åren.
- Fundera lite över om det finns el du använder som kanske skulle kunna låta bli att användas. Jag tycker t.ex. att det är lite tveksamt med motorvärmare och kupévärmare när elpriset dunkar iväg de allra kallaste dagarna. Ytterbelysning är kanske mysigt, men mellan 1 och 6 på nätterna är det inte många som ser den. Lite disciplin med att stänga av alla apparater kan lätt spara 15-20% av hushållselen, och en äggklocka som man ställer på tre minuter när man duschar kan spara mer än man tror.
- Är huset sedan stort så finns det kanske möjligheter att något rum eller del av huset står med bara frostskydd på under de kallaste månaderna.
 
Swetrot skrev:
Jag har ett stort gammalt hus, vi gör av med runt 40.000kWh/år trots bergvärme, men jag har en del tips på vad man kan göra:

- Fönster och dörrar skall sluta tätt, tätningslisterna skall vara fräscha och spänstiga och det får defintivt inte skeva så att det blir glipor. Är fönstren gamla så är det så, och då släpper de ut en del värme. Jag har satt upp en del riktigt tjocka gardiner som är fodrade med fleece, som jag drar för när vi inte är hemma eller när vi sover. Det blev en oerhörd skillnad på inomhustemperaturen att mitt under den mest smällkalla vintern kunna dra för dessa gardiner framför gamla fönster och balkongdörr under nätterna.
- Kontrollera isoleringen av taket. Är det spån eller ull som sputats är det bra att kolla att det inte blåst ihop i ett hörn, eller att man haft djur på vinden som rensat större partier från isolering. I gamla hus kan det hända en del genom åren.
- Fundera lite över om det finns el du använder som kanske skulle kunna låta bli att användas. Jag tycker t.ex. att det är lite tveksamt med motorvärmare och kupévärmare när elpriset dunkar iväg de allra kallaste dagarna. Ytterbelysning är kanske mysigt, men mellan 1 och 6 på nätterna är det inte många som ser den. Lite disciplin med att stänga av alla apparater kan lätt spara 15-20% av hushållselen, och en äggklocka som man ställer på tre minuter när man duschar kan spara mer än man tror.
- Är huset sedan stort så finns det kanske möjligheter att något rum eller del av huset står med bara frostskydd på under de kallaste månaderna.
Bra tips men du har inga barn va? ;)
 
Tack för tipsen Swetrot!

Stänga av onödiga elmojänger så som ytterbelysning t.ex. är bra tips, har inte tänkt på det faktiskt :blushing: Finns det förresten snygga ytterlampor med inbyggd rörelsevakt och tidsstyrning, dom jag hittat ser "billiga" ut tycker jag?

Duscha i tre minuter funkar ju för mig och sambon men då vi var smarta nog att sätta in ett badkar till lilltjejen så ska det ju badas flera ggr/veckan och då tömmer vi vvb utan problem!
 
Beppo skrev:
Det är inte så att elementena är gammla rappliga historier från -70-talet. Då är ju dom strömtjyvar utan dess like jämnfört med moderna oljefyllda.
Kan du utveckla det där? Eller är det någon som bytt gamla element mot nya som kan bekräfta att dessa drar mindre ström?
 
En kWh ger lika mycket värme oavsett om du har en ny eller gammal modell, oljefylld eller inte. Men de gamla har en bimetalltermostat som ger dålig styrning och därmed kan förbrukningen möjligen bli något högre. Dessutom slår den till och från med risk för att bränna damm. En oljefylld radiator har ju en viss tröghet, men har egentligen inga fördelar framför en icke-oljefylld modern radiator med bra styrning/termostat, fast det är många som tror på den myten.
 
loffes skrev:
Bra tips men du har inga barn va? ;)
Jo, men han är 2,5 år och har lärt sig att man släcker lampan när man går ut ur ett rum, stänger av TV:n när man går ifrån den etc. Det kommer säkert inte att vara för evigt, men ännu så länge är det roligt att vara duktig.
 
Pongu skrev:
En oljefylld radiator har ju en viss tröghet, men har egentligen inga fördelar framför en icke-oljefylld modern radiator med bra styrning/termostat, fast det är många som tror på den myten.
Vad skönt att höra att naturlagarna fortfarande gäller :cool:
 
Swetrot skrev:
Jo, men han är 2,5 år och har lärt sig att man släcker lampan när man går ut ur ett rum, stänger av TV:n när man går ifrån den etc. Det kommer säkert inte att vara för evigt, men ännu så länge är det roligt att vara duktig.
Vänta du bara, i skolan indoktrineras våra barn till miljöfascister, så min 7-åring går runt och släcker hela tiden.
 
-MH- skrev:
Vänta du bara, i skolan indoktrineras våra barn till miljöfascister, så min 7-åring går runt och släcker hela tiden.
Samtidigt blir ju belysningen allt mindre relevant som energislukare nu med lågenergilampor.

I vårt vardagsrum klaras den huvudsakliga belysningen av på ca 25 Watt. Om någon lämnar lyset på i onödan i en timme så kostar det ca 3 öre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.